DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ Codi 11264001
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica carme.garciay@urv.cat
nuria.palau@urv.cat
ines.solev@urv.cat
margarita.merlos@urv.cat
Professors/es
GARCÍA YESTE, CARME
PALAU SENDRA, NÚRIA
SOLÉ VERICAT, INÉS
MERLOS BORRULL, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant Dintre d'aquesta matèria es tractaran les temàtiques següents: Evolució històrica de l'educació i les seves tendències actuals. Models antropològics i socioculturals. Models de família i la seva influència en educació. Relacions de gènere interrelacionals. Impacte social i educatiu dels mitjans de comunicació. Educació i desenvolupament sostenible. Multiculturalitat i interculturalitat. Discriminació i inclusió social. Educació per a la ciutadania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Coneix els principis de l'orientació, la mediació i la tutoria en les relacions educatives.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
 B3 Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
 B6 Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
 B7 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema introductori a la matèria
Introducció a la matèria
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa 1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca
Bloc 2: L'educació a l'època contemporània. Tendències actuals 2.1 Breu recorregut històric de la família i educació
2.2 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.3 L'educació al món contemporani
2.4 Tendències actuals educatives
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals 3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques socioculturals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
B1
C3
48 44 92
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
B3
B5
B6
B7
38 50 88
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
6 20 26
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
4 61 65
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves de desenvolupament
A12
B3
B6
C3
C4
C5
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC
Resolució de problemes, exercicis Estudi documental d'articles d'autors/es.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals
Presentacions / exposicions Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals
Treballs Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per a orientar-lo en la realització dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
B3
B5
B6
B7
Desenvolupament de seminaris pràctics relacionats amb els continguts de l’assignatura
20%
Presentacions / exposicions
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura
15%
Treballs
A1
B1
B3
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura
30%
Proves de desenvolupament
A12
B3
B6
C3
C4
C5
Realització de proves avaluatives sobre el contingut donat a l’assignatura 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera: (podrà variar sensiblement en cada grup segons criteri del professorat que informarà el primer dia de classe).

Part teòrica: 30% treball de recerca + 5% exposició del treball + 35% prova de desenvolupament. Total: 70%

Part pràctica: 10% exposició lectures o treballs + 20% treball de lectures o treballs en seminaris. Total: 30%

El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret.

Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la. La recuperació de qualsevol de les parts es fa mitjançant un examen.

L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta.

Es contempla una avaluació alternativa (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura entre el dia 12 de setembre i el 29 de setembre de 2017. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu.

Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. La qualificació màxima a la que es podrà optar si es realitza aquesta segona convocatòria és d'un 5 en la qualificació final.

Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin assistit al 80% de les classes presencials (teoria i seminaris) només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria)

Alguns/es docents proposaran a través del moodle algunes activitats de caràcter voluntari i/o d'APS que podran substituir algunes activitats avaluatives o tenir un increment a la nota (en el cas d'aprovat).

La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades.

D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Garcia, C., Larena, R., & Miró, M.I., Overcoming gender stereotypes & improving learning through the participation of the 'Other women' in schools, Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2012
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Kymlicka, W., Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, Última edició disponible
Hernández, F.J., Beltrán, J., & Marrero, A. , Teorías sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, Última edició disponible
Garcia, C., Tellado, I., & Chiapelli, T., Visió general de la discussió sobre les àrees d'exclusió del projecte INCLUD-ED., Temps d'Educació, 2010
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Aubert, A., Duque, E., Fisas, M., & Valls, R., Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI, Graó, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
González-Agàpito, J., Marquès, S., Mayordomo, A., & Sureda, B., Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, Última edició disponible
Garcia, C., Ferrada, D., & Ruíz, L. , Other women in research: overcoming social inequalities and improving scientific knowledge through the inclusion of all voices, Qualitative Inquiry, 2011
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Giroux, H., La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Overcoming Stereotypes through the Other Women’s Communicative Daily Live Stories, Qualitative Inquiry, 2014
Biglia, B., & Luna, E., Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Biglia, B., Olivella, M., & Jiménez, E., Marcos legislativos y prácticas educativas sobre violencias de género y juventud en Cataluña, Camera Blu 10, 2013
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
Garcia, C., Lastikka, A.L., & Petreñas, C., Learning Communities, Scripta Nova, 2013
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M. , La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave para la Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante, Indivisa, 2012
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible
Alldred, Pam; Biglia, Barbara , Gender-Related Violence and Young People: An Overview of Italian, Irish, Spanish, UK and EU Legislation, Children & Society, 2015
Barbara Biglia; Edurne Jimenez , Joves, gènero i violències: fem nostra la prevenció, Publicacions URV, 2016
Biglia, Barbara; Vergé, Nuria , Qüestionant la perspectiva de gènere en la recerca, Revista d'Innovació i Recerca en Educació , 2015

Complementària Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012
Isabel Carrillo Flores, Desfer la teranyina de gènere des de l'educació, Eumo, 2017

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent