IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PRACTICUM I Code 11254401
Study programme
Bachelor's Degree in Infant Education (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
21 Compulsory work placement Third 2Q single exam
Language
Català
Department Biochemistry and Biotechnology
Computer Engineering and Mathematics
English and German Studies
Catalan Studies
Romance Studies
History and History of Art
Pedagogy
Psychology
Coordinator
GILABERT MEDINA, SANDRA
E-mail luis.marques@urv.cat
mariamonserrat.moya@urv.cat
joseluis.lazaro@urv.cat
marta.moya@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
martina.morell@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
mariadelosangeles.cuevas@urv.cat
ricard.ramirez@urv.cat
elenamaria.gallardo@urv.cat
pedro.boluda@urv.cat
marta.salvany@urv.cat
marta.hernandez@urv.cat
patricia.almira@urv.cat
montserrat.fuguet@urv.cat
joanoriol.vinyes@urv.cat
yonathan.borden@urv.cat
damian.morales@urv.cat
marta.maduell@urv.cat
ruth.aris@urv.cat
perejoan.perez@urv.cat
jaume.sampol@urv.cat
Lecturers
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
MOYA CLARAVALLS, MARIA MONSERRAT
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
MOYA AREVALO, MARTA
GILABERT MEDINA, SANDRA
MORELL GONZALO, MARTINA
CASTILLO PERALTA, CARMEN
CUEVAS SILVA, MARIA DE LOS ANGELES
RAMÍREZ MERLOS, RICARD
GALLARDO NIETO, ELENA MARÍA
BOLUDA LÓPEZ, PEDRO
SALVANY PLANA, MARTA
HERNÁNDEZ PÉREZ, MARTA
ALMIRA LOPEZ, PATRICIA
FUGUET MUSTE, MONTSERRAT
VINYES JIMENEZ, JOAN ORIOL
BORDEN LANZA, YONATHAN HUMBERTO
MORALES SÁNCHEZ, DAMIÁN
MADUELL RIUS, MARTA
ARÍS SÁNCHEZ, RUTH
PÉREZ BORREGO, PERE JOAN
SAMPOL GARCIA, JAIME
Web http://http://www.fcep.urv.cat/
General description and relevant information <p>En el pla d’estudis del nou grau d’Educació Infantil, es considera el pràcticum com l’activitat en la qual l’estudiant s’implica en el camp professional i aprofundeix en la pràctica reflexiva i en l’aprenentatge autònom. Durant el període en què es desenvolupa el pràcticum, es potencia la col•laboració entre la Facultat, els centres i les institucions on es duu a terme, la qual cosa permet aconseguir una millora de la qualitat dels processos educatius que hi tenen lloc. El pràcticum és l’espai i el procés en què es despleguen i es treballen les competències dels futurs mestres i les futures mestres. És el lloc on han de reflexionar sobre allò que fan d’una manera crítica, amb la finalitat de realitzar una construcció compartida i col•laborativa del coneixement. El pràcticum és un element fonamental i insubstituïble en la formació inicial dels mestres. Suposa la immersió de l’estudiant en centres educatius amb la finalitat de conèixer-los directament, integrar els coneixements teòrics i pràctics en contextos reals, iniciar-se en la pràctica professional i adquirir criteris propis. La intenció del pràcticum és afavorir que la socialització inicial de l’estudiant del Grau d’Educació Infantil en les seves tasques professionals es faci en contextos que l’ajudin a desenvolupar l’autonomia de pensament i actuació, la capacitat crítica i el treball en equip. El pràcticum és un procés de col•laboració entre professorat i estudiants de la Facultat i el cos de mestres dels centres, amb la finalitat que els futurs mestres comprenguin els processos d’ensenyament-aprenentatge i la dinàmica de la vida escolar, permeten a l’alumnat confirmar la seva vocació i capacitat per fer de mestre o mestra i prendre consciència dels seus punts forts i febles. La finalitat del pràcticum del Grau d’Educació Infantil és integrar els coneixements teoricopràctics i professionals i adequar-los a les necessitats socials actuals afavorint la col•laboració entre la facultat i els centres educatius; adquirir, al mateix temps, un coneixement pràctic de l’aula i de la seva gestió, un coneixement i aplicació dels processos d’interacció i comunicació a l’aula i un domini de les habilitats, tècniques, actituds i hàbits necessaris per fomentar un clima d’aula que faciliti l’aprenentatge i la convivència, i controlar i fer el seguiment dels procés educatiu d’ensenyament-aprenentatge, actuant i reflexionant des de la pràctica. Per poder matricular aquesta assignatura l'alumne ha de tenir superats un mínim de 120 ECTS de l'ensenyament. </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 A5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A8 Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
 A9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
 B7 Sensitivity to environmental issues
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals
 C6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
 A2 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
 A3 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual es va a incidir.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Aplica les habilitats de comunicació e interacció didàctica.
 A4 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual es va a incidir.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 A5 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
 A6 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A7 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A8 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
Elabora un discurs breu, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
 A9 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A11 Demostra pensament crític i creatiu.
Elabora un discurs breu, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
 A12 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Learn by asking questions and take an interest in clearing up doubts.
Ask intelligent questions that challenge what they have learned and show initiative in their search for information.
Contrast their own mental schemas with those of others and exploit the differences as an opportunity to learn.
Autonomously adopt learning strategies in each situation.
Set their own learning objectives.
 B2 Collect the information they need so that they can solve problems using data and not subjective opinion, and subjecting the information at their disposal to logical analysis.
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Present possible solutions that are mostly effective at solving problems.
Adopt realistic strategies for solving problems.
Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
 B3 Be aware of the limitations and weak points of their work processes and methods.
Experiment with new procedures.
Put forward new ideas, opportunities or solutions to familiar problems and/or processes.
Design new products and processes, and analyze risks and benefits.
 B4 Recognize the good and bad points of their approach to a particular task.
Take correct decisions confidently, consistently and systematically.
Decide how to manage and organize work and time.
Decide what needs to be done for a particular job/project and do it according to schedule.
Take correct decisions at key moments confidently, consistently and systematically.
 B5 Help to draw up and apply the team’s work processes.
Ensure that the way they communicate and relate to others contributes to the cohesion of the group.
Direct meetings effectively.
Help to manage the differences, disagreements and conflicts that arise in the group in a positive manner.
Encourage all members to take part in the management and smooth running of the team.
 B6 Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Reply to the questions that they are asked.
Understand that non-verbal language is appropriate to verbal discourse.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Adapt their arguments to different groups and/or situations.
Encourage their audiences to participate and ask constructive questions to stimulate dialogue.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Be aware of the various approaches to sustainable development and understand their social, economic and environmental implications, bearing in mind political and ideological positions.
Identify the problems and consequences of sustainable development.
Understand the tools and the processes for applying criteria of sustainability to design and evaluate solutions.
Acquire the skills and attitudes required to integrate the concept of sustainable development into decision taking.
Solve problems taking into account sustainable development and its implications.
Ensure that their studies and projects have social, economic and environmental dimensions.
Ensure that their decisions reflect a clear awareness of the social and environmental responsibility of their profession.
Understand sustainability from an interdisciplinary perspective, bearing in mind the global situation and the challenges it poses.
 B8 Take active part in planning the teamwork, in distributing the members and in ensuring a good performance.
Schedule the time required to complete the tasks to be done.
Base their description of the context of the project on evidence and facts, and be aware of the legal and economic resources required to carry the project into effect.
Ensure that the objectives of projects are consistent with the needs detected in the context.
Plan monitoring mechanisms.
Distribute responsibility and tasks as a function of the potential of each member of the team, and adapt any action taken to the incidents and changes that come about as the project is taking place.
Monitor the implementation of the project in order to evaluate the results and monitor the risks inherent to the project carried out.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Express opinions on abstract or cultural topics in a limited fashion.
Explain and justify briefly their opinions and projects.
Understand instructions about classes or tasks assigned by the teaching staff.
Understand the basic ideas of radio and television programmes.
Understand routine information and articles.
Understand the general meaning of texts that have non-routine information in a familiar subject area.
Take notes during a class.
Write letters or take notes about foreseeable, familiar matters.
 C2 Understand basic computer hardware.
Understand the operating system as a hardware manager and the software as a working tool.
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.
 C6 Identify their training needs.
Identify their own academic and professional interests and motivations.
Define and study their curriculum bearing in mind their training needs, and their academic and pr ofessional interests and motivations
Develop resources and strategies that will ease their transition into working life.

Selection technique and assignment
Procedures

L'alumnat disposa, a l'aplicatiu web de la Facultat, d'informació referent als centres educatius que podrà escollir per realitzar aquest periode de pràcticum: http://www.fcep.urv.cat/

Un dels aspectes més importants del projecte de pràcticum és tenir criteris pedagògics per a la tria del centre de Pràctiques. És per aquesta raó per la qual, a l'aplicatiu web de la FCEP, l'alumnat disposa de informació que l'ajudará a establir aquests criteris: Un accés a les pàgines web de tots els centres educatius dels Serveis Territorials de Tarragona i de les Terres de l'Ebre. La informació que hi consta es gestiona des del propi centre. http://aplitic.xtec.cat/MapaEscolar/

Tenint en compte aquestes premises l'alumnat selecciona, per ordre de prioritat, els centres on vol fer el pràcticum.

L'assignació definitiva de la plaça que ha demanat l'alumnat es realitza tenint en compte la qualificació definitiva de l'expedient acadèmic de l'alumnat.


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
B1
5 5 10
Selection/assignation of an external work experience programme
2 2 4
Mechanisms for coordinating and monitoring external work experience
10 10 20
Work placement
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C1
C2
C3
C4
C5
C6
300 0 300
Personal attention
A1
A7
A11
A12
25 25 50
Report
A11
B3
20 121 141
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Specific action plan / execution
  Description
Introductory activities Reunió informativa sobre l'oferta de les pràctiques (places, periodes, requisits, ..), i sobre el protocol a seguir en la selecció i l'assignació de les places.
Els temes a tractar són:
1. Introducció
2. Finalitat del pràcticum
3. Competències
4. Resultats d’aprenentatge
5. Distribució de les pràctiques
6. Activitats per realitzar
7. Seguiment del pràcticum
8. Avaluació d’activitats
9. Funcions dels agents implicats en les diferents fases del pràcticum als centres educatius
10- Informe de pràcticum de 3r curs. Document de suport per al centre educatiu
11. Informe d’avaluació. Pràcticum de 3r curs
12. Esquema de la memòria del pràcticum de 3r curs
13. Valoració final de l’alumnat
14. Valoració final del tutor o de la tutora de la Facultat
15. Valoració final del tutor o de la tutora del centre educatiu
16. Document de compromís de pràctiques
Mechanisms for coordinating and monitoring external work experience Els tutors o les tutores de la Universitat es reuniran quatre vegades durant el període de pràcticum amb l’alumnat que tutoritza, amb la finalitat de fer un seguiment del procés. Es realitzarà una reunió abans del començament de les pràctiques de cada curs i tres durant el desenvolupament.
El professorat tutor de la Universitat farà dues visites obligatòries al centre educatiu. Una primera visita amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el mestre tutor o la mestra tutora del centre educatiu, el pla de treball que hauran de realitzar els estudiants en la seva estada. I una última visita, al final del període de pràctiques, per avaluar conjuntament amb el tutor o la tutora del centre educatiu les tasques fetes per l’alumnat tutoritzat.
A més a més de les visites inicial i final, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre educatiu, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).
Work placement L'estada de les pràctiques consisteix en 560 hores d'activitat presencial al lloc assignat i de 40 hores de seguiment de les pràctiques (pla de treball, diari de camp, tutories, dossiers…).
Personal attention
Report

Coordination and monitoring mechanisms
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Description

L'alumnat disposarà d'un/a tutor/a a la Facultat i d'un/a tutor/a al centre educatiu.

Els tutors o les tutores de la Universitat es reuniran quatre vegades a 3r curs durant el període de pràcticum amb l’alumnat que tutoritza, amb la finalitat de fer un seguiment del procés. Es realitzarà una reunió abans del començament de les pràctiques de cada curs i tres durant el desenvolupament.

El professorat tutor de la Universitat farà dues visites obligatòries al centre educatiu. Una primera visita amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el mestre tutor o la mestra tutora del centre educatiu, el pla de treball que hauran de realitzar els estudiants en la seva estada. I una última visita, al final del període de pràctiques, per avaluar conjuntament amb el tutor o la tutora del centre educatiu les tasques fetes per l’alumnat tutoritzat.

A més a més de les visites inicial i final, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre educatiu, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).


Evaluation criteria and procedures
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Methodologies Competences Description Weight        
Mechanisms for coordinating and monitoring external work experience
Seguiment del desenvolupament del Pràcticum per part del professor tutor de la Facultat. 20%
Work placement
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C1
C2
C3
C4
C5
C6
Avaluació de l'estada de pràctiques per part del tutor del centre. 40%
Report
A11
B3
Valoració de la memòria de pràctiques per part del professor tutor de la facultat. 40%
Others
 
Other comments and second exam session

Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques).

A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, les PE tindran una única convocatòria per curs.

Per superar l'assignatura de Pràcticum l'estudiant haurà d'obtenir una qualificació positiva, de 5 sobre 10, en cadascun dels següents apartats:

- l'avaluació del tutor del centre educatiu

- l'avaluació del tutor de la Facultat


Sources of information

Basic ALEGRE, M.A., L’acollida i l’escolarització, Barcelona, Ed., 2006
ANTÚNEZ S. , Claves para la organización de centros escolares., Barcelona: Horsori, 1993
ANTÚNEZ, S. i GAIRÍN, J. , La organización escolar: práctica y fundamentos., Barcelona: Graó, 1996
ARMENGOL, C. i altres , Seguint el fil de l’organització., UAB, 2003
CORONEL, J.M.; LÓPEZ, J. y SANCHEZ, M., Para comprender las organizaciones, Sevilla: Repiso, 1994
GAIRÍN, J. y DARDER, P. (Coord.) , Organización de centros educativos. Aspectos básicos., Barcelona: Praxis, 1996
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado, Madrid: Ed. Síntesis. , 2012
IRANZO, P., Innovando en educación. Formarse para cambiar... , Barcelona: Ed. Erasmus. , 2009
JACKSON, P. W. , La vida en las aulas, Madrid: Morata, 2000


- ALEGRE, M.A.(2006). L’acollida i l’escolarització de l’alumnat d’origen estranger al sistema educatiu català. A BONAL, X (dir). L’Estat de l’educació s Catalunya.Anuari 2005. Barcelona, Ed. Mediterrània, 2006.

- ANTÚNEZ S. (1993). Claves para la organización de centros escolares. Horsori, Barcelona.

- ANTÚNEZ, S. i GAIRÍN, J. (1996). La organización escolar: práctica y fundamentos. Graó, Barcelona.

- ARMENGOL, C. i altres (2003). Seguint el fil de l’organització. Col.lecció Materials, Publicacions UAB. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès.

- CORONEL, J.M.; LÓPEZ, J. y SANCHEZ, M. (1994). Para comprender las organizaciones escolares. Repiso, Sevilla.

- GAIRÍN, J. y DARDER, P. (Coord.) (1996). Organización de centros educativos. Aspectos básicos. Praxis, Barcelona.

- JACKSON, P. W (2000) La Vida en las aulas, Morata, Madrid.

- SANTOS, M. (2001): La escuela que aprende. Morata, Madrid.

Webs d’interès

http://www.gencat.cat/educacio

http://www.xtec.cat

Complementary

Recommendations


 
Other comments
Per poder realitzar el pràcticum de 3r curs, s’ha de tenir un 40% dels crèdits del grau aprovats. D’aquest 40%, és obligatori que estiguin aprovades la totalitat de les matèries de formació bàsica de 1r curs.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.