DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) VEU I SALUT Codi 11254219
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mcarmen.domingo@urv.cat
Professors/es
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant La veu és una eina fonamental per exercir la professió de mestre: els problemes de salut que pot generar una quotidianitat de risc com la dels docents no esdevenen només un escull per a la comunicació amb els infants, també poden arribar a malmetre els més menuts, propicis a mimetitzar l'emissió de professores i professors. Aquesta assignatura vol oferir eines i aprenentatges bàsics que aniran des dels coneixements fisiològics fins a la pràctica d'exercicis de veu cantada, d'articulació, educació corporal i respiració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
Cos, veu i salut: bases fisiològiques. Fisiologia de la veu.Òrgans emissors: la laringe i les cavitats glòtiques.

Ressonadors superiors: faringe, boca, bòveda del pal.ladar, sinus i cavitats nasals.

El cos com a transmissor de ressonància: columna vertebral, postura i tò muscular com a elements dinamitzadors.

Respirant: el motor de l'emissió Respiració abdominal. Aprenent o reaprenent a respirar. Exercicis pràctics.

Inspiració, energia i ressonadors. Expiració, moviment i expressió.

Respiració intercostal. Exercicis pràctics



Articulacions, moviment i comunicació L'emissió vocal i les articulacions com a vehicle de comunicació a l'aula.

Alliberant les articulacions per una emissió saludable: el cos en moviment

Tò muscular i emissió: el diafragma, els músculs abdominals i el moviment pèlvic
Educació vocal i corporal Exercicis de sensibilització corporal

Exercicis de respiració

Tècnica vocal

Petits itineraris musicals (repertori)
Veu, salut i escola L'espai escolar: contaminació acústica, contaminació ambiental i qüestions d'ergonomia

La veu del mestre: educació infantil

Mimetisme i emissió: projecció vocal i risc

Hàbits saludables per a docents i infants

Salut vocal i entorns socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B2
C3
1 0 1
Sessió Magistral
B6
C3
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
10 19 29
Atenció personalitzada
C3
1 0 1
 
Proves orals
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informacions bàsiques en forma de sessió magistral introductòria i petits exercicis
Sessió Magistral Sessions a l'aula amb l'ajut de multimèdia i recursos auditius i visuals
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada Exercicis de respiració, corporals i de tècnica vocal

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne que ho necessiti podrà sol·licitar tutories amb la professora i/o fer consultes per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
40%
Proves orals
50%
Altres   10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA

Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació:

1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica:

a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.

b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament).

2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica:

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual.

B/SEGONA CONVOCATÒRIA

De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

2-No s'admetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Myriam Alió, Reflexiones sobre la voz, Clivis, 1983
Blandine Calais, Anatomía para el movimiento, Liebre de marzo, 1991
Myriam Alió, Los espacios de la voz, Edicions Badia, 1983
Bustos Sánchez, I, La voz. La técnica y la expresión, Paidotribo, 2007
Bustos Sanchez, I, Trastornos de la voz en edad escolar, Aljibe, 2000
Gassull, C, Casanova C, Botey Q, Amador M, The impact of the reactivity to stress in teachers with vocal problems, Folia Phoniatrica et Logopaedica, 2010
Diferents autors, http://www.slideshare.net/thelma01/laringe-anatomia-resumen, ,
, http://grupsderecerca.uab.cat/eves/, ,
Federación e. enseñanza cc.oo., http://istas.net/web/abreenlace.asp?idenlace=7733, Paralelo edición, 2009
, http://www.medecine-des-arts.com/, ,
, http://www.voicefoundation.org/, ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana a totes les persones que tinguin dificultats d'emissió o problemes de salut vocal, complementin els aprenentatges de l'assignatura amb la consulta a un foniatra i demanin atenció individualitzada a la professora durant les dues primeres setmanes de curs. Cal venir a les sessions amb roba còmoda i una tovallola o aïllant per poder estirar-se al terra. També cal dur uns mitjons.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent