DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS II Código 11254108
Titulación
Grado en Educación Infantil (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ingeniería Informática y Matemáticas
Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e antoni.gavalda@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
mariaisabel.panosa@urv.cat
Profesores/as
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
CAMPS GIRONA, JAUME
PANOSA DOMINGO, MARIA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén que l'alumne entengui i validi la potencialitat de les ciències socials a Educació Infantil, per una acció professionalitzadora. Es buscarà que la part pràctica doni suport a la base teòrica, en format de vasos comunicants.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
 A3 Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
 A7 Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
 A11 Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i i sap justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Aplica técnicas innovadoras y obtiene resultados.
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Toma decisiones acertadas en momentos comprometidos mostrando seguridad, coherencia y de acuerdo con una sistemática.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Acepta y cumple las normas del grupo.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos.

Contenidos
tema Subtema
1.- La conceptualització de les diverses disciplines socials.
2.- El currículum d'Educació Infantil. L'àrea de descoberta de l'entorn.
3.- Treball de rutines, racons i projectes. Treball cooperatiu.
4.- El tractament d'eixos bàsics de geografia a Educació Infantil. Les bases de l'espai.
5.- El tractament d'eixos bàsics d'història a Educació Infantil. Les bases del temps.
6.- L'aplicació d'altres ciències socials a Educació Infantil.
7.- El rol de l'entorn a Educació Infantil.
8.- La investigació educativa en Didàctica de les ciències socials.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A1
C3
9 25 34
Seminarios
A2
B3
C5
10 18 28
Prácticas en laboratorios
A3
B4
B5
14 14 28
Trabajos
B4
C2
C4
4 12 16
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A2
A11
B3
B4
10 12 22
Prácticas de campo / salidas
A2
5 5 10
Prácticas a través de TIC
A7
1 3 4
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
A1
A2
A7
C3
C5
2 2 4
Pruebas prácticas
A3
A11
B3
B5
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sesión magistral Explicació pautada de les disciplines socials del currículum d'Educació Infantil i la seva aplicació
Seminarios Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques tot reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió.
Prácticas en laboratorios Comprensió efectiva del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. Exercicis pertinents als cicles educatius.
Trabajos Disseny de projectes d'aula mitjançant estratègies cooperatives i comentaris de lectures.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades.
Prácticas de campo / salidas Visita a un camp d'aprenentatge per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques.
Prácticas a través de TIC Ús pràctic del Moodle.
Atención personalizada Aclariment de conceptes i de la seva aplicació.

Atención personalizada
descripción
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes i també en les hores de laboratori, tot aclarint tot tipus de conceptes. Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
B4
C2
C4
Comentaris de lectures, preparació d'exercicis sobre cooperació i treball sobre el currículum d'Educació Infantil. 20%
Pruebas prácticas
A3
A11
B3
B5
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. 30%
Pruebas de desarrollo
A1
A2
A7
C3
C5
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a classe. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per superar l'assignatura s'han de complir tres requisits:

1) S'han d'aprovar cadascun dels dos exàmens.

2) S'ha d'aprovar la part teòrica en el seu conjunt.

3) És imprescindible lliurar els treballs per a poder aprovar l'assignatura. En cas que es lliurin en segona convocatòria, es baixarà la nota en un punt.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fuentes de información

Básica Gallego, J.L. i Fernández, E. (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
Throop, Sara, Actividades preescolares Ciencias Sociales, CEAC, 1978
Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó, 2006
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
Garaigordobil Landazabal, M., Intervención Psicológica para Desarrollar la Personalidad Infantil : Juego, Conducta Prosocial y Creatividad, Pirámide, 2003

Complementaria Pla, M., Introducción a la educación infantil, Barcanova, 1994
Díez Navarro, M. C., 10 ideas clave. La educación infantil, Graó, 2012
Trepat, C.; Comes, P., El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Graó, 1998
Tonda Monllor, E. M., La didáctica de las ciencias sociales en la formacion del profesorado de educación infantil, Universidad de Alicante, 2001
Rivero García, M. P. (coord.), Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil, Mira, 2011
Castagnetti, M.; Vecchi, V. (coord.), Scarpa e metro. I bambini e la misura: primi approcci alla scoperta, alla funzione, all'uso della misura, Reggio Emilia, 1997
Tavernier, R, La escuela antes de los 6 años, Martínez Roca, 1987
Gross, Richard E. et al., Ciencias Sociales. Programas actualizados de enseñanza, Limusa, 1983
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS III/11254109


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS I/11254107
 
Otros comentarios
Hi ha una relació directa amb la didàctica de les ciències experimentals i de les matemàtiques, en la mesura que aborden també el coneixement de l'entorn.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.