DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT SENSORIAL, MOTRIU I INTEL.LECTUAL Codi 11254233
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Adreça electrònica silvia.molina@urv.cat
Professors/es
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant S'analitzaran les necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat sensorial, motriu i intel·lectual i amb altes capacitats, i s'aportaran eines per la intervenció educativa amb aquest alumnat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 A5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 A2 Coneix els principis, fonaments, refernts ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació Infantil.
 A3 Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació Infantil.
 A4 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
 A5 Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
 A10 Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyança-aprenetatge.
 A11 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Bloc I - MARC CONCEPTUAL

1. Concepte de discapacitat
2. Barreres amb què es troben els infants amb discapacitat
Bloc II - ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL

1. Concepte de ceguesa i baixa visió. Graus i tipus de discapacitat visual.
2. Signes d'alerta i avaluació de la visió
3. Dificultats associades a la discapacitat visual.
4. Atenció educativa en l'etapa d'infantil:
5. Elements personals, materials i recursos
4.1. Estimulació visual i estimulació multisensorial
4.2. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
4.3. Preparació per a la lectoescriptura Braille
4.4. Orientació i mobilitat
4.5. Habilitats de vida diària
Bloc III - ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA.

1. Concepte d'hipoacúsia i sordesa. Graus i tipus de discapacitat auditiva.
2. Signes d'alerta i avaluació de l’audició.
3. Dificultats associades a la discapacitat auditiva.
4. Atenció educativa en l'etapa d'infantil:
5. Elements personals, materials i recursos:
4.1. Estimulació auditiva
4.2. Intervenció en les dificultats de comunicació: labiolectura, paraula complementada, comunicació bimodal i llengua de signes.
4.3. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.


5.1. Audiòfon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada...
Bloc IV - ATENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT MOTRIU.

1. Concepte de discapacitat motriu. Causes i tipus
2. Dificultats associades a la discapacitat motriu
3. Atenció educativa en l’etapa d’infantil:
4. Elements personals, materials i recursos
3.1. Intervenció en les dificultats de comunicació: Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
3.2. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
Bloc V – ATENCIÓ EDUCATIVA A L’ALUMNAT SEGONS LES SEVES CAPACITATS INTEL·LECTUALS

1. Concepte de discapacitat intel·lectual. Detecció, classificació i descripció.
2. Dificultats associades a la discapacitat intel·lectual
3. Altes capacitats intel·lectuals. Concepte, classificació i característiques.
4. Dificultats i necessitats associades a les altes capacitats
5. Atenció educativa en l’etapa d’infantil:
6. Elements personals, materials i recursos

5.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A10
A11
B1
C3
C5
C6
18 26 44
Debats
A2
A4
A5
A11
B1
B6
C3
C4
C5
C6
6 8 14
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A2
A3
A4
A5
A10
A11
B1
B2
B3
B5
B8
C2
C3
C4
C6
20 26 46
Treballs
A1
A2
A4
A10
A11
B1
B4
C2
C3
C4
C5
C6
2 20 22
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves mixtes
A1
A2
A4
A11
B1
C3
C5
C6
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics
Debats Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents audiovisuals relacionats amb la temàtica de la matèria.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals.
Treballs Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixin a l'espai de tutoria.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada a les hores d'atenció a l'alumnat al despatx i a través del moodle i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A2
A3
A4
A5
A10
A11
B1
B2
B3
B5
B8
C2
C3
C4
C6
Realització de les pràctiques grupals. 30%
Treballs
A1
A2
A4
A10
A11
B1
B4
C2
C3
C4
C5
C6
Realització de treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. 20%
Proves mixtes
A1
A2
A4
A11
B1
C3
C5
C6
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'aprova a partir del 5.

L'examen fa mitjana a partir de 5. Els treballs i les pràctiques fan mitjana a partir de 4 (cal tenir com a mínim una mitjana de 4 als treballs i una mitjana de 4 a les pràctiques per a poder fer mitjana amb l'examen).

Hi haurà segona convocatòria d'examen, de treballs i de pràctiques. Els treballs i pràctiques que no es lliurin en la data establerta per a la primera convocatòria aniran directament a la segona convocatòria.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, Alianza. Madrid, 2000
Albertí, M. i Romero, L., Alumnado con discapacidad visual, Graó, 2010
Basil,C.; Rosell, C. i Soro, E., Alumnado con discapacidad motriz, Graó, 2010
Bassedas, E., Alumnado con discapacidad intelectual y retraso del desarrollo, Graó, 2010
Cardona, C. i altres, Alumnado con pérdida auditiva, Graó, 2010
FIAPAS, Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva, FIAPAS, 2004
Martínez,M.i Guirado, A,, Alumnado con altas capacidades, Graó, 2010
Muntaner,J.J., Escuela y discapacidad intelectual, MAD, 2009
Varis autors, Sordera infantil: del diagnóstico precoz a la inclusión educativa: guía práctica para el abordaje interdisciplinar, Confederación Española de Familias de Personas Sordas, 2011

Complementària Álvarez González, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa, Bruño. Madrid, 2001
Andrada,J., Alumnos precoces, superdotados y con altas capacidades, MECD. Madrid, 2000
Blanco, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados, Praxis. Valencia, 2001
Bueno, M., Niños y niñas con ceguera, Aljibe. Málaga, 2000
Comes, G., Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, CEAC. Barcelona, 2003
Comes,G.; Parera,B.; Vedriel,G.; Vives,M., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, Aljibe. Málaga, 2008
Cumellas, M. i Estrany, C., Discapacidades motoras y sensoriales, INDE, 2006
Gajic, K., Sordera y comunicación, Aljibe, 2010
Granado, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, Abecedario. Badajoz, 2005
Latorre, A. i Bisetto, D., Trastornos del desarrollo motor. Programas de intervención y casos pràcticos, Pirámide, 2009
Levitt, S., Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor, Médica Panamericana, 2000
Lewis, V., Desarrollo y déficit, Paidós, 1991
Martín Caro, L., Sistemas de comunicación y parálisis cerebral, ICCE, 2001
Reyero, M.; Touron,J., El desarrollo del talento: la aceleración como estrategia educativa, Netbiblo. A Coruña, 2003
Rodríguez, A., ¿Cómo leen los niños con ceguera y baja visión?, Aljibe, 2005
Sacks, O., Veo una voz: viaje al mundo de los sordos, Anagrama, 2003
Sánchez, J. i Llorca, M., Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral, Aljibe. Málaga, 2004

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent