IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) TEACHING AND LEARNING MUSIC, ARTISTIC EXPRESSION AND CORPORAL EXPRESSION II Code 11254102
Study programme
Bachelor's Degree in Infant Education (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
12 Compulsory Third AN
Language
Català
Department History and History of Art
Pedagogy
Coordinator
MACAYA RUIZ, ALBERT
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
E-mail albert.macaya@urv.cat
mcarmen.domingo@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
ester.fabregat@urv.cat
laura.nogueras@urv.cat
Lecturers
MACAYA RUIZ, ALBERT
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
CANELA GRAU, MONTSERRAT
FABREGAT MOLNÉ, ESTER
NOGUERAS ALQUEZAR, LAURA
Web
General description and relevant information <p>La matèria s'estructura a l'entorn de tres blocs diferenciats, però alhora interrelacionats: l'educació musical, visual i plàstica i corporal. Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics dels tres àmbits per la seva aplicació didàctica a l'escola. </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Be familiar with the features of their discipline.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Autonomously adopt learning strategies in each situation.
Make significant contributions and be responsible for some innovation.
 B3 Search for new procedures and methods.
Find new methods for doing things.
Find new methods for doing things.
 B4 Present results before the stipulated deadlines.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
BLOCK 1
Visual arts teaching
1. Art, images and exploration of the environment. Learning experiences for early childhood education

2. Creative and expressive dimensions in child's artistic expression. Contemporary theories about creativity in arts and its development.

3. The aesthetic response in the child at the preschool stage. Aesthetic languages in the context of social and cultural worlds.

4. Visual arts in the area of communication and languages in early childhood education. Resources and strategies for developing arts in the classroom.

5. The development of holistic projects in art education
BLOCK II

Teaching and learning music.
PART A)
1. Psychopedagogical bases of teaching music and dance:
a. Evolution of musical expression (0-6 years).
b. The music room/the music corner.
c. Intervention of music in basic abilities.
2. Musical language and instrumental training: Flute
PART B)
3. Vocal training and its teaching.
4. Instrumental training and its didactics: Orff instrumentarium and sound objects.
5. Repertoire and its teaching: Songs/Works/Dances.
6. Music curriculum at the Kindergarten stage:
a. Curriculum design.
b. Programming and planning of the teaching session.
c. Teaching/learning activities.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
6 9 15
Lecture
A1
B4
45 45 90
Laboratory practicals
A2
A11
C4
45 40 85
Assignments
B1
B3
24 65 89
Personal attention
B1
B3
9 0 9
 
Mixed tests
A1
A11
B3
C4
6 6 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Laboratory practicals Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
Assignments Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
A2
A11
C4
- Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat) 33%
Assignments
B1
B3

- Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria




33%
Mixed tests
A1
A11
B3
C4
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes 33%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els blocs ensenyament/aprenentatge de la música i ensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica son el 50% per cent, cadascun, de la matèria ENSENYAMENT I APRENETATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL II. Per aprovar la matèria cal tenir aprovades les dos parts que la componen.

-Consideracions per al bloc ensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica:

1. la via ordinària d'avaluació requereix una assistència habitual a un 80% de les classes. Cas de no comptar amb l'assistència referida, l'avaluació serà per la via d'alumnes no assistents que es detalla més endavant.

2. Els treballs en grup poden ser qualificats amb co-avaluació dels companys/es de grup.

3. l'avaluació per la via ordinària comprèn creacions artístiques amb mitjans plàstics i/o visuals, i treballs de recerca i proves teòriques sobre temes de l’assignatura. El pes a la nota de cada element avaluable s’explicita a classe a l’inici de curs i consta a moodle en un document que estarà en tot moment disponible per a l’alumnat. Serà preceptiu lliurar les tasques de les tres fonts d’avaluació, creacions artístiques, treballs de recerca i proves teòriques per a ser avaluat/ada, però no s'estableixen requisits per a fer la mitja (p.e., aprovar els blocs d'avaluació amb una nota mínima).

Per als treballs pràctics, s'establiran unes dates de lliurament. Atès que la cooperació i la posta en comú son aspectes essencials de la metodologia emprada, no respectar els terminis perjudica la marxa del grup classe. Els alumnes que incompleixin els terminis per als lliuraments reiteradament passaran a considerar-se no assistents i hauran de ser avaluats per la via d'alumnes no assistents.

Es poden formular treballs optatius, d'aprofundiment, que en cap cas poden repercutir negativament en la nota.

Els alumnes no assistents han de presentar els treballs i realitzar un examen sobre els aspectes desenvolupats al llarg del curs, tant a les sessions teòriques com a les de seminari i laboratori.

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims (competència lingüística , redactat, estructura, aspectes formals, etc) aprovats pel Consell de Mestres per a ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l’alumnat.


Sources of information

Basic Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro
AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó
Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós
Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós
Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós
Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata
Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson
Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós
Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV
Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.
Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat
Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas
Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó
Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals

Urlgrafia:

 

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm


Bloc música: Publicacions especialitzades

Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.

Música y educación. Madrid: Musicalis.

Doce notas. Madrid.

Boletín de Investicación en Educación Musical. CIEM. Argentina.

 

Blog Didacmus: Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la Música i la Dansa. Disponible a:

http://didacmus.blogspot.com/

 

Leeme. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html

 

xtec escola oberta, àrea de música

http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm

Complementary Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.