DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA MÚSICA, LA EXPRESIÓN PLÁSTICA Y LA EXPRESIÓN CORPORAL II Código 11254102
Titulación
Grado en Educación Infantil (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Obligatoria Tercer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Correo-e albert.macaya@urv.cat
eloisa.valero@urv.cat
mcarmen.domingo@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
anemiren.casado@urv.cat
Profesores/as
MACAYA RUIZ, ALBERT
VALERO ANTÓN, ELOÏSA
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
CANELA GRAU, MONTSERRAT
CASADO AROSTEGUI, ANE MIREN
Web
Descripción general e información relevante La matèria s'estructura a l'entorn de tres blocs diferenciats, però alhora interrelacionats: l'educació musical, visual i plàstica i corporal. Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics dels tres àmbits per la seva aplicació didàctica a l'escola.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprende los elementos que componen una disciplina.
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
 B3 Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas de otra manera.
 B4 Presenta resultados de aquello que se espera en el tiempo previsto.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
MÒDUL I
Ensenyament i aprenentatge de la música
PART A)
1. Bases psicopedagògiques de l’ensenyament de la música i la dansa:
a. Evolució de l’expressió musical (0-6 anys)
b. L’aula de música/el racó de música
c. Intervenció de la música en les capacitats bàsiques.
2. Llenguatge musical i formació instrumental: Flauta
PART B)
3. Formació vocal i la seva didàctica
4. Formació instrumental i la seva didàctica: Instrumentarium Orff i objectes sonors.
5. Repertori i la seva didàctica: Cançons/Obres/Danses
6. Currículum de música a l’etapa d’Infantil:
a. Disseny curricular
b. Programació i planificació de la sessió d’ensenyament
c. Activitats d’ensenyament/aprenentatge

MÔDUL II
Ensenyament i aprenentatge de l'educació visual i plàstica
1. Art, imatges i descoberta de l’entorn. Experiències d’ aprenentatge per a educació infantil

2. Dimensions creatives i expressives en el llenguatge visual i plàstic del nen/a. Teories contemporànies sobre la creativitat i el seu desenvolupament.

3. La recepció estètica en el nen/a a l’etapa de educació infantil. els llenguatges estètics com a plasmació d’ universos socials i culturals.

4. El llenguatge plàstic a l’ àrea de comunicació i llenguatges d’educació infantil. Recursos i estratègies per a la seva aplicació a l’aula.

5. El desenvolupament de projectes artístics integrats en educació visual i plàstica

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
6 9 15
Sesión magistral
A1
B4
45 45 90
Prácticas en laboratorios
A2
A11
C4
45 40 85
Trabajos
B1
B3
24 65 89
Atención personalizada
B1
B3
9 0 9
 
Pruebas mixtas
A1
A11
B3
C4
6 6 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Prácticas en laboratorios Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
Trabajos Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics.
Atención personalizada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atención personalizada
descripción
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas en laboratorios
A2
A11
C4
- Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat) 33%
Trabajos
B1
B3

- Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria




33%
Pruebas mixtas
A1
A11
B3
C4
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes 33%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions dels dos blocs de tercer: Ensenyament i aprenentatge de la música i de l'educació visual plàstica. Per superar la matèria hauran d'estar tots dos aprovats.

Donat el caràcter pràctic dels blocs que conformen la matèria, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80%.

Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts del bloc corresponent .

Tota la documentació lliurada per part del'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consellde mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro
AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó
Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós
Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós
Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós
Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata
Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson
Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós
Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV
Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.
Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat
Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas
Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó
Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals

Urlgrafia:

 

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm


Bloc música: Publicacions especialitzades

Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.

Música y educación. Madrid: Musicalis.

Doce notas. Madrid.

Boletín de Investicación en Educación Musical. CIEM. Argentina.

 

Blog Didacmus: Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la Música i la Dansa. Disponible a:

http://didacmus.blogspot.com/

 

Leeme. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html

 

xtec escola oberta, àrea de música

http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm

Complementaria Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.