DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT I EDUCACIÓ PSICOMOTRIU Codi 11254213
Ensenyament
Grau en Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
HORMAECHE , CAMILA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi del desenvolupament psicomotriu dins una perspectiva integral del desenvolupament infantil. A partir d’aquest estudi, s’orientarà l’alumnat sobre la pràctica psicomotriu adient a cada moment evolutiu i segons les característiques del grup de nens.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1) El desenvolupament psicomotor en el context de la Psicologia del desenvolupament - La globalitat en el desenvolupament.
- Moviment i desenvolupament psicològic: Implicacions psíquiques de l’activitat motriu de l’infant els primers anys de vida.
2) Desenvolupament Psicomotor i construcció de la identitat personal - Observació i seguiment del desenvolupament psicomotor.
- El to i el diàleg tònic: el seu paper en la construcció de la totalitat
- Desenvolupament de l'esquema i la imatge corporal
- Intervenció sobre el to i l'esquema corporal: jocs específics, respiracio, relaxació i massatge.
3) Intervenció psicomotriu i optimització del desenvolupament - La psicomotricitat com intervenció educativa en el desenvolupament.
- Orientacions per a optimitzar el desenvolupament psicomotor a l'escola infantil.
- La pràctica psicomotriu com a mitjà d'adaptació a l'escola infantil.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
3 0 3
Sessió Magistral
MEP1
MEP2
20 0 20
Debats
B6
C4
4 0 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
MEP2
B2
B5
6 0 6
Pràctiques a laboratoris
MEP2
B4
B5
20 0 20
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
MEP1
MEP2
B4
B5
C3
C4
3 60 63
Atenció personalitzada
B1
2 0 2
 
Proves mixtes
MEP1
MEP2
2 30 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul.
Sessió Magistral Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment.
Debats Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisis de casos en petit grup amb possibilitat de presentació en vídeo. Exposició al grup de les principals conclusions
Pràctiques a laboratoris Vivència dels continguts de l’assignatura, en situacions pràctiques, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Atenció personalitzada Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
MEP1
MEP2
B4
B5
C3
C4
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. 60 %
Proves mixtes
MEP1
MEP2
Els coneixements teòrics i pràctics adquirits per l’alumne s’avaluen a través d’una prova objectiva de caràcter mixte. 40 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació te caràcter continu i formatiu. Per a cadascuna de les activitats rebran els indicadors d'avaluació. Per a aprovar l'assignatura cal aprovar cadascun dels apartats de l'avaluació (portafoli, amb les activitats individuals i grupals, i examen) i assistir al 80 % de les classes.

Recuperació/Segona convocatòria

En cadascun dels apartats de la matèria es preveu una recuperació.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Camps, Cori, El esquema corporal. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento., Málaga: Aljibe, 2002
Camps, Cori, El diálogo tónico y la construcción de la identidad personal, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas corporales, 25, 5-30, 2007
Pikler, Emmi, Moverse en libertad, Madrid: Narcea, 1985
Sánchez, Josefina, El desarrollo psicomotor. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento, Málaga: Aljibe, 2002
Tardos, Anna, Autonomia i/o dependència, In-fàn-ci-a, 15, 4-9, 1992
Pikler, Emmi, La conquesta de l'autonomia, Barcelona: Rosa Sensat, 2004
Garcia Olalla, Lola, La construcción del saber hacer en la formación práctica del psicomotricista , Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 36, 48-63 , 2011
Garcia Olalla, Lola , El proceso de separación y adaptación a la escuela infantil mediante la intervención psicomotriz, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 25, 69-82, 2007
Arnaiz, P.; Rabadán, M. y Vives, I., La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Barcelona: Graó., 2008

Complementària , ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad, , Barcelona
, REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES, , www.psicomotricidadum.com
, PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias, , Madrid: Citap.
Aucouturier, B, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, , Barcelona: Graó.
Rizo, M. , Crecer juntos, , Barcelona: Octaedro
Chokler, Myrtha , Los organizadores del desarrollo , 2011, X Jornadas Práctica Psicomotriz, Vitoria
Alexander, G. , La eutonía , , Buenos Aires: Paidós
Falk, Judit , Mirar al niño. La escala de desarrollo Instituto Pikler (Lóczy) , , Ariana

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent