DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA II Codi 11254105
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CASTILLO PERALTA, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén capacitar els alumnes perquè sàpiguen planificar i conduir el procés d' ensenyament - aprenentatge de la lectura i de l' escriptura en l' etapa d' educació infantil. En conseqüència es treballen els processos d' aprenentatge da la lectura i de l' escriptura i es coneixen els diferents models d' ensenyament -aprenentatge d' aquestes habilitats. S' aprofundeix especialment en el model constructivista i en la seva aplicació a l' aula. Per estar directament relacionat amb aquesta línea metodològica s' incideix en l' aprenentatge de la llengua escrita dins el treball per projectes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Domina les normes d'ús de la llengua oral i escrita.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua corresponents a l'etapa.
Coneix els processos d'aprenentatge de lectura i escriptura.
Coneix els models d'ensenyament de la lectura i l'escriptura.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua escrita corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció
2. Com s'ha ensenyat la llengua?
3. Com ensenyem la llengua?
4. Expressió i comprensió escrita.
5. Expressió oral i comprensió lectora.
6. Usos de la llengua

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
B3
B6
C1
C4
25 50 75
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
10 5 15
Treballs
B3
B5
8 24 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
7 14 21
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A6
B6
C1
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs: dels continguts teòrics i pràctics, metodologia, treballs i activitats a realitzar, criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics del curs: conceptes de lectura i d'escriptura, com l'infant aprén a llegir i a escriure, perspectiva constructivista de l'ensenyament-aprenentatge de la llengua escrita etc.

Presentacions / exposicions Els diferents grups presentaran al detall els seus respectius projectes a tota la classe. També cada alumne explicarà un article referent a l'ensenyament de la lectoescriptura extret d'una revista educativa.
Treballs Realització en grup d'un projecte de treball, amb la participació d'infants (simulació d'un projecte realitzat en un aula d'educació infantil: seqüenciació de totes les fases de la metodologia del treball per projectes, temporització i seqüenciació de les activitats realitzades amb els infants i treball de síntesi). Aquest treball serà tutoritzat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de pràctiques d'ensenyament de la comprensió lectora. -Realització de pràctiques de didàctica de l'escriptura i d'avaluació del nivell d'escriptura.
Atenció personalitzada Són necessàries unes hores d'atenció personal i diferenciada per tal de fer el seguiment de l’elaboració
del projecte i altres activitats.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà per tal d'orientar l'alumne en el desenvolupament del seu treball per projectes i en les activitats individuals que es realitzen. També s'orientarà l'alumne per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
S'avaluarà la presentació del treball per projectes i l'exposició del comentari sobre articles didàctics relacionats amb la lectura i l'escriptura. 30%
Treballs
B3
B5
Treballs: Projecte En la realització i la presentació del projecte de treball es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació.
Es presentarà la memòria del projecte i el treball de síntesi realitzat per un infant.
És obligatòria l'assistència a una sessió d'atenció personalitzada.

30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
Els exercicis i activitats de realització a l'aula tindran una avaluació continuada i la seva valoració serà proporcional a l'entitat de la tasca.
Es tindrà en compte l'assistència i participació a classe.
10%
Proves mixtes
A6
B6
C1
C4
Els continguts teòrics treballats a classe seran avaluats amb una prova mixta que constarà d'una part de desenvolupament i altres preguntes més concretes. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

ALVAREZ, C. (2017).  Les lleis naturals del nen.  Barcelona. Ed. Arpa.

AMORÓS, E. (2013 ).  44 experiències (0-3) . Barcelona. Graó. 

ARNAU, J. (1998 ).  Els Programes d'immersió: una perspectiva europea . Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona. 

ARRIAZA, J.C. (2009).  La estimulación del lenguaje oral. CEPE. Madrid.

ARTIGAL, J.M. (1989 ).  La Immersió a Catalunya : consideracions psicolingüístiques i sociolingüístiques . Vic: Eumo. 

BADIA, D./ VILÀ, N. Contes per fer i refer, Graó, Barcelona.

BARRACHINA, A. / MUÑOZ, Ll. / MARRÓN, E. (2010 ).  Psicologia del llenguatge (2a ed.). Barcelona: UOC.

BIGAS, M. / Correig, M. (2001).  Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid.

BONMARTÍ, Ricard (2009).  Poesia a l’escola. Com fer grans lectors i recitadors. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. 

BRONCKART,J-P. (2007 ).  Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas . Madrid, Buenos Aires.

CAMPS, A. / MILIAN, M. / BIGAS, M / CAMPS, M. (2010).  L'ensenyament de l'ortografia. Graó.

CASSANY, Daniel (2002 ). Ensenyar llengua (7a ed.). Barcelona: Graó. 

CASTELLÀ, J.M. / COMELLES, S. / CROS, A. / VILÀ, M. (2007).  Entendres(s) a classe. Graó.

DÍEZ DE ULZURRUM, A. (2009).  L'aprenentatge de la lectoescriptura des d'una perspectiva constructivista. Vol.I. Graó. Barcelona.

FERRER, I. (2012).  L'artesania de la comunicació.  Graó. Barcelona.

FONS, M. (1999).  Llegir i escriure per viure. La Galera. Barcelona.

GISPERT, D. / RIBAS, L.  (2006).  Racó de sons i sorolls.  Edicions l'Àlbert.  Barcelona.

GLEASON, J.B. (2010 ).  El Desarrollo del lenguaje (7a ed.). Madrid: Pearson Prentice Hall. 

LLINÀS, M. (2006 ). Primeres paraules : com aprenen a parlar els nostres fills . Barcelona: Empúries. 

L'Ús del llenguatge a l'escola : propostes d'intervenció per a l'alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge (2004 ) (2a ed.). [Barcelona]: Generalitat de Catalunya Departament d'Educació. 

PALOU, J. (2005 ).  La Llengua oral a l'escola : 10 experiències didàctiques . Barcelona: Graó. 

PEREÑA, M. (coord.) (2018).  Enseñar y aprender lenguas en un modelo educativo plurilingüe (1a). Barcelona : Horsori.

PRADILLA, M.À. (1998).  El món dels sons. Edicions Alambor. Benicarló.

RECASENS, M.  Cómo estimular la expresión oral en clase.  Aula Pràctica.Edic. CEAC.  Barcelona.

SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2010).  La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. 2010.

SÁNCHEZ, M. (1999).  Aprenent i ensenyant a parlar. Pagès editors.

SÁNCHEZ-CANO, M. (2009).  La conversa en petits grups a l'aula. Graó, Barcelona.

SERRA, M. (2000 ).  La Adquisición del lenguaje . Barcelona: Ariel. 

TAMMET, D ( 2017).  La conquista del cerebro. Barcelona. Blakie Books S.L.U

TEBEROSKY, A.  (2003 ). Contextos de alfabetización inicial . Barcelona: Universitat de Barcelona. ICE  

TEBEROSKY, A. (1992).  Aprendiendo a escribir.ICE- Horsori. Barcelona,

TEBEROSKY, A. (2001).  Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure,  Vicens Vives, Barcelona

VIGOTSKI, L.S.,(1989).  Adquisició i desenvolupament del llenguatge. Graó, Barcelona.

VILA, I. (2006 ). Llengua, escola i immigració: un debat obert . Barcelona: Graó. 

Webgrafia

www.xtec.cat (Departament d’Educació) www.unamadecontes.cat

www.fundaciongsr.es (Fundación Germán Sánchez Ruipérez )

www.rosasensat.org (Seminari de Bibliografia Infantil i Juvenil Rosa Sensat)

www.celinealvarez.org/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent