DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I Codi 11254107
Ensenyament
Grau en Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BOLADERES LLOSES, MÒNICA
Adreça electrònica monica.boladeres@urv.cat
Professors/es
BOLADERES LLOSES, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Es pretén reunir informació organitzada dels recursos didàctics necessaris per al tractament dels diferents blocs temàtics de matemàtiques i aprofundir en el domini dels continguts de matemàtiques que cal treballar a educació infantil per tal d’integrar-los en un context globalitzat. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
 A2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l'etapa i les estratègies didàctiques per al seu desenvolupament.
 A3 Comprèn les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. MATEMÀTICA A L’EDUACIÓ INFANTIL. ASPECTES GENERALS





Formació de l’estructura del pensament matemàtic de l’infant de 0 a 6 anys:
Incidència de la matemàtica en la formació íntegra de l'infant. Coneixement de l’actual currículum del Departament d’Educació. Criteris metodològics i d’avaluació. Principis i Standards per a les Matemàtiques escolars. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil.
2. RELACIONS LÒGIQUES Qualitat dels objectes:
Reconeixement i comparació de qualitats. Semblances i diferències. Seriacions. Agrupacions i subagrupacions. Afirmació i negació. Unió i intersecció. Classificacions. Transformacions: operadors qualitatius.

Relacions:
Relació d'equivalència: aparellaments segons qualitats sensibles. Relació d'ordre: ordenacions. Altres tipus de relacions. Correspondències qualitatives.

Canvis:
Accions que provoquen canvis en objectes fent anticipacions i comparant els resultats entre l’estat inicial i el final.
3. NOCIÓ DE QUANTITAT. NOMBRES I OPERACIONS Noció de quantitat i introducció al nombre:
Primeres experiències numèriques. Conservació de les quantitats. Quantificadors: alguns, pocs, molts... Comparació quantitativa. Correspondència entre dues agrupacions. Relació d'equivalència quantitativa: classificació. Relació d'ordre: ordenació quantitativa, ascendent i descendent. Relació d'inclusió. Cardinalitat. Comptatge. Els símbols numèrics. Sèrie numèrica, ordinal i cardinal. Els nombres i la relació amb el món real. Descomposició del nombre.

Càlcul:
Noció experimental d'operació. Agrupació i subagrupació: el tot i la part. Noció d'operació com a transformació. Correspondència i diferència quantitativa entre dues agrupacions. El càlcul mental com a vertader càlcul. Relació entre els nombres. Simbologia: = + -.
4. ESPAI: ORIENTACIÓ I POSICIÓ. INICI A LA GEOMETRIA Domini de l’espai:
Etapes d'orientació i organització espacial: organització interna del jo corporal, la situació de l'objecte respecte el propi cos, respecte l'objecte i la situació dels objectes entre si. Nocions de situació i posició. Nocions de direcció. L'orientació: organització segons els tres eixos. Camins sobre laberints i quadrícules.

Coneixement de les formes de les figures:
Percepcions tàctils i visuals. Equivalències topològiques. Volum, superfície i línia. Ordre lineal i cíclic. Línia oberta i tancada: dins, fora. Noció de frontera i regió a l'espai, superfície i línia.
Relacions projectives. Noció intuïtiva de línia recta i corba. Superfície plana i corba. Observació i experimentació amb la vista, ombres i estampacions. Els punts de vista. Línies poligonals.
Coneixement de les formes. Característiques comunes de diverses figures de l'espai i del pla: comparació i classificació. Figures planes bàsiques. La simetria.
5. INICIACIÓ A LES MESURES Noció elemental de magnitud i mesura. Mesures de longitud, capacitat, massa, temps i d'altres. Experimentació sensorial de les mesures. Descoberta de la unitat de mesura.
6. ESTADÍSTIQUES SENZILLES. ATZAR Estadístiques senzilles de fets quotidians a l'abast dels nens i les nenes: presa de dades i representació en gràfics de barres i pictogrames.
Observació de fenòmens a l’atzar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 1 3
Sessió Magistral
A1
A2
B3
20 15 35
Seminaris
A1
A2
A3
B4
B5
C2
C3
C4
20 30 50
Treballs col·laboratius.
A1
A2
B3
5 7 12
Pràctiques de camp
A1
C4
1 4 5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
B3
B4
C3
C4
1 4 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
B3
B4
C3
C4
2 15 17
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
Treballs
A1
A3
B4
C3
C4
2 4 6
 
Proves mixtes
A1
A2
A3
B3
B4
C3
C4
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professorat presentarà l'assignatura: Objetius, contingut, planificació, avaluació i atenció personalitzada.
Sessió Magistral Les sessions magistrals constaran d'una part expositiva del/a professor/a, comptant amb la intervenció de l'alumnat.
Seminaris A les sessions de seminari i a través d'activitats de grup o individuals, s'experimentaran els aspectes teòrics amb la utilització de material didàctic d'elaboració pròpia o bñe, material especific i també, material per fomentar l'ús d'eines digitals.
S'exposaran casos d'activitats dins l'aula de l'àrea i d'alguna publicació amb el que es poden organitzar debat amb la participació de l'alumnat.
Treballs col·laboratius. Utilitzant flippedclassroom es treballarà en grup el pilotatge d'elaboració d'activitats i material didàctic dins l'aula. S'organitzaran exposicions sobre expèriencies didàctiques utilitzant les eines digitals, les quals es compartiran amb el gran grup.
Pràctiques de camp Es durà a terme una unitat de programació didàctica en un centre de primer o segon cicle d'educació infantil
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura d'un o diversoss llibres, articles acadèmics o comunicacions a congressos sobre la didàctica de les matemàtiques per tal de gestionar la informació i el coneixement tot aplciant el pensament crític, lògic i creatiu des d'una perspectiva globalitzadora i diversificada.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Dissenyar i regular espais d'aprenentatge entorn les matemàtiques en un centre educatiu. Posada en pràctica real aplicant metogologies actives i mesures de diversitat les quals doten a l'alumnat de responsabilitat social com a professional.
Atenció personalitzada El professorat podrà atendre l'alumnat en sessions de tutoria
Treballs Al llarg del curs els alumnes realitzaran treballs de diverses tipologies, treballs de disseny d'activitats, treball de camp, treballs sobre bibliografia, etc., Aquests treballs s'entregaran en document escrit o bé es presentaran de forma oral amb o sense suport digital.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció individualitzada es desenvolupara per correu electrònic, per vídeoconferència, presencialment o bé, durant les activitats d'aula o al finalitzar les classes lectives. Dades d'interès: monica.boladeres@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B3
L'assistència serà avaluada. El seguiment, participació i implicació és fonamental. 5%
Treballs col·laboratius.
A1
A2
B3
En grup s'elabora material didàctic per presentar activitats on es treballen les matemàtiques a Educació infantil. 10%
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
B3
B4
C3
C4
Lectura d'articles acadèmics o bé, llibres vinculats a l'ensenyament i aprenentatge de els matemàtiques. Posterioment, s'analitza i s'aplica el pensament crític juntament amb els aprenentatges de l'aula 5%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
B3
B4
C3
C4
En grup, elaboració d'una situació d'aprenentatge entorn les matemàtiques, la qual s'aplicarà a una aula real d'Educació infantil per tal de poder vivenciar el procés de planificació, programació, posada en pràctica i conclusions. 30%
Treballs
A1
A3
B4
C3
C4
Elaboració de materials manipulatius inespecífics propis per utilitzar en activitats matemàtiques. Es valorarà l'originalitat en l'elaboració i la creativitat aportada, així com la versatilitat. 10%
Proves mixtes
A1
A2
A3
B3
B4
C3
C4
Examen sobre tots els continguts de la matèria tant, pràctics com teòrics. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria
- Aquesta assignatura consta de tres parts : 5% assistència, 40% Examen (prova mixta) i 55% treballs

- Per aprovar l'assignatura cal aprovar amb un igual o major a 5 les parts d'examen i treballs.  Si la nota d'alguna de les parts és inferior a 5, aleshores no es fa la mitjana i la matèria queda suspesa.

- En la segona convocatòria de l'examen, la nota final màxima que pot obtenir l'alumnat serà de 5. Per calcular la qualificació final els %  seran els mateixos.

- Es valorarà l'expressió escrita (ortografia, gramàtica, coherència, cohesió...) en els treballs i en l'examen. 

- Es valorarà l'experessió oral (to i registre, contingut, vocabulari, focalització en el públic, llenguatge no verbal, ús de connectors orals...) en les exposicions orals o en el material digital amb àudio.

- D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius digitals.

Fonts d'informació

Bàsica Maria Bras-Amorós, Toni Giménez, Els números canten, Boileau, 2017
C. Alsina i d'altres, Ensenyar matemàtiques, Graó, 1995
Maria Antònia Canals, Diversos títols, Dossiers Rosa Sensat, 2009
National Council of teacher of Mathematics, Principles and Standards for School mathematics, , 2004
Chamorro, M. C., Belmonte, J.M., Ruiz, M. L., Vecino, F., Didàctica de las matemáticas para infantil., Pearson Prentice Hall. Madrid, 2005
Boule F., Manipular, organizar i representar, Ed Narcea. Madrid., 1985
Jordi Vallès, Didàctica de la matemàtica al Cicle Inicial, Dossiers Rosa Sensat, 1992
Maria Antònia Canals, Viure les matemàtiques de 3 a6 anys, Associació de Mestres Rosa Sensat, 2000
Àngel Alsina, Com desenvolupar el pensament matemàtic de 0 a 6 anys, Eumo, 2004
M. Bras-Amorós, T. Giménez, Acompanyament de les fases d'elaboració de la seqüència numèrica amb cançons, In-fàn-ci-a, Associació de Mestres Rosa Sensat, 2015
Pere Campoy, Carme Julià, Matemáticas para investigar en el aula de educación infantil, XVI JAEM Palma 2013: Jornadas sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas., 2013
, , ,

Complementària
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

- Alsina, C. (2000) Estimar les matemàtiques.  Ed. Columna. Barcelona.

- Baroody A.J. (1988) El pensamiento matemático de los niños. Ed Aprendizaje Visor

- Bassedas E i d’altres (1998) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Ed. Graó. Barcelona.

- Biniés, P.(2008) Converses matemàtiques amb M. Antònia Canals. Ed. Graó. Barcelona.

- Bonals, J. (1997) Avaluar l’aprenentatge de 3 a7 anys.  Ed. CIMS. Barcelona.

- Canals M.A. (1989), Per una didàctica de la matemàtica a l'Escola. Parvulari. Ed Eumo. Vic.

- Canals M. A. (2009), Documents de treball de mariaantoniacanals. Ed. Federació espanyola de professorat de matemàtiques. Revista Suma. València.

- Dienes Z.P. (1979), Los primeros pasos en matemática. Vol. 1, 2 i 3. Ed Teide

- Dickson, Brown, Gibson. (1991) El aprendizaje de las matemáticas.Labor. Barcelona.

- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996) La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col.lecció Temes d'Infància, núm

26. A.M. Rosa Sensat, 53 p. Barcelona.

- Fernández Bravo, J.A. (2006) Didáctica de la matemática en Educación Infantil, Grupo Mayéutica. Madrid.

- Fernández, Quer, Securum (1995) Racó a Racó.  Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.

- Gallego C (2000),  Repensar l’aprenentatge de les matemàtiques. Ed Govern de les Illes Balears.

- Grup Xucurruc (2001) La matemàtica en la vida de les classes d’educació infantil. Ed. Ajuntament de Reus.

- Kamii C (1995), El Número en la educación Preescolar. Ed. Aprendizaje Visor.

- Lahora, C. (2000) Actividades matemáticas con niñas y niños de 0 a6 años. Ed. Narcea. Madrid.

- Malaguzzi, L. (2005), Sabata i metre. Els infants i la mida. A. M. Rosa Sensat.

- Martí, E. I d’altres (        ) La resolución de problemas en matemáticas. Ed. Graó. Barcelona.

- Parra, C  (1994) Didàctica de la matemática. Aportes y reflexiones. Buenos Aires. Paidós educador

- Planas, Núria, Àngel Alsina (2009), Educación matemàtica y buenas pràcticas. Col. Biblioteca de Aula. Ed. Graó

- Segarra, L. (2002) Problemes graduats del tractament del càlcul global. Educació Infantil i Primària. El Quinzet.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent