Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A3 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Adopta una actitud crítica i innovadora respecte als continguts de la matèria.
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa i col·labora activament en les tasques d'equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió.
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
S'expressa de manera oral i escrita de manera clara i efectiva.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1: PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS
Mòdul 1. L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics. 1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
Mòdul 2. Fonaments de la psicologia del desenvolupament i de l’educació 2.1 Introducció a la psicologia del desenvolupament
2.2 Introducció a la psicologia de l’educació
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
Mòdul 1 Àmbit biosocial: El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa
1.1 Creixement i maduració
1.2 Desenvolupament sensorial
1.3 Desenvolupament del sistema nerviós
1.4 Procés de desenvolupament psicobiològic durant la infantesa
1.5 Desenvolupament psicomotor
Mòdul 2 Àmbit cognitiu: El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa 2.1 Desenvolupament de les capacitats representatives i dels processos cognitius
2.2 L’acció i els orígens del coneixement
2.3 El desenvolupament sensoriomotor
2.4 Intel·ligència preoperatòria i construcció del coneixement
2.5 El pensament operacional concret
2.6 L’ingrés en el llenguatge i el desenvolupament de les competències lingüístiques
Mòdul 3 Àmbit psicosocial: El desenvolupament socioemocional i afectiu durant la infantesa 3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 Desenvolupament emocional i construcció de la identitat
3.3 La contribució del joc al desenvolupament infantil
3.4 Coneixement social. Desenvolupament de normes i valors
3.5 Conducta social i relacions d’amistat
BLOC 3. PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ
Mòdul 1. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge
1.1 Introducció: Factors psicològics implicats en l’aprenentatge
1.2 Diferències individuals en l’àmbit cognitiu
1.3 Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat
Mòdul 2. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge 2.1 Escenaris i contextos educatius
2.2 La interacció P-A en el procés d’ensenyament/aprenentatge.
2.3 La construcció del coneixement entre iguals.
Mòdul 3. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts escolares 3.1 El desenvolupament de capacitats i competències
3.2 Aprenentatge i avaluació dels diferents tipus de continguts escolares
|
|
BLOC 1: PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS
Mòdul 1. L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics. 1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
Mòdul 2. Fonaments de la psicologia del desenvolupament i de l’educació 2.1 Introducció a la psicologia del desenvolupament
2.2 Introducció a la psicologia de l’educació
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
Mòdul 1 Àmbit biosocial: El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa
1.1 Creixement i maduració
1.2 Desenvolupament sensorial
1.3 Desenvolupament del sistema nerviós
1.4 Procés de desenvolupament psicobiològic durant la infantesa
1.5 Desenvolupament psicomotor
Mòdul 2 Àmbit cognitiu: El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa 2.1 Desenvolupament de les capacitats representatives i dels processos cognitius
2.2 L’acció i els orígens del coneixement
2.3 El desenvolupament sensoriomotor
2.4 Intel·ligència preoperatòria i construcció del coneixement
2.5 El pensament operacional concret
2.6 L’ingrés en el llenguatge i el desenvolupament de les competències lingüístiques
Mòdul 3 Àmbit psicosocial: El desenvolupament socioemocional i afectiu durant la infantesa 3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 Desenvolupament emocional i construcció de la identitat
3.3 La contribució del joc al desenvolupament infantil
3.4 Coneixement social. Desenvolupament de normes i valors
3.5 Conducta social i relacions d’amistat
BLOC 3. PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ
Mòdul 1. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge
1.1 Introducció: Factors psicològics implicats en l’aprenentatge
1.2 Diferències individuals en l’àmbit cognitiu
1.3 Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat
Mòdul 2. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge 2.1 Escenaris i contextos educatius
2.2 La interacció P-A en el procés d’ensenyament/aprenentatge.
2.3 La construcció del coneixement entre iguals.
Mòdul 3. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts escolares 3.1 El desenvolupament de capacitats i competències
3.2 Aprenentatge i avaluació dels diferents tipus de continguts escolares
|
|
BLOC 1:
Mòdul 1: L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics.
Mòdul 2: Fonaments de la psicologia del desenvolupament i de l’educació
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
Mòdul 1 Àmbit biosocial: El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa
Mòdul 2 Àmbit cognitiu: El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa
Mòdul 3 Àmbit psicosocial: El desenvolupament socioemocional i afectiu durant la infantesa |
1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
2.1 Introducció a la psicologia del desenvolupament
2.2 Introducció a la psicologia de l’educació
1.2 Desenvolupament sensorial
1.3 Desenvolupament del sistema nerviós
1.4 Procés de desenvolupament psicobiològic durant la infantesa
1.5 Desenvolupament psicomotor
2.1 Desenvolupament de les capacitats representatives i dels processos cognitius
2.2 L’acció i els orígens del coneixement
2.3 El desenvolupament sensoriomotor
2.4 Intel·ligència preoperatòria i construcció del coneixement
2.5 El pensament operacional concret
2.6 L’ingrés en el llenguatge i el desenvolupament de les competències lingüístiques
3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 Desenvolupament emocional i construcció de la identitat
3.3 La contribució del joc al desenvolupament infantil
3.4 Coneixement social. Desenvolupament de normes i valors
3.5 Conducta social i relacions d’amistat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
8 |
8 |
16 |
Sessió Magistral |
|
20 |
68 |
88 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
10 |
11 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
125 |
130 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Caldrà presentar un dossier on constaran els treballs individuals i grupals que es pautaran al llarg del curs.
Es valorarà la presentació dels treball i el contingut. Tenir cura amb faltes d'ortografia i nivell de lèxic. |
Descripció |
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Cal tenir almenys un 4 a l'examen per fer la mitja amb la part pràctica. Amb menys d'un 4 la matèria queda suspesa. |
45 |
Altres |
|
PORTFOLI AMBTREBALLS INDIVIDUALS I GRUPALS |
45 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Portfoli: 45% Examen: 45% Participació classe i altres:10% |
Bàsica |
Palacios, J., Marchesi, A. y Coll, C. (2002) , Desarrollo psicológico y educación 1. Psicología evolutiva, , ALIANZA
Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A. (2001). , Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar, , ALIANZA
Lahey, B, Introducción a la psicología, , McGraw-Hill.
Torres, J., Tornay, F., Gómez Millán, E. (1998)., ). Procesos Psicológicos Básicos., , : McGraw-Hill.
Mayer, R.E. (2004): , Psicologia de la Educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Volumen II, , Prentice Hall
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|