Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
| | A2 |
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
| | A11 |
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Be familiar with the features of their discipline.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Autonomously adopt learning strategies in each situation.
Make significant contributions and be responsible for some innovation.
| | B3 |
Search for new procedures and methods.
Find new methods for doing things.
Find new methods for doing things.
| | B4 |
Present results before the stipulated deadlines.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
BLOCK 1
Visual arts teaching |
1. Art, images and exploration of the environment. Learning experiences for early childhood education
2. Creative and expressive dimensions in child's artistic expression. Contemporary theories about creativity in arts and its development.
3. The aesthetic response in the child at the preschool stage. Aesthetic languages in the context of social and cultural worlds.
4. Visual arts in the area of communication and languages in early childhood education. Resources and strategies for developing arts in the classroom.
5. The development of holistic projects in art education |
BLOCK II
Teaching and learning music. |
PART A)
1. Psychopedagogical bases of teaching music and dance:
a. Evolution of musical expression (0-6 years).
b. The music room/the music corner.
c. Intervention of music in basic abilities.
2. Musical language and instrumental training: Flute
PART B)
3. Vocal training and its teaching.
4. Instrumental training and its didactics: Orff instrumentarium and sound objects.
5. Repertoire and its teaching: Songs/Works/Dances.
6. Music curriculum at the Kindergarten stage:
a. Curriculum design.
b. Programming and planning of the teaching session.
c. Teaching/learning activities.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
6 |
9 |
15 |
Lecture |
|
45 |
45 |
90 |
Laboratory practicals |
|
45 |
40 |
85 |
Assignments |
|
24 |
65 |
89 |
Personal attention |
|
9 |
0 |
9 |
|
Mixed tests |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Lecture |
Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses. |
Laboratory practicals |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
|
Assignments |
Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics. |
Personal attention |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Description |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
- Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat) |
33% |
Assignments |
|
- Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria
|
33% |
Mixed tests |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes |
33% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Els
blocs ensenyament/aprenentatge de la música i
ensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica son el 50%
per cent, cadascun, de la matèria ENSENYAMENT I APRENETATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL II. Per
aprovar la matèria cal tenir aprovades les dos parts que la
componen.
-Consideracions
per al bloc ensenyament/aprenentatge de l'educació visual i
plàstica:
1.
la via ordinària d'avaluació requereix una assistència habitual a
un 80% de les classes. Cas de no comptar amb l'assistència referida,
l'avaluació serà per la via d'alumnes no assistents que es detalla
més endavant.
2.
Els treballs en grup poden ser qualificats amb co-avaluació dels
companys/es de grup. 3.
l'avaluació per la via ordinària comprèn creacions artístiques
amb mitjans plàstics i/o visuals, i treballs de recerca i proves
teòriques sobre temes de l’assignatura. El pes a la nota de cada
element avaluable s’explicita a classe a l’inici de curs i consta
a moodle en un document que estarà en tot moment disponible per a
l’alumnat. Serà preceptiu lliurar les tasques de les tres fonts
d’avaluació, creacions artístiques, treballs de recerca i
proves teòriques per a ser avaluat/ada, però no s'estableixen
requisits per a fer la mitja (p.e., aprovar els blocs d'avaluació
amb una nota mínima). Per
als treballs pràctics, s'establiran unes dates de lliurament. Atès
que la cooperació i la posta en comú son aspectes essencials de la
metodologia emprada, no respectar els terminis perjudica la marxa del
grup classe. Els alumnes que incompleixin els terminis per als
lliuraments reiteradament passaran a considerar-se no assistents i
hauran de ser avaluats per la via d'alumnes no assistents. Es
poden formular treballs optatius, d'aprofundiment, que en cap cas
poden repercutir negativament en la nota. Els
alumnes no assistents han de presentar els treballs i realitzar un
examen sobre els aspectes desenvolupats al llarg del curs, tant a les
sessions teòriques com a les de seminari i laboratori.
Tota
la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de
reunir els requisits mínims (competència lingüística , redactat,
estructura, aspectes formals, etc) aprovats pel Consell de Mestres
per a ser avaluat positivament. D'acord
amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures
que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats
avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a
l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de
dades durant la realització de les proves i seran d'obligat
compliment per part de l’alumnat. |
Basic |
Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro
AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó
Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós
Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós
Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós
Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata
Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson
Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós
Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV
Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.
Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat
Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas
Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó
Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
|
Urlgrafia: transversalia www.transversalia.net
boletin educart http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart
Servei pedagògic del Museu d’Art Modern
de Tarragona http://mamtpedagogic.altanet.org/ Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art
de Catalunya http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001 Servei pedagògic del Museo Centro de Arte
Reina Sofia http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php Servei pedagògic de la Fundació Miró http://www.bcn.fjmiro.cat/ Servei pedagògic del Museu d’Art Modern
de Nova Iork http://www.moma.org/education/ web de Caixafòrum http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html xtec escola oberta, àrea de visual i
plàstica http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm
Bloc música: Publicacions especialitzades
Eufonía. Barcelona: Ed. Graó. Música y educación. Madrid: Musicalis. Doce notas. Madrid. Boletín de Investicación en Educación
Musical. CIEM. Argentina. Blog Didacmus:
Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la
Música i la Dansa. Disponible a: http://didacmus.blogspot.com/ Leeme. Revista
de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html xtec
escola oberta, àrea de
música http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm |
Complementary |
Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|