Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1) El desenvolupament psicomotor en el context de la Psicologia del desenvolupament |
- La globalitat en el desenvolupament.
- Moviment i desenvolupament psicològic: Implicacions psíquiques de l’activitat motriu de l’infant els primers anys de vida.
|
2) Desenvolupament Psicomotor i construcció de la identitat personal |
- Observació i seguiment del desenvolupament psicomotor.
- El to i el diàleg tònic: el seu paper en la construcció de la totalitat
- Desenvolupament de l'esquema i la imatge corporal
- Intervenció sobre el to i l'esquema corporal: jocs específics, respiracio, relaxació i massatge.
|
3) Intervenció psicomotriu i optimització del desenvolupament |
- La psicomotricitat com intervenció educativa en el desenvolupament.
- Orientacions per a optimitzar el desenvolupament psicomotor a l'escola infantil.
- La pràctica psicomotriu com a mitjà d'adaptació a l'escola infantil. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
0 |
20 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
60 |
63 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisis de casos en petit grup amb possibilitat de presentació en vídeo. Exposició al grup de les principals conclusions |
Pràctiques a laboratoris |
Vivència dels continguts de l’assignatura, en situacions pràctiques, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
Descripció |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. |
60 % |
Proves mixtes |
|
Els coneixements teòrics i pràctics adquirits per l’alumne s’avaluen a través d’una prova objectiva de caràcter mixte. |
40 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació te caràcter continu i formatiu. Per a cadascuna de les activitats rebran els indicadors d'avaluació. Per a aprovar l'assignatura cal aprovar cadascun dels apartats de l'avaluació (portafoli, amb les activitats individuals i grupals, i examen) i assistir al 80 % de les classes. Recuperació/Segona convocatòria En cadascun dels apartats de la matèria es preveu una recuperació. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Camps, Cori, El esquema corporal. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento., Málaga: Aljibe, 2002
Camps, Cori, El diálogo tónico y la construcción de la identidad personal, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas corporales, 25, 5-30, 2007
Pikler, Emmi, Moverse en libertad, Madrid: Narcea, 1985
Sánchez, Josefina, El desarrollo psicomotor. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento, Málaga: Aljibe, 2002
Tardos, Anna, Autonomia i/o dependència, In-fàn-ci-a, 15, 4-9, 1992
Pikler, Emmi, La conquesta de l'autonomia, Barcelona: Rosa Sensat, 2004
Garcia Olalla, Lola, La construcción del saber hacer en la formación práctica del psicomotricista , Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 36, 48-63 , 2011
Garcia Olalla, Lola , El proceso de separación y adaptación a la escuela infantil mediante la intervención psicomotriz, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 25, 69-82, 2007
Arnaiz, P.; Rabadán, M. y Vives, I., La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Barcelona: Graó., 2008
|
|
Complementària |
, ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad, , Barcelona
, REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES, , www.psicomotricidadum.com
, PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias, , Madrid: Citap.
Aucouturier, B, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, , Barcelona: Graó.
Rizo, M. , Crecer juntos, , Barcelona: Octaedro
Chokler, Myrtha , Los organizadores del desarrollo , 2011, X Jornadas Práctica Psicomotriz, Vitoria
Alexander, G. , La eutonía , , Buenos Aires: Paidós
Falk, Judit , Mirar al niño. La escala de desarrollo Instituto Pikler (Lóczy) , , Ariana
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|