DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ Codi 11264001
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
juan.gonzalezm@urv.cat
mariateresa.fonollosa@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
GONZÁLEZ MARTÍNEZ, JUAN
FONOLLOSA VIVES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Dintre d'aquesta matèria es tractarà les temàtiques següents: Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels medis de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. discriminació i inclusió social. Educació per la ciutadania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema introductori a la matèria
1. Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. 1.1 Concepte, mètode i fonts en Història de l'Educació
1.2 Centres de documentació històrica
1.3 De la invenció de l'escriptura a la Humanitas romana
1.4 L'educació al món medieval
1.5 L'educació a l'Europa Moderna
1.6 El segle del nen (XIX)
1.7 L'educació al s. XX
1.8 Tendències actuals de l'educació.
2. Models antropològics i socioculturals. 2.1. Models Antropològics.
2.2. Tècniques socioculturals.
2.3. Estructures socials.
3. Models de família i la seva influència en educació. 3.1.Famílies tradicionals i troncals
3.2 Legislació sobre família: matrimoni, divorci, patria potestat
3.3 Estils de vida domèstica
3.4 Micropolítica familiar i educació
4. Relacions de gènere i interrelacionals. 4.1. Sexe, Gènere i Cultura.
4.2. Revisió de les teories masclistes i feministes.
4.3. Cultura intergenaracional, cooperació i assistència mútua.
5. Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació. 5.1. Teoria de la comunicació en educació
6. Educació i desenvolupament sostenible. 6.1. La societat del coneixement i supervivència. Equilibri ecològic i desenvolupament global dels pobles i comunitats.
7. Multiculturalitat i interculturalitat. 7.1. Comunitat Europea: majories i minories. Mobilitat social
7.2. Multiculturalisme i interculturalisme
8. Discriminació i inclusió social. 8.1 Assimilació i marginació sociocultural.
9. Educació per la ciutadania
9.1. Educació Moral i Cívica, l'ètica individual. Deontologia professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
B1
C3
48 54 102
Resolució de problemes, exercicis
A12
B1
B3
B5
B6
B7
48 48 96
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
6 12 18
Treballs
A12
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
4 61 65
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Estudi documental d'articles d'autors.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals.
Presentacions / exposicions Presentacions per part dels alumnes dels treballs en grup i/o individuals
Treballs Treballs grupals i/o individuals per part dels alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà a l'alumne de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes dels diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per orientar-lo en la realització dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A12
B1
B3
B5
B6
B7
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Treballs
A12
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

<p>L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera:<br /><br /> Avaluació dels coneixements teòrics de la matèria (treball, memòria, prova...) 60%<br /> Avaluació de la participació activa desenvolupada en grup i la interpretació de forma crítica de l'aplicació dels continguts (habilitats comunicatives, recerca de dades, sortides, seminaris, exposicions...) 30%<br /> Autoavaluació justificada de l'alumne  10%<br /><br />Es tindrà en compte l'assistència i participació de l'alumne</p><p>Per aprovar la matèria s'ha de superar el 50% de cada apartat.</p>


Fonts d'informació

Bàsica Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, 1978-1985
Redondo, E., Introducción a la historia de la educación, Ariel, 2001
González-Agàpito; Marquès; Mayordomo; Sureda, Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, 2002
Kottak, Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, 2007
Bohannan, Antropologia, lecturas, McGraw-Hill, 2007
Flaquer, La familia en la sociedad del siglo XXI, Fundació Rafael Campalans, 1999
Durkheim, Educació i sociologia, Eumo, 1991
Kramer, Educación ambiental para el desarrollo sostenible, Los libros de la Catarata, 2003
Kymlicka; Beltrán, Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, 2009
Aubert, Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI., Graó, 2008
Beck-Gernsheim, La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, 2003
Bolívar, Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura, Graó, 2007
Burggraf, ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar., Promesa, 2004
Hernández; Beltran; Marrero, Teorias sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, 2009
Gómez (director), Intervención social con familias, McGraw-Hill, 2010

Complementària Redondo; Laspalas, Historia de la educación I. Edad Antigua, Dykinson, 1997
Delgado (coord), Historia de la educación en España y América, Morata, 1992-1994
Ruiz Berrio, La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, 2000
Miró, Historia de l'educació jueva a la Catalunya de l'Edat Mitjana, El Mèdol, 1996
Ballarin, Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, 2001
Bonner, La educación en la Roma antigua: desde Catón el Viejo a Plinio el joven, Herder, 1984
Capitán, Historia de la educación I. edades antiguas y Media., Universidad de Granada, 1080
Capitán, Historia en la España contemporánea, Ariel, 2000
Housel, Historia de la escuela, Shell education pub, 2005
Delgado, Historia de la infancia, Ariel, 1998
Gonzalbes, La enseñanza en la España musulmana, Cuadernos de la Biblioteca Española de Tetuan, 11, 1975
Iglesia, La enseñanza en la Edad Media, Instituo de estudios riojanos, 2000
Iyanga, HIstoria de la educación musulmana, Nau Llibres, 1998
Kottak, Antropologia cultural, McGraw-Hill, 2006
Lisón, Introducción a la antropología social y cultural: Teoría, método y práctica, Akal, 2007
Harris, Introducción a la antropología general, Alianza, 1987
Aguado, Pedagogia intercultural, McGraw-Hill, 2003
Woodgate; Redclift, Sociología del medio ambiente, McGraw-Hill, 2002
Cairre, Género e historia, Narcea, 2002
Ander-Egg, Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, 1977
Morin, Los siete saberes necearios para la educación del futuro, Paidós, 2002
Asensio, Una educación para el diálogo, Paidós, 2004
Becker, Tratado sobre la família, Alianza, 1987
Beck, La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad., Paidós, 2006
Aubert, Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, Hipatia, 2008
Etxeberria; Braslavsky, Calidad, equidad y educación, Erein, 2003
Botton; Taleb; Puigvert, El velo elegido, El Roure, 2004
Caine; Sluga, Género e historia: mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920, 2000, Narcea
Butler, Deshacer el género, Paidós, 2006
Giroux, La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, 2003
Freire; Mellado, Pedagogía del oprimido, siglo XXI, 1970
Flecha, Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, 1997

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent