DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PRÁCTICUM II Código 11254402
Titulación
Grado en Educación Infantil (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
21 Prácticas externas obligatorias Cuarto AN conv. única
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ingeniería Informática y Matemáticas
Estudios Ingleses y Alemanes
Filología Catalana
Filologías Románicas
Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Psicología
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Correo-e enriqueta.barniol@urv.cat
antoni.gavalda@urv.cat
carmen.conde@urv.cat
montserrat.rios@urv.cat
monica.casellas@urv.cat
patricia.terradellas@urv.cat
joseplluis.penalver@urv.cat
juan.fuguet@urv.cat
nuria.garciaa@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
evelin.blanco@urv.cat
anaines.renta@urv.cat
mireia.calvo@urv.cat
ainara.blanco@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
silvia.vea@urv.cat
enricjacint.marquez@urv.cat
helena.madurell@urv.cat
joseluis.canadilla@urv.cat
mariateresa.gamez@urv.cat
manel.leor@urv.cat
maria.revilla@urv.cat
pilar.figueras@urv.cat
raquel.riera@urv.cat
georgette.vanginkel@urv.cat
evamaria.castano@urv.cat
esmeralda.oliver@urv.cat
alicia.garcia@urv.cat
montserrat.sorribas@urv.cat
susanamaria.campillo@urv.cat
Profesores/as
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
CONDE DELGADO DE MOLINA, MARIA DEL CARMEN
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
CASELLAS SANAHUJA, MÒNICA
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
FUGUET BUSQUETS, JUAN
GARCIA ALSINA, NURIA
PONS ALTES, JOSEP MARIA
BLANCO COBO, EVELIN
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
CALVO MONNE, MIREIA
BLANCO GÓMEZ, AINARA
GILABERT MEDINA, SANDRA
VEÀ VILA, SÍLVIA
MÁRQUEZ MÁRQUEZ, ENRIC JACINT
MADURELL ALEMANY, HELENA
CAÑADILLA LÓPEZ DE COCA, JOSÉ LUÍS
GÁMEZ PÉREZ, MARIA TERESA
LEOR PASTOR, MANEL
REVILLA GONZALEZ, MARIA
FIGUERAS TORRUELLA, MARIA DEL PILAR
RIERA SAL, RAQUEL
VAN GINKEL RIBA, GEORGETTE
CASTAÑO CALLAU, EVA MARIA
OLIVER HERVÁS, ESMERALDA
GARCÍA LÓPEZ, ALICIA
SORRIBAS PAREJA, MONTSERRAT
CAMPILLO MUÑOZ, SUSANA MARIA
Web
Descripción general e información relevante La finalitat del pràcticum del grau d’Educació Primària és integrar els coneixements teoricopràctics i professionals i adequar-los a les necessitats socials actuals afavorint la col•laboració entre la facultat i els centres educatius; adquirir, al mateix temps, un coneixement pràctic de l’aula i de la seva gestió, un coneixement i aplicació dels processos d’interacció i comunicació a l’aula i un domini de les habilitats, tècniques, actituds i hàbits necessaris per fomentar un clima d’aula que faciliti l’aprenentatge i la convivència, i controlar i fer el seguiment dels procés educatiu d’ensenyament-aprenentatge, actuant i reflexionant des de la pràctica. Per poder matricular aquesta assignatura l'alumne ha de tenir superats un mínim de 120 ECTS de l'ensenyament.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 A5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A8 Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
 A9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
 A2 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
 A3 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual es va a incidir.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Aplica les habilitats de comunicació e interacció didàctica.
 A4 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual es va a incidir.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 A5 Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
 A6 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A7 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A8 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
Elabora un discurs breu, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
 A9 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
 A11 Demostra pensament crític i creatiu.
Elabora un discurs breu, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
 A12 Demostra pensament crític i creatiu.
Acepta i integra les crítiques sobre la teva actuació com a futur mestre.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de mestre.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
Realiza preguntas inteligentes que cuestionan lo que ha aprendido y muestra iniciativa en la búsqueda de información.
Contrasta los esquemas mentales propios con los de los otros y lo aprovecha como oportunidad de aprendizaje.
Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Establece sus propios objetivos de aprendizaje.
 B2 Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Presenta opciones de solución que son efectivas en la mayoría de los casos para resolver los problemas.
Elabora una estratégia realista para resolver el problema.
Analiza los problemas y sus causas desde un enfoque global y de medio y largo plazo.
 B3 Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Experimenta con procedimientos nuevos.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
Diseña nuevos productos y procesos, analizando riesgos y beneficios.
 B4 Reconoce los aciertos y errores en el desarrollo de su tarea.
Toma decisiones acertadas mostrando seguridad y coherencia y de acuerdo con una sistemática.
Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo.
Decide qué es aquello que debería mostrar en relación al trabajo/proyecto realizado y lo consigue de acuerdo con su planificación, en el plazo previsto.
Toma decisiones acertadas en momentos comprometidos mostrando seguridad, coherencia y de acuerdo con una sistemática.
 B5 Contribuye a la cohesión del grupo con su forma de comunicar y relacionarse.
Dirige reuniones con eficacia.
Facilita la gestión positiva de las diferencias, desacuerdos y conflictos que se producen en el equipo.
Fomenta que todos los miembros se comprometan con la gestión y funcionamiento del equipo.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Las presentaciones están estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
El lenguaje no verbal es apropiado al discurso verbal.
Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona y ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público, los objetivos de comunicación,...
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
Adapta su argumentación a los diferentes grupos y/o situaciones preestablecidas.
Fomenta la participación de sus audiencias y pregunta de forma constructiva para conseguir el diálogo.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Conoce las diferencias aproximaciones al desarrollo sostenible y entiende sus implicaciones sociales, económicas y ambientales, teniendo en cuenta los posicionamientos políticos e ideológicos.
Identifica los problemas y consecuencias derivadas del desarrollo sostenible.
Conoce las herramientas y los procesos para aplicar criterios de sostenibilidad en el diseño y la evaluación de soluciones.
Profundiza en las habilidades y actitudes necesarias para integrar el concepto de desarrollo sostenible en la toma de decisiones.
Soluciona los problemas considerando los elementos del desarrollo sostenible y sus implicaciones.
Integra las dimensiones social, económica y ambiental en los trabajos y proyectos realizados.
En la toma de decisiones, tiene una consciencia clara de la responsabilidad social y ambiental de la propia profesión.
Comprende la sostenibilidad desde una perspectiva interdisciplinaria, considerando la situación global y los retos que plantea.
 B8 Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de los miembros y en su orientación a un rendimiento elevado.
Prevé y asigna tiempos necesarios para completar las acciones previstas.
Fomenta su descripción del contexto del proyecto en evidencias y datos al mismo tiempo que conoce y localiza los recursos legales y económicos en la área donde se desarrolla el proyecto.
Los objetivos del proyecto son coherentes con las necesidades detectadas en el contexto.
Planifica los mecanismos de seguimiento de la implementación.
Distribuya las responsabilidades y las tareas en función de las potencialidades de cada miembro del equipo; adaptando las acciones i los responsables a las incidencias y a los cambios que surgen durante la ejecución del proyecto.
Llevar a cabo un seguimiento de la implementación del proyecto para avaluar los resultados del mismo y hacer un seguimiento de la implementación de los riesgos inherentes al proyecto.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Expresa opiniones sobre temas abstractos o culturales de forma limitada.
Explica y justifica brevemente sus opiniones y proyectos.
Comprende instrucciones sobre clases o tareas asignadas por los profesores.
Comprende las ideas básicas de programas de radio o televisión.
Comprende información y artículos de carácter rutinario.
Extrae el sentido general de los textos que contienen información no rutinaria dentro de un ámbito conocido.
Recoge en apuntes parte de la información que se imparte en una clase
Escribe cartas o toma notas sobre asuntos previsibles y conocidos.
 C2 Conoce la maquinaria básica de los ordenadores.
Conoce el sistema operativo como gestor del maquinario y el programario como herramienta de trabajo.
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Utiliza la información comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos.
 C6 Identifica necesidades de formación.
Identifica los intereses y motivaciones académico-profesionales.
Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.
Desarrolla recursos y estrategias que le faciliten la transición al mundo laboral.

Procedimientos de asignación y selección
Procedimientos
<p>L'alumnat podrà seleccionar el centre educatiu de pràcticum tenint en compte la relació de centres que proporciona el Departament d'Ensenyament.<br />Cada centre educatiu ofertarà les places d'educació infantil i d'educació primària que estimi pertinents. En el cas que hi hagi més demanda que oferta de centres l'alumnat que demani el centre serà seleccionat tenint en compte la qualificació mitjana del seu expedient acadèmic, i d'aquesta manera es procedirà a l'assignació de les places ofertades.</p><p>Per poder accedir a la realització del pràcticum de 4t curs s’ha de tenir superat el 50% dels crèdits del grau i el pràcticum de 3r curs aprovat.</p><p>El centres educatius en els que es podran realitzar els diferents períodes de pràcticum seran aquells que el departament d’Ensenyament ha acreditat com a centres formadors, ubicats a la província de Tarragona. També es podrà realitzar el pràcticum de 3r i 4rt curs dins dels convenis de mobilitat Sícue-Sèneca i Erasmus Pràctiques, i el pràcticum de 4t curs es podrà realitzar dins el conveni específic de cooperació amb Nicaragua.</p><p>El centre educatiu on l’alumnat realitzarà l’estada del pràcticum de tercer curs ha de ser diferent que el del pràcticum de 4rt curs.</p><p>Tal i com estableix la Normativa General de Pràcticum de l’FCEP, per evitar disfuncions en les dinàmiques de pràctiques, el pràcticum no pot ser desenvolupat al mateix lloc de treball (concretament, al mateix departament , àrea o programa on es treballa). Així mateix, en cap cas, pot existir una relació de parentiu familiar entre la figura que tutoritza directament el pràcticum de l’estudiant i el propi estudiant (tutor intern, tutor extern o coordinador de pràcticum del centre educatiu, si s’escau)</p>

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
5 5 10
Selección y asignación del lugar prácticas externas
2 2 4
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas
A2
A8
B5
B6
C4
10 10 20
Seminarios
A6
A10
B6
25 25 50
Estancia de prácticas
A2
A3
A7
A8
A10
A11
B1
B2
300 0 300
Memoria
20 121 141
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Plan específico de actuación
  descripción
Actividades introductorias - Assistir a les sessions d'informació dels responsables de l'ensenyament.
- Participar en seminaris de formació del pràcticum abans de l’inici, sobre l’aprofundiment en la utilització del dossier, la memòria…
- Assistir a les reunions de tutories prèvies que convoqui el professorat tutor.
- Presentar-se a l’escola (equip directiu, mestres tutors i tutores), i concretar el pla de treball individual de cada alumne/a. Al pla de treball s’hi especificaran aspectes referents al nivell o nivells en què l’alumne realitzarà la seva intervenció, el centre d’interès sobre el qual basarà la seqüència didàctica, el projecte d’innovació o projecte singular del centre educatiu en el qual col•laborarà l’alumne/a.
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas Els tutors o les tutores de la Universitat es reuniran quatre vegades durant el període de pràcticum amb l’alumnat que tutoritza, amb la finalitat de fer un seguiment del procés. Es realitzarà una reunió abans del començament de les pràctiques de cada curs i tres durant el desenvolupament.

El professorat tutor de la Universitat farà dues visites obligatòries al centre educatiu. Una primera visita amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el mestre tutor o la mestra tutora del centre educatiu, el pla de treball que hauran de realitzar els estudiants en la seva estada. I una última visita, al final del període de pràctiques, per avaluar conjuntament amb el tutor o la tutora del centre educatiu les tasques fetes per l’alumnat tutoritzat.

A més a més de les visites inicial i final, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre educatiu, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).
Seminarios Abans del començament de les pràctiques es realitzaran diferents seminaris en els que es formarà a l'alumnat i al professorat sobre el funcionament del portafoli Mahara, i es facilitaran criteris i estratègies a tenir en compte a l'hora de desenvolupar les tasques a fer durant aquest periode de pràcticum.
Estancia de prácticas Al centre educatiu

- Informar-se del context sociocultural en què està immers el centre escolar.
- Informar-se sobre l’organització i el funcionament del centre educatiu (ràtios, projecte educatiu, normes d’organització i funcionament, estructura dels cicles, serveis de què disposa, etc.).
- Observar les característiques dels infants, apreciant els tipus de diversitat existents (capacitats personals, culturals, procedència social, etc.) i les formes concretes d’atendre’ls.
- Observar i analitzar la manera com són ateses les necessitats específiques dels infants derivats de diverses circumstàncies (immigració recent, handicaps, etc.).
- Planificar i conduir actuacions amb tot el grup classe que comprenguin els diferents moments de la intervenció educativa i les diverses àrees curriculars.
- Participar en activitats globals del centre i en activitats educatives realitzades fora del centre, sempre que sigui possible.
- Aportar materials o recursos d’utilitat per al centre.
- Mantenir contacte constant amb els tutors o tutores a través de reunions i tutories.
- Assistir a les reunions d’equips del centre (cicle, claustre, comissions, Consell Escolar, etc.), sempre que sigui possible.
- Conèixer els serveis educatius de zona i específics, i assistir a sessions de treball en les quals participin, sempre que sigui possible.
- Conèixer l’aplicació de la immersió lingüística.
- Contrastar metodologies d’ensenyament-aprenentatge de les diferents àrees curriculars.
- Recollir en un diari les seves observacions i reflexions durant tot el període de pràctiques.
- Preparar la seqüència didàctica fonamentada i contextualitzada que cal dur a terme, i els recursos necessaris per desenvolupar-la a l’aula.
- Elaborar la memòria de pràcticum amb les orientacions dels tutors o tutores.
- Recollir evidències del període de pràcticum a un dossier docent.
- Col•laborar en algun projecte d’innovació o projecte singular que es porti a terme al centre.
- Analitzar i valorar l’actuació pròpia, i el procés i el context del pràcticum efectuat.
- L’alumnat de la URV en cap moment no pot assumir les responsabilitats pròpies del professorat dels centres.

A les tutories

La tutoria constitueix un component inherent al pràcticum. Representa una acció docent amb l’objectiu d’impulsar i facilitar el desenvolupament integral de l’estudiant. Canalitza i dinamitza les relacions entre l’estudiant, el centre i les competències que ha d’assolir. Per tant, és, d’una banda, un escenari formatiu essencial de la docència universitària i, de l’altra, un espai d’avaluació essencial de les competències individuals dels estudiants. Té diverses dimensions: intel•lectual, afectiva-personal, social i professional.
Les tutories compartides, individuals o en grup tenen molta importància per afavorir l’anàlisi fonamentada i reflexiva del que s’observa i es practica al centre, i per construir a partir d’aquesta anàlisi pautes d’actuació adequades.
A les tutories col•lectives s’hi analitzen i es posen en comú les diferents experiències de l’alumnat. Aquestes tutories potencien el diàleg i la discussió a partir de la mateixa pràctica, afavoreixen el contrast d’experiències i vivències i fomenten l’aprenentatge entre companys i companyes.
A les tutories individuals, cada estudiant analitza amb el seu tutor o tutora les vivències i els problemes específics, i reflexiona sobre l’actuació a l’aula o la prepara.
Memoria

Mecanismos de coordinación y seguimiento
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
descripción

Els tutors o les tutores de la Universitat es reuniran quatre vegades a 4t curs, durant el període de pràcticum amb l’alumnat que tutoritza, amb la finalitat de fer un seguiment del procés. Es realitzarà una reunió abans del començament de les pràctiques de cada curs i tres durant el desenvolupament.

El professorat tutor de la Universitat farà dues visites obligatòries al centre educatiu. Una primera visita amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el mestre tutor o la mestra tutora del centre educatiu, el pla de treball que hauran de realitzar els estudiants en la seva estada. I una última visita, al final del període de pràctiques, per avaluar conjuntament amb el tutor o la tutora del centre educatiu les tasques fetes per l’alumnat tutoritzat.

A més a més de les visites inicial i final, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre educatiu, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).


Criterios y procedimientos de evaluación
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologías Competencias descripción Peso        
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas
A2
A8
B5
B6
C4
Seguiment del desenvolupament del Pràcticum per part del professor tutor de la Facultat. 20%
Estancia de prácticas
A2
A3
A7
A8
A10
A11
B1
B2
Avaluació de l'estada de pràctiques per part del professor tutor del centre educatiu. 40%
Memoria
Valoració de la Memòria per part del professor tutor de la Facultat. 40%
Otros
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques).

A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, les PE tindran una única convocatòria per curs.

Per superar l'assignatura de Pràcticum l'estudiant haurà d'obtenir una qualificació positiva, de 5 sobre 10, en cadascun dels següents apartats:

- l'avaluació del tutor del centre educatiu

- l'avaluació del tutor de la Facultat


Fuentes de información

Básica ANTÚNEZ, S. i GAIRÍN, J. , Fundamentos y prácticas de la, Barcelona: Graó, 1996
ARMENGOL, C. i altres , Seguint el fil de l’organització. , UAB, 2003
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado , Ed. Síntesis. Madrid, 2012
IRANZO, P., Innovando en educación. Formarse para cambiar..., Ed. Erasmus. Barcelona, 2009
Webs d’interès: http://www.gencat.cat/educacio http://www.xtec.cat
Complementaria ALEGRE, M.A., L’acollida i l’escolarització, Anuari 2005, 2006
CORONEL, J.M.; LÓPEZ, J. y SANCHEZ, M., Para comprender las organizaciones escolares, Repiso, Sevilla. , 1994
GAIRÍN, J. y DARDER, P. (Coord.), Organización de centros educativos. Aspectos básicos, Praxis, Barcelona. , 1996
Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.