DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA MÚSICA, LA EXPRESIÓN PLÀSTICA Y LA EXPRESIÓN CORPORAL Código 11254103
Titulación
Grado en Educación Infantil (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Cuarto 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Correo-e albert.macaya@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
mariafontcalda.vidal@urv.cat
ester.fabregat@urv.cat
Profesores/as
MACAYA RUIZ, ALBERT
GILABERT MEDINA, SANDRA
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
FABREGAT MOLNÉ, ESTER
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. La matèria s'estructura a l'entorn de tres blocs diferenciats, però alhora interrelacionats: l'educació musical, visual i plàstica i corporal. Per donar continuïtat als aprenentatges realitzats en les matèries de 2n i 3r de grau, es pretén que l’alumnat realitzi un projecte interdisciplinari que posi de manifest la relació d’aquestes tres àrees.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
Analitza els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprende los elementos que componen una disciplina.
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Construye conocimientos compartidos, aprende y facilita la construcción conjunta del aprendizaje.
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Experimenta con procedimientos nuevos.
 B4 Gestiona y organiza el trabajo y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Presenta resultados de aquello que se espera en el tiempo previsto.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.

Contenidos
tema Subtema
- Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics.


- Vies per a la concreció didàctica de projectes artístics integrats en educació
Infantil.

- Desenvolupament de projectes artístics integrats en educació visual i plàstica, musical i corporal.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A1
A11
5 10 15
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
B4
14 10 24
Presentaciones/exposiciones
A1
A2
C4
8 10 18
Atención personalizada
7 9 16
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentaciones/exposiciones Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball incloent els llenguatges artísitics compresos a la materia
Atención personalizada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atención personalizada
descripción
Seguiment del treball de l'alumnat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
B4
Recerca de referents i recursos per a l'elaboració del projecte artísitic. Tractament del tema escollit a les arts visuals, corporals i musicals, recursos aplicables al propi projecte creatiu. 25%
Presentaciones/exposiciones
A1
A2
C4


planificació i elaboració d'un projecte artísitic entorn d'un tema triat pels alumnes que desenvolupi de forma creativa les possibiliats dels llenguatges musical i visual.

Elaboració i presentació davant el grup-classe d'una proposta didàctica centrada en les arts visuals i musicals sobre el tema triat per al projecte artísitc interdisciplinar.
50%



25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part del'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consellde mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per a la via ordinària d'avaluació (avaluació continuada) cal comptar amb el 80% de l'assistència. Cas de no comptar amb l'assistència suficient, caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts dels tres blocs de la matèria i un treball escrit individual.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

-->


Fuentes de información

Básica López, A.; Jerez, I.; Encabo, E., Claves para una enseñanza artístico-creativa: la dramatización, Octaedro, 2010
AA.VV., Los proyectos de trabajo en el aula, Graó, 2010
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants , A.M. Rosa Sensat, 2005
, Disney's The Lion King. Classdroom Education Series , DisneyOnBradway, 2009
V.V.A.A. , Reggio tutta: una guida dei bambini alla cità. , Reggio Emilia: Reggio Children, 2000

Complementaria Joanna Glover, niños compositores, Graó., Barcelona 2004

Alsina, P.  i altres (2012): 7 ideas clave. La competencia cultural y artística. Barcelona: Graó

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA MÚSICA, LA EXPRESIÓN PLÁSTICA Y LA EXPRESIÓN CORPORAL I/11254101
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA MÚSICA, LA EXPRESIÓN PLÁSTICA Y LA EXPRESIÓN CORPORAL II/11254102
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.