Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C1 |
Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Domina les normes d'ús de la llengua oral i escrita.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua corresponents a l'etapa.
Coneix els processos d'aprenentatge de lectura i escriptura.
Coneix els models d'ensenyament de la lectura i l'escriptura.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua escrita corresponents a l'etapa.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Acepta y cumple las normas del grupo.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
| | B6 |
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C1 |
Recoge en apuntes parte de la información que se imparte en una clase
| | C4 |
Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
|
tema |
Subtema |
1. Introducción |
|
2. ¿Cómo se enseña la lengua? |
|
3. ¿ Cómo enseñamos la lengua? |
|
4. Expresión y comprensión escrita. |
|
5. Expresión y comprensión lectora. |
|
6. Usos de la lengua: práctico, científico y literario |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Presentaciones/exposiciones |
|
10 |
5 |
15 |
Trabajos |
|
8 |
24 |
32 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
7 |
14 |
21 |
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Pruebas mixtas |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del curs: dels continguts teòrics i pràctics, metodologia, treballs i activitats a realitzar, criteris d'avaluació. |
Sesión magistral |
Explicació dels continguts teòrics del curs: conceptes de lectura i d'escriptura, com l'infant aprén a llegir i a escriure, perspectiva constructivista de l'ensenyament-aprenentatge de la llengua escrita etc.
|
Presentaciones/exposiciones |
Els diferents grups presentaran al detall els seus respectius projectes a tota la classe. També cada alumne explicarà un article referent a l'ensenyament de la lectoescriptura extret d'una revista educativa. |
Trabajos |
Realització en grup d'un projecte de treball, amb la participació d'infants (simulació d'un projecte realitzat en un aula d'educació infantil: seqüenciació de totes les fases de la metodologia del treball per projectes, temporització i seqüenciació de les activitats realitzades amb els infants i treball de síntesi). Aquest treball serà tutoritzat. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Realització de pràctiques d'ensenyament de la comprensió lectora. -Realització de pràctiques de didàctica de l'escriptura i d'avaluació del nivell d'escriptura. |
Atención personalizada |
Són necessàries unes hores d'atenció personal i diferenciada per tal de fer el seguiment de l’elaboració
del projecte i altres activitats.
|
descripción |
L'atenció personalitzada es realitzarà per tal d'orientar l'alumne en el desenvolupament del seu treball per projectes i en les activitats individuals que es realitzen. També s'orientarà l'alumne per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentaciones/exposiciones |
|
S'avaluarà la presentació del treball per projectes i l'exposició del comentari sobre articles didàctics relacionats amb la lectura i l'escriptura. |
30% |
Trabajos |
|
Treballs: Projecte En la realització i la presentació del projecte de treball es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació.
Es presentarà la memòria del projecte i el treball de síntesi realitzat per un infant.
És obligatòria l'assistència a una sessió d'atenció personalitzada.
|
30% |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
Els exercicis i activitats de realització a l'aula tindran una avaluació continuada i la seva valoració serà proporcional a l'entitat de la tasca.
Es tindrà en compte l'assistència i participació a classe. |
10% |
Pruebas mixtas |
|
Els continguts teòrics treballats a classe seran avaluats amb una prova mixta que constarà d'una part de desenvolupament i altres preguntes més concretes. |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Convocatòries d'exàmens: - L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera - No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota. Avaluació: - S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV - Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs. Presentació de treballs: - Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%. - No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Básica |
Bigas, M. ; Correig, M (edit), Didàctica de la lengua en la educación infantil, Madrid, Ed. Síntesis, Educación –Didáctica de la Lengua y la Literatura nº 3), 2.001
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), Barcelona, Graó, 2.007
Domínguez Chillón, Gloria , Proyectos de trabajo-Una escuela diferente, Madrid, Ed. La Muralla, 2000
Ferreiro, E.; Teberosky, A. , Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Madrid, Madrid,Siglo XXI, 1.979
Fons, M. , Llegir i escriure per viure, Barcelona: La Galera, 1.999
Hernández, F. ; Ventura, M. , La organización del currículum por proyectos de trabajo, Barcelona, Graó-ICE, 1.993
Maruny. L.; Ministral, M.; Miralles, M, Escribir y leer (vols. I, II y III) , MEC y Edelvives, 2.002
Teberosky, A, Psicopedagogia del llenguatge escrit, Barcelona IME, monogràfics, nº 8, 1.987
Teberosky, Ana, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure, Barcelona, Vicens Vives, 2.001
Teberosky, A , Aprendiendo a escribir, Barcelona, ICE- Horsori , 1.992
Teberosky, A. Y Solé, I. , Psicopedagogia de la lectura i de l’escriptura, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya., 1.999
Departament d’Ensenyament, Orientaciones per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Generalitat de Catalunya,
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, Madrid, La Muralla, 2.000
Ferreiro, E.; Teberosky, A, Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, Madrid, siglo XXI, 1.979
, Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura), Graó,
, Guix d'Infantil, Graó,
, In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat,
|
|
Complementaria |
Solé. I, Estratègies de lectura, Barcelona, Graó, 1.992
Camps, A. (coord) , L’ensenyament de la comprensió, Barcelona, Barcanova, 1.994
Cassany, D. , Descriure escriure. Com s’aprèn a escriure, Barcelona, Empúries, 1.987
Colomer, T. i Camps, A, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62. Didàctiques., 1.991
Julià, T, Encetar l’escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, Associació de mestres Rosa Sensat, Dossiers nº 50. Barcelona, 1.995
, Cuadernos de Pedagogía, ,
, <<<<<perspectiva Escolar, Rosa Sensat,
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|