Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
| MEP3 |
Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | A11 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
| | MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Identifica activitats psicomotrius.
| | MEP2 |
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP3 |
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
- Conceptualització, principis, finalitats i continguts de la pràctica psicomotriu educativa.
|
|
- El paper del cos en el marc educatiu
|
|
El joc: concepte, característiques i evolució del joc dels 0 als 6 anys |
|
L’organització de la sessió de psicomotricitat: espais, racons, materials. Estructura temporal. Agrupaments d’alumnes.
|
|
Metodologia al cicle de llars d’infants i al cicle de parvulari. |
|
L'observació global de l'infant en les sessions de psicmotricitat |
|
Actitud i competències del psicomotricista. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
20 |
15 |
35 |
Sessió Magistral |
|
25 |
34 |
59 |
Treballs |
|
12 |
35 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Tutorització de treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Participació en situacions de pràctica real a l'escola |
25% |
Treballs |
|
Elaboració d'una Unitat de Programació.
|
30%
|
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes de resposta breu.
|
40% |
Altres |
|
Participació activa a les sessions teòriques i pràctiques. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continuada i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: - Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. - L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques i és obligatori assistir com a mínim el 80% de les sessions (equivalen a la no assistència de dues sessions pràctiques). La falta a una o dues sessions pràctiques tindrà igualment efectes negatius envers la nota ja que incideix sobre les activitats amb pes a la nota (-0,75 per cada falta d'assistència) en relació a la nota de la o les tasques que es vegin afectades (la Unitat Didàctica). D'altra banda és molt recomanable l'assistència a les classes magistrals perquè a més de presentar els continguts de l'assignatura, serà l'espai on es realitzaran i compartiran les activitats de seguiment que evidentment també es tindran en compte en l'avaluació. - El professorat no acceptarà justificants d'assistència que no estiguin sota l'empara de la normativa de la URV. En aquest sentit només s'accepta justificant en cas: competició d'esportista d'alt rendiment, assistència a exàmens oficials i malaltia justificada. - En cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques perdrà el dret d'avaluació continuada, podrà optar a una segona convocatòria que consistirà en: una prova teòrico-pràctica de tots els continguts de l'assignatura, una unitat de programació individual seguint el model facilitat pel professor/a i el disseny i la posada en pràctica d'una sessió de psicomotricitat en un context real individualment. A més de totes aquelles activitats de seguiment que el professorat consideri oportunes dins les dates establertes. - Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats, per tant no s'acceptaran treballs lliurats via correu electrònic fora del plaç d'entrega Les dates de lliurament s'especificaran a classe i es faran públiques al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs. - Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obtingui una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. Les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada: - Donat que l'avaluació es continuada, només es podran acollir a aquesta possibilitat i seguir un pla alternatiu marcat pel professorat, els alumnes que per causa de força major justificada, no puguin assistir a classe i ho comuniquin a l'inici de l'assignatura. Serà l'equip de coordinació qui acceptarà o no la possibilitat de poder seguir l'assignatura a partir del pla alternatiu en funció dels motius al·legats i corresponentment justificats. Els motius de força major seran excepcionals i no contemplen en cap cas el solapament entre assignatures. - Els alumnes que amb el vist i plau del professorat, no segueixin l'avaluació continuada, hauran de presentar individualment les tasques amb pes a la nota, així com les tasques de seguiment que consideri el professor/a dins els terminis establerts. A més hauran de superar un examen de tots els continguts de l'assignatura. - Per superar l'assignatura hauran d'estar aprovades totes les tasques amb un mínim de 5. - Els alumnes que segueixin excepcionalment el pla alternatiu, tindran dret a dues convocatòries per tasca, a excepció d'aquells que han abandonat l'avaluació continuada que només tindran dret a una segona convocatòria. Altres consideracions: - L'alumne/a ha d'assistir dins del grup en que s'ha matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup entre laboratoris. - Totes les activitats presentades hauran de tenir un alt rigor gramàtica en quant a: adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i/o d'ortografia tindran efectes negatius en relació a la nota de les diferents tasques d'avaluació. Així doncs, cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació. - D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. - D'acord amb la normativa vigent, en cas de detectar plagis (entenent plagi com intent d'engany al professor/a), l'assignatura quedarà suspesa automàticament sense dret a segona convocatòria.
|
Bàsica |
SUGRAÑES, E.[et al.], La educación psicomotriz (3-8 años), 2007, Barcelona: Graó
VISCARRO, I. (Coord.)[et al.], Psicomotricitat: de la Vivència a la Representació. , 2010, ICE URV.
AUCOUTURIER, B.; MENDEL, G., Por qué los niños y niñas se mueven tanto?, (2004), Barcelona: Graó
Generalitat de Catalunya, DECRET 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Orientacions sobre el desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'educació infantil: el tractament globalitzat de les àrees i la programació d'unitats didàctiques., 2009, Departament d'Educació
RUIZ DE VELASCO, A.; ABAD, J., El juego simbólico, 2011, Barcelona: Graó
Viscarro, I.; Fuguet, J. , Treballem la psicomotricitat a parvulari, 1996, Comunicació Educativa
Viscarro, I., Comí, MD.; Soler, P.; Solsona, J., El material reutilitzat a les sessions de psicomotricitat, 2004, Comunicació Educativa
Viscarro, I.; Martínez, M.A.; Cañabate, D., Contribució de la psicomotricitat al desenvolupament de les capacitats i a l'adquisició de competències en educació infantil, 2010, Comunicació Educativa
Cardona, Y., Psicomotricitat i intel·ligències múltiples. compartint un espai, 2013, Comunicació Educativa
|
|
Complementària |
|
ARNAIZ, P.; RABADAN, M.; VIVES, I. (2001) La psicomotricidad en la escuela: una práctica educativa y preventiva. Málaga: Aljibe
BASSEDAS, M.[et al.] (1997)
Guia d'activitats i d'equipaments per a
l'educació física 0-3. Barcelona: Rosa Sensat. BONASTRE, M.; FUSTÉ, S.
(2007) Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años). Barcelona: Graó ESCRIBA, A. (1998) Los juegos sensoriales y psicomotores en
Educación Física. Madrid: Gymnos. FERRENY, M.T. i ROMÁN, G.
(2004) El descubrimiento de sí mismo.
Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil (2º ciclo). Barcelona: Graó GARCÍA MONTES, E. y RUIZ,
F. (2001) Educación motriz a través del
juego. Infantil, materiales no convencionales. Madrid: Gymnos. GARAIGORDOBIL, M. (2007). Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 4 a 6 años. Madrid: Pirámide. LLEIXA, T. (1 993) La Educación Física de 3 a 8 años (Segundo
cíclo de Educacíón Infantíl y Cíclo lnicíal de Enseñanza Prímaría). Barcelona: Paidotribo. LLORCA, M. y VEGA, A. (1
998) Psicomotricídad y globalización de/
currículum de educación ínfantil.
Málaga: Aljibe.
Revistes de psicomotricitat:
ENTRELÍNEAS. Revista
especializada en psicomotricidad. Barcelona.
REVISTA IBEROAMERICANA DE
PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com)
PSICOMOTRICIDAD. Revista de
estudios y experiencias. Madrid: Citap.
CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED.
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|