DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) EL NIÑO Y LA DANZA Código 11254221
Titulación
Grado en Educación Infantil (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Correo-e mcarmen.domingo@urv.cat
Profesores/as
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripción general e información relevante Es treballa un repertori de dansa adient a l'infant, amb un enfocament didàctic i pedagògic, recreant coreografies per poder experimentar totes les possibilitats de la dansa en aquesta etapa, on els mestres han de tenir cura que l'infant progressi en el coneixement i domini del seu propi cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se del seu desenvolupament.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 MEMD2 Integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d’educació infantil.
 MEMD3 Utilitzar les possibilitats d’improvisació que genera l’educació rítmica en l’educació infantil.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per l’ensenyament de l’educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l’etapa d’educació infantil.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació infantil.
 MEMD2 Sap integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d’educació infantil.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possibilitats d’improvisació que genera l’educació rítmica en l’educació infantil.
 MEMD5 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música en l'educació infantil.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pone en práctica de forma disciplinada los enfoques, métodos y experiencias que propone el profesor.
Realiza preguntas inteligentes que cuestionan lo que ha aprendido y muestra iniciativa en la búsqueda de información.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
 B3 Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.

Contenidos
tema Subtema
1 . La dansa infantil 1.1 La dansa i les relacions entre la música, el moviment i l’expressió.
1.2. Valor educatiu de la dansa. Implicacions en la dimensió artístico-musical, corporal, social, cultural i afectiva.
1.3. Contemplació, creació i execució de la dansa.
2. La pedagogia de la dansa. 2.1. Origen, evolució i tendències actuals de dansa educativa
2.2. Principis metodològics en l’ensenyament de la dansa
2.3. Disseny i organització de la dansa dins l’aula
3. Continguts de la dansa. El ritme, el moviment i l’expressió. 3.1. Fonaments rítmics: pulsació, temps,accent, compàs i frase musical.
3.2.L’expressió corporal. El cos com a instrument
3.3.Exercicis d’organització espacial-temporal
4. La composició coreogràfica 4.1.Tipus de danses.
4.2.Elaboació de recusros i materials didàctics aplicats a l’ensenyament de la dansa
4.3.Creació d’un projecte artistic interdisciplinar amb la música i la dansa com a elements aglutinadors

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 14 17
Presentaciones/exposiciones
MEMD5
10 15 25
Atención personalizada
10 15 25
 
Pruebas mixtas
MEMD2
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició i actualització dels coneixemens relacionats amb l'assignatura.
Presentaciones/exposiciones Per tal d’assolir els objectius proposats, distingim tres tipus de participació: a)les clàsses pressencials teòriques; b)les classes pràctiques i c) el treball individual i grupal. Es valorarà la capacitat de posar a la pràctica els coneixements assolits a les classes teòriques, tant en els treballs individuals com en els grupals. Les activitats dáplicació pràctica consistiran en coreografies de nova creació, danses existents i resolució de plantejaments metodològies.
Atención personalizada El professor facilitarà i orientarà a l’alumne en tot moment en el procés d’aprenentatge i de confecció dels materials didàctis per a la seva apicació a l’aula

Atención personalizada
descripción
El professor facilitarà i orientarà a l’alumne en tot moment en el procés d’aprenentatge i de confecció dels materials didàctis per a la seva apicació a l’aula

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Actividades introductorias
Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura. 25
Presentaciones/exposiciones
MEMD5
Disseny i presentació d' projecte artístic d’acord amb un model didàctic proposat 30
Atención personalizada
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Pruebas mixtas
MEMD2
Es valorarà la competència adquirida en l’aplicació pràctica dels continguts conceptuals en l’execució d’una obra dansada. Elaboració d’una unitat didàctica 25
Otros  

Assistència

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica

Abbadie, M. y Madre, M. L.: Educación rítmica en la escuela, Barcelona, Pilar Llongueres, 1974.

Alier, R.: La música y el ritmo., Barcelona, Ed. Daimon, 1951.

Castio, C. E. A.: Educación psicomotriz y musical, Zaragoza, Luis Vives1982, 

Castañer Balcells, M.: Expresión corporal y danza, Barcelona, Editorial INDE, 2000.

Cateura, M.: Danza y educación, Barcelona, Ibis, 1991.

Cateura, M. y Tallo, M.:  Carrillón 1 y 2. Método de educación auditiva, musical y rítmica.,  Barcelona,

Compagnon, G. y Thomet, M.: Educación del sentido rítmico, Buenos Aires, Kapelusz, 1966.

Cooper, G.: Estructura rítmica de la música, Barcelona, Idea Books,

Hugas I Batlle, A.: La danza y el lenguaje del Cuerpo en la edad infantil, Madrid, Celeste, 1996.

Laban, R.: Danza educativa moderna, Barcelona, Paidós, 1993.

Laban, R.: Danza Educativa Moderna. Técnicas y Lenguajes Corporales., Paidós, 1975.

Lussy, M.: El ritmo musical: su origen, función y acentuación, Buenos Aires, Ricordi, 1882.

Llongueres, I.: Manual J. Dalcroze, Barcelona, Music distribución, 1990.

Martín Porras, J. M.: Tratado progresivo del ritmo, Madrid, Alpuerto, 1974.

Miguel Lara, M. J. et al.: La danza en la escuela, Sevilla, Diputación provincial, 1994.

Ossona, P.: La educación por la danza, Buenos Aires, Paidos, 1976.

Robinson, J.: El niño y la danza, Barcelona, Mirador, 1992.

Shinca, M.: Psicomotricidad, ritmo y expresión corporal, Madrid, Escuela Española, 1980.

Trías Llongueres, N.: Juegos rítmicos, Barcelona, Ed. Pilar Llongueras, 1986.

Willems, E.: El ritmo musical, Buenos Aires, (orig. 1954), Eudeba, 1993.

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
INFORMACIÓ RELLEVANT: A/PRIMERA CONVOCATÒRIA Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació: 1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica: a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent. b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament). En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10. 2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica: L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no. En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual. B/SEGONA CONVOCATÒRIA De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides. Observacions: 1-En referència als criteris de correcció lingüística, tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. 2-No s'admetrà l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d’obligat compliment per part de l’estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.