Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
Realitza propostes didàctiques i sap justificar-les.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l'etapa i les estratègies didàctiques per al seu desenvolupament.
Comprendre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
| | A3 |
Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
| | A7 |
Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l'experimentació. Utilitza la metodologia científica per a disssenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del currículum de l'Educació Infantil, tot utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Comprendre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
| | A11 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Experimenta con procedimientos nuevos.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
| | B4 |
Gestiona y organiza el trabajo y el tiempo acuerdo con la planificación dada.
Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Propone mejoras a las orientaciones relativas de cómo realizar el trabajo con calidad.
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
| | C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
| | C4 |
Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
1.- Introducció de l’assignatura. |
1.1.- Presentació de l’assignatura:
temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil |
2.- Coneixement de l’actual currículum d’Infantil del Departament d’Educació, aprofundiment en l’àrea de ciències experimentals. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. (coordinació amb Ciències Socials i Matemàtiques) |
|
3.- Descoberta de l’entorn natural |
3.1.- El món dels ésser viu. Observació de característiques i components d’alguns animals i plantes.
3.2.- Dinàmica del medi: introducció del concepte de cicle (vida animal, vegetal i fenòmens naturals), evolució estacional de la natura.
3.3.- Educació ambiental: descoberta i conservació dels ecosistemes. |
4.- Aprenentatges dels aspectes didàctics necessaris per treballar la descoberta de l’entorn a ed. Infantil. |
4.1.- La consciència del medi natural que ens envolta, la interrelació medi social i natural (coordinació amb ciències socials)
4.2.- El treball en el mateix medi. El pati o jardí de l’escola. L’hort escolar.
4.3.- El treball del medi natural dins la classe. L’espai o taula de natura.
4.4.- L’actualitat, els esdeveniments sobre el medi natural.
4.5.- Les possibilitats didàctiques dels diferents elements de la natura.
4.6.- Els eixos transversals del currículum i el medi natural: Ed. Ambiental.
4.7.- La valoració i elaboració de materials didàctics.
4.8.- La utilització del medi natural per treballar altres aprenentatges propis de l’alumne d’educació infantil.
4.9.- Els recursos sobre continguts relatius al medi natural. Els contes i la Natura i la Natura com a conte. |
5.- Aplicació del mètode científic i l’experimentació en infants de 0 a 6 anys *. *Nota: Aquest bloc es relacionarà amb el contingut “Noció de quantitat. Nombres i Operacións”, de la mateixa assignatura de segon curs. |
5.1.- Què és el mètode científic? El disseny experimental i les seves variables
5.2.- “inquiry base learning” (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències
5.3.- Els científics a l’aula: la figura dels científics com a eina educativa. |
6.- Eines didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Infantil |
6.1.- Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
6.2.- PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Infantil.
6.3.- El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles,...) |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Prácticas en laboratorios |
|
10 |
15 |
25 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
2 |
18 |
20 |
Prácticas a través de TIC |
|
8 |
8 |
16 |
Prácticas de campo / salidas |
|
8 |
0 |
8 |
Seminarios |
|
10 |
15 |
25 |
Trabajos |
|
4 |
24 |
28 |
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Pruebas prácticas |
|
1 |
0 |
1 |
Pruebas mixtas |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l’assignatura: temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil. |
Sesión magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de desenvolupar els continguts de l'assignatura. |
Prácticas en laboratorios |
La finalitat de les sessions de laboratori és el disseny i elaboració de treballs pràctics adaptats a l'Educació Infantil. |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs. |
Prácticas a través de TIC |
Activitats pràctiques per tal d'introduïr eines educatives en base TIC. |
Prácticas de campo / salidas |
Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa. |
Seminarios |
Activitats de caràcter pràctic i de reflexió sobre l'educació-aprenentatge en educació Infantil |
Trabajos |
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. |
Atención personalizada |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic |
descripción |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs. |
25% |
Pruebas prácticas |
|
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. |
60% |
Pruebas mixtas |
|
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. |
15% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els alumnes hauran de presentar-se a la primera convocatòria i, en segona convocatòria, hauran de reformar i millorar, segons les observacions de les professores, les parts no assolides satisfactòriament. La deficiència es podrà aconseguir a través d'una prova d'aplicació. En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Básica |
Ana Gené et al., Pensar, què bé!, Pagès edicions, 2007
, In-fàn-ci-a, Associació de Mestres Rosa Sensat,
Mercè izquierdo, grup de treball Kimeia, Química a Infantil i Primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Exploring Water with Young Children (The Young Scientist Series), Redleaf Press , 2005
Rochel Gelman, Kimberley Breneman, Gay Macdonald, Moises Roman, Preschool Pathways to Science (PrePS): Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding, Paul H Brookes Pub Co, 2009
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Building Structures with Young Children (Young Scientist Series), Redleaf Press , 2004
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Discovering Nature with Young Children: Part of the Young Scientist Series, Redleaf Press , 2003
Karen Worth, Sharon Hay Grollman, Worms, Shadows, and Whirlpools: Science in the Early Childhood Classroom, Heinemann, 2003
Josep Castelló, Paloma García, Maria Cristina Sanz, Teresa Tilló, Coneixement del medi natural. Fonamentació teòrico-pràctica, Educació infantil, Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, 2005
Pedro Cañal de León, Investigando los seres vivos, Diada Editorial, 2008
Fiona Danks, Jo Schofield, La naturaleza, un lugar de recreo, Blume, 2007
|
|
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS I/11254107 | ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES, CIENCIAS SOCIALES Y LAS MATEMÁTICAS II/11254108 |
|
|
Otros comentarios |
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques.
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|