DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) L'OBSERVACIÓ I L'AVALUACIÓ DEL JOC DE L'INFANT Codi 11254226
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
Adreça electrònica nuria.garciaa@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
Professors/es
GARCIA ALSINA, NURIA
GILABERT MEDINA, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat adquireixi estratègies per a l’observació de l’infant i del grup en la pràctica psicomotriu educativa. A partir de les sessions de pràctica real amb els infants, es reflexionarà sobre el paper que juga el/la mestra especialista en psicomotricitat com observador/a i el sentit d’aquesta com a base de la intervenció. D’altra banda, la importància que té la relació família-escola i la responsabilitat dels i de les mestres d’oferir informació sobre el grau d’assoliment dels objectius en general i dels del treball a la sala de psicomotricitat en particular, es proporcionaran orientacions de cara a poder elaborar informes on es recullin els resultats d’aquest treball específic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 MEP1 Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP3 Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP1 Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
 MEP3 Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. L'avaluació en educació psicomotriu 1.1. Avaluació de l'infant
1.2. Avaluació de la intervenció de l'adult.
2. L'observació com a mètode de recollida de dades 2.1 La pauta d'observació com a forma de registre i avaluació.

3. Els paràmetres d'observació en psicomotricitat 3.1 Disseny dels paràmetres i dimensions de l'observació.

3.2 Intervenció de la funcionalitat dels paràmtres de l'observació dissenyats.
4. La planificació de l'observació 4.1. Fases del procés d'observació
4.2. Estratègies i eines d'observació
4.3. Instruments per a la recollida de dades
5. Elaboració d'informes d'avaluació 5.1. Disseny d'ítems d'informe d'avaluació
5.2. Coherència entre indicadors d'informe i programació didàctica trimestral.

5.3 Seqüenciació d'indicadors d'informe per trimestre i nivells.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
MEP1
B1
B6
C2
9 15 24
Pràctiques de camp/sortides
MEP1
MEP3
B1
B2
B3
B6
11 9 20
Treballs
MEP1
MEP3
B1
B2
B3
B4
B5
B5
C2
1 22 23
Atenció personalitzada
1 5 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Realització de sessions pràctiques de psicomotricitat amb els infants d'EI d'una escola.
L'assistència en aquestes pràctiques és obligatòria.
Treballs Realització de treballs individuals.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
MEP1
MEP3
B1
B2
B3
B6
Realització d’una sessió de les programades. El grup d’estudiants responsable organitza i porta a terme, amb la guia de la professora o professor, una sessió de psicomotricitat amb infants d’entre 3 i 6 anys. S'avaluarà la planificació, la realització i la reflexió posterior de l'activitat.
20%
Treballs
MEP1
MEP3
B1
B2
B3
B4
B5
B5
C2
A partir de l'observació d'un infant elaborar les conclusions de l'observació i fer una proposta d'intervenció ajustada a les necessitats detectades.


Observació d'un company en la seva intervenció



Autoobservació i proposta de millora


Preparació d'un model d'informe per les famílies


Elaboració d'Instruments d'observació
30%







10%



10%


15%



15
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continuada i constarà d'una nota global d'acord els percentatges de les diferents activitats amb pes a la nota descrites en el pla de treball i entregades dins les dates marcades pel professorat. Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una nota mínima de 5.

- Donat el caràcter pràctic de l'assignatura, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80% (equivalent a la no assistència de dues sessions). La falta a una o dues sessions pràctiques tindrà efectes negatius en la nota ja que incideix en una de les activitats amb pes a la nota (fins a dos punts). D'altra banda, és molt recomanable l'assistència a les sessions teòriques perquè a més de presentar els continguts, serà l'espai on realitzaran i compartiran les activitats de seguiment que també es tindran en compte en l'avaluació. No s'acceptaran justificants.

- El professorat no acceptarà cap justificant per falta d'assistència que no es contempli a la normativa de la universitat. Els casos excepcionals en que s'accepten justificants seguint la normativa oficial de la universitat són: competicions d'esportistes d'alt rendiment, exàmens oficials o malaltia justificada amb el certificat mèdic corresponent.

- L'alumnat que segueixi l'avaluació continuada podrà optar a recuperar en segona convocatòria cadascuna de les tasques no superades. Totes les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5 punts.

- L'avaluació continuada implicarà també portar al dia les activitats de seguiment establertes pel professorat.

- En cas de no comptar amb l'assistència suficient, es perdrà automàticament el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a segona convocatòria seguint els requisits establerts pels alumnes que no segueixen l'avaluació continuada i que es detallen al final d'aquest document.

Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada.

- Donat que l'avaluació és continuada, només es podran acollir a aquesta possibilitat i seguir un pla alternatiu marcat pel professorat, els alumnes que per causa de força major justificada no puguin assistir a classe i ho comuniquin a l'inici de l'assignatura. Serà l'equip de coordinació qui acceptarà o no la possibilitat de poder seguir l'assignatura seguint un pla alternatiu en funció dels motius al·legats i justificats. Els motius de força major seran excepcionals i no contemplen en cap cas el solapament d'assignatures.

- Els alumnes amb el vist i plau del professorat, que no segueixin l'avaluació continuada, hauran de presentar individualment les tasques amb pes a la nota i les tasques de seguiment que consideri el professorat dins els terminis establerts. D'altra banda caldrà superar l'examen dels continguts tant pràctics com teòrics de tota la matèria . Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una ponderació mínima de 5.

- Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts.

Altres consideracions a tenir en compte:

- Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup entre els laboratoris.

- Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i d'ortografia tindran efectes negatius sobre la nota de les diferents activitats amb pes a la nota. Així doncs, cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació.

- D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

- D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient.


Fonts d'informació

Bàsica Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Aljibe, 2001
Bakeman, R.; Gottman, J.M. , Observación de la interacción: Introducción al análisis secuencial, Morata, 1989
Fonseca, da, V., Manual de observación psicomotriz, Inde, 1998
Postic, M.; De Ketele, J.M., Observar las situaciones educativas, Narcea, 2000
Rota, J., La intervención psicomotriz. De la pràctica al concepto, Octaedro, 2015

Complementària Aucouturier, B., Por qué los niños y niñas se mueven tanto?, Graó, 2004
Aucouturier, B., Los fantasmas de acción y la Práctica Psicomotriz, Graó, 2004
Ruíz de Velasco,. A, Abad., J, El Juego Simbólico, Graó, 2011

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101
DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ PSICOMOTRIU A L'EDUCACIÓ INFANTIL I/11254206
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent