Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Domina les normes d'ús de la llengua oral i escrita.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua corresponents a l'etapa.
Coneix els processos d'aprenentatge de lectura i escriptura.
Coneix els models d'ensenyament de la lectura i l'escriptura.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua escrita corresponents a l'etapa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció: la bona pràctica educativa |
1.1 La creativitat a l'educació
1.2. Relat de vida educativa
1.3.Creences i perfils de pràctiques docents |
2. Mètodes clàssics d’ensenyament de la lectoescriptura |
2.1. Mètode sintètics (fonètic): Montessori
2.2. Mètode analític (global ideovisual): Decroly
2.3. Mètode analític (mixt): Freinet |
3. Ensenyament de lectoescriptura des de la perspectiva constuctivista |
3.1. Principis d’aprenentatge. La continuïtat món-escola
3.2. Les experiències prèvies de l’infant
amb el llenguatge escrit
|
4. Mètodes i estratègies del treball de llengua a l’aula |
4.1. Treball per Projectes
4.2. Tallers de llengua
4.3. Racons
4.4. Dossier d’aprenentatge
4.5. Altres |
5. Expressió i comprensió escrita. |
5.1. Concepte d'escriptura
5.2. Model d'escriptura
5.3. Procés de producció de textos
5.4. Les propietats textuals
5.5. La composició de textos i la codificació
5.6. Aspectes formals de l'escriptura
5.7. Etapes de l'escriptura
5.8. Avaluació de l'escriptura |
6. Expressió i comprensió lectora. |
6.1. Concepte de lectura
6.2. La comprensió lectora
6.3. Habilitats i estratègies
6.4. Aspectes formals
6.5. Etapes de la lectura
6.6. Models d'ensenyament de la lectura
6.7. Activitats per treballar la C.L.
6.8. Avaluació de la lectura |
7. Usos de la llengua: pràctic, científic i literari |
7.1. Resultat de l'alfabetització
7.2. Ús pràctic
7.3. Ús científic
7.4. Ús literari |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
5 |
15 |
Treballs |
|
8 |
24 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
14 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs: dels continguts teòrics i pràctics, metodologia, treballs i activitats a realitzar, criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
-Explicació dels continguts teòrics del curs: conceptes de lectura i d'escriptura, com l'infant aprén a llegir i a escriure, perspectiva constructivista de l'ensenyament-aprenentatge de la llengua escrita etc.
|
Presentacions / exposicions |
Els diferents grups presentaran al detall els seus respectius projectes a tota la classe. També cada alumne explicarà un article referent a l'ensenyament de la lectoescriptura extret d'una revista educativa. |
Treballs |
Realització en grup d'un projecte de treball, amb la participació d'infants (simulació d'un projecte realitzat en un aula d'educació infantil: seqüenciació de totes les fases de la metodologia del treball per projectes, temporització i seqüenciació de les activitats realitzades amb els infants i treball de síntesi). Aquest treball serà tutoritzat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
-Realització de pràctiques d'ensenyament de la comprensió lectora. -Realització de pràctiques de didàctica de l'escriptura i d'avaluació del nivell d'escriptura. |
Atenció personalitzada |
Són necessàries unes hores d'atenció personal i diferenciada per tal de fer el seguiment de l’elaboració
del projecte i altres activitats.
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà per tal d'orientar l'alumne en el desenvolupament del seu treball per projectes i en les activitats individuals que es realitzen. També s'orientarà l'alumne per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
S'avaluarà la presentació del treball per projectes i l'exposició del comentari sobre articles didàctics relacionats amb la lectura i l'escriptura. |
30% |
Treballs |
|
Treballs: Projecte En la realització i la presentació del projecte de treball es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació.
Es presentarà la memòria del projecte i el treball de síntesi realitzat per un infant.
És obligatòria l'assistència a una sessió d'atenció personalitzada.
|
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els exercicis i activitats de realització a l'aula tindran una avaluació continuada i la seva valoració serà proporcional a l'entitat de la tasca.
Es tindrà en compte l'assistència i participació a classe. |
10% |
Proves mixtes |
|
Els continguts teòrics treballats a classe seran avaluats amb una prova mixta que constarà d'una part de desenvolupament i altres preguntes més concretes. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Bigas, M. ; Correig, M (edit), Didàctica de la lengua en la educación infantil, Madrid, Ed. Síntesis, Educación –Didáctica de la Lengua y la Literatura nº 3), 2.001
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), Barcelona, Graó, 2.007
Domínguez Chillón, Gloria , Proyectos de trabajo-Una escuela diferente, Madrid, Ed. La Muralla, 2000
Ferreiro, E.; Teberosky, A. , Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Madrid, Madrid,Siglo XXI, 1.979
Fons, M. , Llegir i escriure per viure, Barcelona: La Galera, 1.999
Hernández, F. ; Ventura, M. , La organización del currículum por proyectos de trabajo, Barcelona, Graó-ICE, 1.993
Maruny. L.; Ministral, M.; Miralles, M, Escribir y leer (vols. I, II y III) , MEC y Edelvives, 2.002
Teberosky, A, Psicopedagogia del llenguatge escrit, Barcelona IME, monogràfics, nº 8, 1.987
Teberosky, Ana, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure, Barcelona, Vicens Vives, 2.001
Teberosky, A , Aprendiendo a escribir, Barcelona, ICE- Horsori , 1.992
Teberosky, A. Y Solé, I. , Psicopedagogia de la lectura i de l’escriptura, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya., 1.999
Departament d’Ensenyament, Orientaciones per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Generalitat de Catalunya,
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, Madrid, La Muralla, 2.000
Ferreiro, E.; Teberosky, A, Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, Madrid, siglo XXI, 1.979
, Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura), Graó,
, Guix d'Infantil, Graó,
, In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat,
|
|
Complementària |
Solé. I, Estratègies de lectura, Barcelona, Graó, 1.992
Camps, A. (coord) , L’ensenyament de la comprensió, Barcelona, Barcanova, 1.994
Cassany, D. , Descriure escriure. Com s’aprèn a escriure, Barcelona, Empúries, 1.987
Colomer, T. i Camps, A, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62. Didàctiques., 1.991
Julià, T, Encetar l’escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, Associació de mestres Rosa Sensat, Dossiers nº 50. Barcelona, 1.995
, Cuadernos de Pedagogía, ,
, <<<<<perspectiva Escolar, Rosa Sensat,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|