DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) TRABAJO DE FIN DE GRADO Código 11254301
Titulación
Grado en Educación Infantil (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Trabajo fin de grado Cuarto AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ingeniería Informática y Matemáticas
Estudios Ingleses y Alemanes
Filología Catalana
Filologías Románicas
Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Psicología
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Correo-e enriqueta.barniol@urv.cat
franciscojavier.gracia@urv.cat
monica.casellas@urv.cat
mariarosa.tamarit@urv.cat
jaime.verrier@urv.cat
gerardo.meneses@urv.cat
joseplluis.penalver@urv.cat
juan.fuguet@urv.cat
nuria.garciaa@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
mariajosep.alemany@urv.cat
evelin.blanco@urv.cat
anaines.renta@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
ignasi.duch@urv.cat
silvia.vea@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
enricjacint.marquez@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
helena.madurell@urv.cat
victor.grau@urv.cat
joseluis.canadilla@urv.cat
manel.leor@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
maria.revilla@urv.cat
raquel.riera@urv.cat
carles.royo@urv.cat
esmeralda.oliver@urv.cat
alicia.garcia@urv.cat
pedro.boluda@urv.cat
sandra.badia@urv.cat
nestor.villacampa@urv.cat
antoni.brosa@urv.cat
Profesores/as
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
CASELLAS SANAHUJA, MÒNICA
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
VERRIER DELAHAIE, JAIME
MENESES BENITEZ, GERARDO
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
FUGUET BUSQUETS, JUAN
GARCIA ALSINA, NURIA
PONS ALTES, JOSEP MARIA
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
BLANCO COBO, EVELIN
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
GILABERT MEDINA, SANDRA
DUCH GAVALDA, IGNASI
VEÀ VILA, SÍLVIA
CANELA GRAU, MONTSERRAT
MÁRQUEZ MÁRQUEZ, ENRIC JACINT
CASTILLO PERALTA, CARMEN
MADURELL ALEMANY, HELENA
GRAU FERRER, VICTOR
CAÑADILLA LÓPEZ DE COCA, JOSÉ LUÍS
LEOR PASTOR, MANEL
CAMPS GIRONA, JAUME
REVILLA GONZALEZ, MARIA
RIERA SAL, RAQUEL
ROYO BIETO, CARLES
OLIVER HERVÁS, ESMERALDA
GARCÍA LÓPEZ, ALICIA
BOLUDA LÓPEZ, PEDRO
BADIA MESTRE, SANDRA
VILLACAMPA OLIVÁN, NÉSTOR
BROSA RODRÍGUEZ, ANTONI
Web http://http://www.fcep.urv.cat/
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. El Treball de Fi de Grau (TFG) s’ha d’entendre com un mòdul o matèria de caràcter globalitzador orientat a la integració de les competències associades al títol. Per tant, té com a finalitat afavorir que l’estudiant consolidi el marc competencial recollit a les directrius dels nous graus d’Educació (Ordres ECI/3854/2007 i ECI/3857/2007). Situat al final de la titulació, el TFG té com a objectius garantir l’assoliment de les competències professionalitzadores del futur mestre/a i palesar la capacitat d’autoregulació conreada al llarg de la formació, així com conscienciar l’estudiant sobre les pròpies necessitats enfocades a la pràctica docent. Per aquesta raó, el TFG ha de ser fruit de planificacions acurades, de presa de decisions estratègiques, d'avaluació constant dels corresponents processos i de l'aprofitament dels intercanvis mantinguts amb els tutors responsables. Més específicament, el TFG consisteix en el desenvolupament d’un projecte de recerca, anàlisi o planificació educativa orientats a la millora de la pràctica escolar, amb una vinculació preferentment directa amb el Pràcticum II sota la direcció d’un professorat tutor. Aquest projecte, d’acord amb el pla d’estudis vigent, és de naturalesa obligatòria, compta amb una càrrega lectiva de 9 crèdits ECTS i per a matricular-lo cal tenir assolits 168 crèdits. Es pot realitzar en anglès com a forma de certificar la competència C1. Com en el cas de les pràctiques, el TFG és d'una única convocatòria. A la web de la FECP, http://www.fcep.urv.cat/ es troba la Normativa o Guia del TFG dels Graus d'Educació Infantil i Primària, on hi consten totes les informacions relatives a àmbits de treball del TFG, assignació de tutors, així com es concreten les informacions d'aquesta guia docent.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 A5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A8 Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
 A9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre
 A2 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà
 A3 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la pràctica de la professió de mestre
 A4 Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 A5 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
 A6 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
 A7 Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 A8 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
 A9 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollit pel desenvolupament de les pràctiques
 A10 Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 A11 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Comunica correctament en la llengua pròpia o en anglès un resum coherent del treball realitzat.
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
 A12 Demostra pensament crític i creatiu.
Elabora un discurs breu, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
Construye conocimientos compartidos, aprende y facilita la construcción conjunta del aprendizaje.
 B2 Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Tiene un método de análisis que le permite identificar causas poco evidentes y avaluar su impacto en los problemas.
Dirige el proceso sistemático de trabajo para la toma de decisiones en grupo.
Obtiene el soporte necesario de otros para conseguir el éxito de sus decisiones.
 B3 Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Tiene en cuenta a quién y cómo afecta la innovación.
Diseña nuevos productos y procesos, analizando riesgos y beneficios.
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
Toma decisiones acertadas en momentos comprometidos mostrando seguridad, coherencia y de acuerdo con una sistemática.
 B5 Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Dirige reuniones con eficacia.
Facilita la gestión positiva de las diferencias, desacuerdos y conflictos que se producen en el equipo.
 B6 Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona y ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público, los objetivos de comunicación,...
Analiza, valora y responde de manera adecuada a las preguntas que se le formulan en una presentación oral.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
 B7 Soluciona los problemas considerando los elementos del desarrollo sostenible y sus implicaciones.
Comprende la sostenibilidad desde una perspectiva interdisciplinaria, considerando la situación global y los retos que plantea.
 B8 Realiza una aproximación de la eficacia de las acciones, aprovechando los recursos que tiene a su disposción.
Valora y jerarquiza las necesidades y recursos en el contexto real de intervención, priorizando las necesidades que deben ser objeto del proyecto.
Llevar a cabo un seguimiento de la implementación del proyecto para avaluar los resultados del mismo y hacer un seguimiento de la implementación de los riesgos inherentes al proyecto.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Expresa opiniones sobre temas abstractos o culturales de forma limitada.
Comprende información y artículos de carácter rutinario.
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
 C5 Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
 C6 Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.
Desarrolla recursos y estrategias que le faciliten la transición al mundo laboral.

Procedimientos de selección y asignación
Procedimientos
<p align=&quot;justify&quot;>A la web de la FECP, <a href=&quot;http://www.fcep.urv.cat/&quot; target=&quot;_blank&quot;>http://www.fcep.urv.cat/</a>&nbsp;es troba la Guia del TFG on hi consten totes les informacions relatives a àmbits de treball del TFG i&nbsp;assignació de tutors.&nbsp;</p> <p align=&quot;justify&quot;>Per norma general, en 2 dels&nbsp;3 àmbits de treball del TFG ('Anàlisi i proposta de millora de la pràctica escolar' i 'Planificació curricular contextualitzada'), l'assignació de tutors es farà per part dels Responsables de l'ensenyament d'entre el professorat adjudicat pels departaments implicats. Donat que el TFG en aquests dos àmbits està clarament associat al Practicum II, cal atendre els criteris de selecció i assignació publicats a la Guia docent de Practicum II (i que apareixen a la web citada).</p> <p align=&quot;justify&quot;>En el cas de l'àmbit de 'Col.laboració amb línies de recerca escolar', els estudiants hi optaran voluntàriament i els grups d'investigació adjudicaran les places atenent a criteris oportunament fets públic (Fonamentalment, Carta de motivació i expedient acadèmic). </p>

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
4 10 14
Selección/asignación del trabajo de fin de grado / máster
5 10 15
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster
20 80 100
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster
11 55 66
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster
10 20 30
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Plan específico de actuación
  descripción
Actividades introductorias Sessions de formació globals i específiques de recerca
Selección/asignación del trabajo de fin de grado / máster Sessions de decisió sobre temàtiques del TFG.
Visites als centres.
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster Tutories individuals i/o grupals de planificació i revisió del progrés del TFG.
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster Elaboració de l'informe seguint els esquemes proporcionats a la Guia del TFG i específics per a cadascun dels 3 àmbits.
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster Exposició davant del tribunal avaluador.

Mecanismos de coordinación y seguimiento
descripción

Data

Acció

Agents

Juliol

Matriculació

Estudiants

Juliol-agost

Assignació de tutors

Departaments

Setembre

Primera tutoria

Estudiants amb tutors

1a setmana novembre

Lliurament annexos 1-2

Estudiants

Novembre

Segona tutoria

Estudiants amb tutors

Novembre-abril

Desenvolupament del projecte de TFG

Estudiants

Novembre-abril

Tutories de seguiment (annex 3)

Estudiants amb tutors*(es poden fer tutories grupals i revisions per parelles)

1a setmana maig

Lliurament primera versió memòria a tutors

Estudiants

Maig

Millora de la memòria partint del feedback dels tutors

Estudiants amb tutors

Última setmana maig

Valoració, si s’escau, positiva de la memòria (annex 4)

Tutors

Última setmana maig

Dipòsit de la memòria i de les autoreflexions

Estudiants

Principi juny

Definició dels tribunal

FCEP i departaments implicats

Final juny

Defensa oral del TFG

Estudiants i tribunal


Criterios y procedimientos de evaluación
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologías Competencias descripción Peso        
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster
Avaluació inicial, Planificació i seguiment i progrés del TFG.
Avaluació final del TFG per part del professor tutor.
50%
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster
Autoavaluació per part de l'estudiant.
Valoració de l'adquisició de les competències del Grau.
10%
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster
Avaluació del TFG per part del Tribunal.
Exposició del TFG.
40%
Otros
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant).

Per superar el TFG l'estudiant haurà d'obtenir una qualificació positiva, de 5 sobre 10, en cadascun dels següents apartats:

- l'avaluació del tutor

- l'avaluació de l'exposició davant del tribunal

El TFG tindrà dos convocatòries per curs.


Fuentes de información

Básica BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M. , La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y , 2001, Madrid: La Muralla
LIEBERMAN, A. y MILLER, (Eds.) L. , La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la , 2003, Barcelona: Octaedro.
MATEO, J. , La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. , 2000, Barcelona: ICE UB/Horsori
ZABALZA, M. A., Diarios de classe. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional., 2004, Madrid. Narcea
BUSQUERRA, R., Metodologia de la investigación educativa, 2004, Madrid: La Muralla
ANGROSINO, M., Etnografia y observaciónparticipante en investigación cualitativa., 2012, Madrid: Morata
FLICK, U., Introducción a la investigación qualitativa., 2007, Madrid: MOrata
BARBOUR, R., Los grupos de discusión en investigación cualitativa., 2013, Madrid: Morata

Complementaria ARNAL, L., DEL RINCON, D. LATORRE, D. , Investigación educativa. Fundamentos y metodología., 1992, Barcelona: Cabor
SHÖN, D., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan., 1998, Barcelona: Paidos
TEJADA, J. , El proceso de investigación científica. , 1997, Barcelona: La caixa
IRANZO, P., Asesoramiento pedagògico al profesorado., 2012, Barcelona: Erasmus

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.