Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Marc teòric. Terminologia bàsica. |
|
2. Bases psicolingüístiques de l'adquisició de la llengua. |
2.1. Teories de l'adquisició.
2.2. Desenvolupament lingüístic dels infants. |
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies. |
3.1 Comunicació.
3.2 Llenguatge.
3.3 Parla. |
4. La immersió lingüística. |
4.1 Introducció a la llengua vehicular d'aprenentatge.
4.2 Llengua i context |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
2 |
4 |
Sesión magistral |
|
15 |
12 |
27 |
Debates |
|
6 |
12 |
18 |
Presentaciones/exposiciones |
|
10 |
30 |
40 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
10 |
30 |
40 |
Trabajos |
|
5 |
10 |
15 |
Atención personalizada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura. |
Sesión magistral |
Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura. |
Debates |
Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies. |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades. |
Trabajos |
El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat. |
Atención personalizada |
Atenció per a la resolució de problemes relacionats amb els treballs ABP. |
descripción |
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents.
Es fixarà a través de tutories amb cita prèvia. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentaciones/exposiciones |
|
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents. |
5% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. |
5% |
Trabajos |
|
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. |
45% |
Pruebas de desarrollo |
|
S'avaluaràn els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament. |
45% |
Otros |
|
Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant. |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per poder fer la mitjana i aprovar l'assignatura, s'han d'haver superat totes les parts amb un percentatge mínim d'un 50% de la nota de cada part. Només es pot establir una segona convocatòria per la prova de desenvolupament final, prèviament pactada amb grup. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Convocatòries d'exàmens: - L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera - No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota. Avaluació: - S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV - Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs. Presentació de treballs: - Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%. - No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Básica |
Armand, F., Maraillet, W., Beck, I. A., Eveil au langage et ouverture à la diversité linguistique: le projet ELODiL, , 2003
Bigas, M.; Correig, M. (ed), Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid, 2001
Billiez, J. (ed.), De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme, CSL-Lidilem, Université Stendhal, Grenoble III, Grenoble, 1998
Bouton, Ch., Desarrollo del lenguaje: aspectos normales y patológicos, UNESCO, Buenos Aires 1976
Bruner, J., La parla dels infants; com s'aprèn a fer servir el llenguatge, EUMO, Vic, 1985
Bullich, E.; Maure, M., Manual del rondallaire, La Magrana, Barcelona, 1996
Byram, M., Cultural studies in foreign langage education, Multilingual Matters, Clevedon, 1989
Badia Armengol, D.; Vilà i MIguel, N., Contes per fer i refer, Graó, Barcelona
Clemente, R. A., Desarrollo del lenguaje, Octaedro, Barcelona, 1995
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, El desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'Educació Infantil, , 2009
Oriol, Carme, Introducció a l'etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana., Cossetània, Valls, 2.002
Palou, Juli, La llengua oral a l'escola. Deu experiències didàctiques., Graó, Barcelona, 2.005
Perera, J. i altres, L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües, ICE/Horsori, Barcelona, 2003
Picq, P.; Sagart, L.; Dehaene, C., La història més bonica del llenguatge, Edicions de 1.984. Col.lecció De Bat a Bat, Barcelona 2.009
Ricci, F., Stoppini, L., L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia: una ricerca con bambini dai tre ai sei anni, Guerra, Perugia, 2010
Ruiz Bikandi, U., Didáctica de la segunda lengua en Educación infantil i Primaria, Síntesis, Madrid, 2000
Sánchez -Cano, M, La conversa en petits grups a l'aula, Graó, Barcelona, 2.009
Sánchez- Cano, M., "El alumnado y el trabajo de la lengua oral" dins del Manual de Asesoramiento Psicopedagògico., Graó, Barcelona 2.007
Sánchez-Cano, M., Aprendiendo a hablar con ayuda, Milenio, Lleida, 2.001
Vigotski, L.S., Pensament i llenguatge, EUMO, Vic, 1.988
Vigotski, L.S., Adquisició i desenvolupament del llenguatge, Graó, Barcelona, 1.989
Vila, I., Adquisición y desarrollo del lenguaje, Graó, Barcelona, 1990
Vila, I., Siguan, M., Metdologia per al llenguatge de l'estudi infantil, EUMO, Vic, 1986
Vila, I., Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006
|
|
Complementaria |
|
http://blocs.mesvilaweb.cat/media/cGlsWzFd_153243_1_3029_1.pdf
(El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya)
www.xtec.es/recursos/catala/index.htm
www.unamadecontes.cat/
www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/
www.gretel-uab.pangea.org/endevinalles/
Didàctica de la llengua en educació infantil 2011 - 2012
7
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|