DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I Codi 11254101
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
Adreça electrònica sandra.gilabert@urv.cat
gemma.martinez@urv.cat
albert.blas@urv.cat
Professors/es
GILABERT MEDINA, SANDRA
MARTINEZ BAIGES, GEMMA
BLAS RIBERA, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria està orientada a un dels tres blocs que li donen nom: Expressió Corporal. En aquest bloc es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics en l’àmbit de la psicomotricitat, també, s’evidencia la incidència del desenvolupament psicomotor en la personalitat de l’infant i el sentit de l’educació psicomotriu a l’escola. L’assignatura s’estructura a l’entorn de tres aspectes diferenciats però alhora molt interrelacionats: la teoria lligada a la pràctica corporal i a la seva aplicació didàctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil
1.1 El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
1.2. Conceptes bàsics, definicions.
1.3. Origen, evolució i panorama actual.
1.4. Finalitats de l’educació psicomotriu.
1.5 Models d’intervenció en educació psicomotriu.
1.6. Realització i anàlisi d’activitats corporals dels temes.

Tema 2
L’Educació psicomotriu al currículum d’educació infantil
2.1. Anàlisi dels elements curriculars i la seva relació amb la psicomotricitat.
2.2. Principis compartits de l’educació infantil i l’educació psicomotriu.
2.3. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa.
2.4. Reflexió i debat del paper de la psicomotricitat al currículum d'Educació Infantil.


Tema 3
Els continguts psicomotors
3.1. Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
3.2. Conceptualització d’esquema corporal.
3.3. Els components perceptivomotors: Imatge corporal, orientació espacial i orientació temporal.
3.4. Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals de cadascun dels temes.

Tema 4
Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu.
4.1. L’activitat espontània dels infants
4.2. Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
4.3. L’observació de l’expressivitat motriu.
4.4. Anàlisi de vídeo de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
4.5. Creació d'una sessió de psicomotricitat i elaboració d’una pauta d’observació senzilla.
4.6. L’actitud del mestre a les sessions.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
A1
B4
15 27 42
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
C4
24 21 45
Treballs
B1
B3
12 30 42
Atenció personalitzada
B1
B3
9 0 9
 
Proves mixtes
B3
C3
C4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Pràctiques a laboratoris Propostes d'activitats de pràctica corporal que realitza l'alumnat relacionades amb els temes teòrics corresponents. Aquestes es fan a la sala de psicomotricitat.

Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
C4
- Participació activa tant en la realització de treballs de pràctica corporal a la sala de psicomotricitat com a l'aula. 10%
Treballs
B1
B3
- Realització d'un treball individual a partir de la pràctica corporal.

- Realització d'una sessió de psicomotricitat i presentació de la mateixa, en grup reduit.
20%




20%
Proves mixtes
B3
C3
C4
Proves de preguntes tipus test, de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes. 40%
Altres  

Valoració personal

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions de les diferents activitats amb pes a la nota. Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats, amb una nota mínima de cinc.

Donat el caràcter pràctic de la matèria les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80% (equival a 2 sessions).

Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a la segona convocatòria consistent en un examen dels continguts de tota la matèria.

L'alumnat que segueix l'avaluació continuada pot optar a recuperar en 2a convocatòria cadascuna de les tasques no superades. Per optar a la recuperació s'estableix un requisit, assistir al 80% de les sessions pràctiques. Per superar l'examen cal tenir un mínim de cinc en les dues parts: tipus test i preguntes curtes i/o de desenvolupament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

En cas de detectar plagis en les diferents tasques d'avaluació, l'assignatura queda suspesa sense dret a la segona convocatòria.

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.


Fonts d'informació

Bàsica Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Berruezo, P.P., Pasado, presente y futuro de la psicomotricidad, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Franc, N., La organización tónica en el desarrollo de la persona, 2001, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Viscarro, I., La psicomotricitat en el marc de l'educació infantil, 2000, Comunicació Educativa
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó

Complementària Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
Equip docent Llar d'infants "El Barrufet" , Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Benavides, M.; Núñez, R., Matemática y psicomotricidad: la noción de espacio, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil , 1990, Seco Olea
Rizo, M. , Crecer juntos , 2012, Octaedro
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años), 2007, Graó

Revistes de psicomotricitat:

 ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad. Barcelona.

 REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com)

 PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias. Madrid: Citap.

 CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD. Bergara: UNED.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent