DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) AUDICIÓ: LES HISTÒRIES DE LA MÚSICA Codi 11254211
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Adreça electrònica enriqueta.barniol@urv.cat
montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aprenem i creixem escoltant i els sorolls, els sons, el silenci i les músiques que arriben a les nostres orelles ens poden explicar, a la vegada, la Història de la Música i altres històries. Aquesta assignatura va adreçada als que vulguin iniciar nenes i nens en el món de l'audició. Treballarem des de l'experimentació i la creació però, a la vegada, mirarem d'assolir com a futurs i futures mestres, unes coordenades bàsiques de coneixements que ens permetin elaborar un itinerari d'audició que permeti bastir els fonaments de la formació, aplicats a l'escola infantil i primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyament de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música a l'educació primària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música a l'educació primària.
Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions de l'aula.
 MEMD5 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions de l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. El so i el silenci L'aula com un receptacle de sons. Aprenent a escoltar el silenci.

Itinerari d'audició: Músiques per escoltar el silenci, del Cant Gregorià a John Cage.

Exercicis i taller de creació de sons
2. Música, paisatge i éssers animats. Quan la música evoca els animals: de Janequin a Messiaen

Escoltant la natura, imitant la natura. Petits exercicis i propostes creatives.

La descripció del paisatge "en música": de Vivaldi a Beethoven

Instruments, éssers animats i paisatge: Pere i el LLop de S. Prokofjew

3. L'espai del professor/a de música Breu visió diacrònica de la Història de la Música Occidental.

Itineraris d'audició i Guia docent.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis
10 11 21
Treballs
4 10 14
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
4 15 19
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició oral a l'aula i a través del campus virtual
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Resolució de problemes, exercicis Propostes creatives per inventar o seleccionar itineraris d'audició
Treballs Treball individual sobre un període o compositor
Atenció personalitzada Tutories i seguiment personalitzat

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
10%
Treballs
Treballs i assistência a concerts 40%
Proves pràctiques
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA

Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació:

1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica:

a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.

b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament).

Per poder superar l'assignatura s'haurà d'haver aprovat totes les activitats d'avaluació.

2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica:

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

B/SEGONA CONVOCATÒRIA

De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

2-No s'admetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Miquel Desclot, Més música, mestre!, La Galera, 2001
Teresa Malagarriga/Assumpta Valls, La audición musical en la educación infantil, Ceac, 2003
Edgard Willems, El oído musical. La preparación auditiva del niño, Paidós, 2001
C. Kühn, La formación musical del oído, Idea Books, 2003
Ulrich Michels, Atlas de Música I i II, Alianza, 1982-1992
, http://www.tomatisparis.com/, ,
, http://www.thelisteningcenter.net/overview.php, ,
, http://www.teoria.com, ,
, http://www.catmusica.cat/index_cm.htm, ,
Servei educatiu auditori BCN, Mira i escolta(col.lecció), Auditori, 2006-2010
J. Genetay, Paseando y escuchando...Por la música, Curlay: Fuzeau, 2004

La bibliografia s'enriquirà durant el curs a través de l'espai moodle

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent