Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
| | A2 |
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
| | A11 |
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
| | B4 |
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema 1
L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil |
1.1 El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
1.2. Conceptes bàsics, definicions.
1.3. Origen, evolució i panorama actual.
1.4. Finalitats de l’educació psicomotriu.
1.5 Models d’intervenció en educació psicomotriu.
1.6. Realització i anàlisi d’activitats corporals dels temes.
|
Tema 2
L’Educació psicomotriu al currículum d’educació infantil |
2.1. Anàlisi dels elements curriculars i la seva relació amb la psicomotricitat.
2.2. Principis compartits de l’educació infantil i l’educació psicomotriu.
2.3. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa.
2.4. Reflexió i debat del paper de la psicomotricitat al currículum d'Educació Infantil.
|
Tema 3
Els continguts psicomotors
|
3.1. Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
3.2. Conceptualització d’esquema corporal.
3.3. Els components perceptivomotors: Imatge corporal, orientació espacial i orientació temporal.
3.4. Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals de cadascun dels temes.
|
Tema 4
Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu. |
4.1. L’activitat espontània dels infants
4.2. Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
4.3. L’observació de l’expressivitat motriu.
4.4. Anàlisi de vídeo de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
4.5. Creació d'una sessió de psicomotricitat i elaboració d’una pauta d’observació senzilla.
4.6. L’actitud del mestre a les sessions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
15 |
27 |
42 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
21 |
45 |
Treballs |
|
12 |
30 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses. |
Pràctiques a laboratoris |
Propostes d'activitats de pràctica corporal que realitza l'alumnat relacionades amb els temes teòrics corresponents. Aquestes es fan a la sala de psicomotricitat.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
- Participació activa tant en la realització de treballs de pràctica corporal a la sala de psicomotricitat com a l'aula. |
10% |
Treballs |
|
- Realització d'un treball individual a partir de la pràctica corporal.
- Realització d'una sessió de psicomotricitat i presentació de la mateixa, en grup reduit. |
20%
20%
|
Proves mixtes |
|
Proves de preguntes tipus test, de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes. |
40% |
Altres |
|
Valoració personal |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions de les diferents activitats amb pes a la nota. Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats, amb una nota mínima de cinc. Donat el caràcter pràctic de la matèria les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80% (equival a 2 sessions). Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a la segona convocatòria consistent en un examen dels continguts de tota la matèria. L'alumnat que segueix l'avaluació continuada pot optar a recuperar en 2a convocatòria cadascuna de les tasques no superades. Per optar a la recuperació s'estableix un requisit, assistir al 80% de les sessions pràctiques. Per superar l'examen cal tenir un mínim de cinc en les dues parts: tipus test i preguntes curtes i/o de desenvolupament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. En cas de detectar plagis en les diferents tasques d'avaluació, l'assignatura queda suspesa sense dret a la segona convocatòria. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. |
Bàsica |
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Berruezo, P.P., Pasado, presente y futuro de la psicomotricidad, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Franc, N., La organización tónica en el desarrollo de la persona, 2001, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Viscarro, I., La psicomotricitat en el marc de l'educació infantil, 2000, Comunicació Educativa
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
|
|
Complementària |
Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
Equip docent Llar d'infants "El Barrufet" , Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Benavides, M.; Núñez, R., Matemática y psicomotricidad: la noción de espacio, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil , 1990, Seco Olea
Rizo, M. , Crecer juntos , 2012, Octaedro
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años), 2007, Graó
|
Revistes de psicomotricitat: ENTRELÍNEAS. Revista
especializada en psicomotricidad. Barcelona. REVISTA IBEROAMERICANA DE
PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com) PSICOMOTRICIDAD. Revista de
estudios y experiencias. Madrid: Citap. CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|