Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
| A8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
| | A3 |
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
| | A6 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
| | A8 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
| | A11 |
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Realitza treballs d'aprofundiment, de síntesi, de resolució de problemes,etc, a partir de les diferents fonts documentals.
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Educació Inclusiva: la integració escolar i social de l'alumnat en un centre acollidor |
1.1. El centre acollidor. Conceptualització
1.2. Actituds envers l'atenció a la diversitat |
2. L'atenció primerenca. Importància de la identificació temprana de problemes que afecten al desenvolupament a l'etapa d'educació infantil |
2.1. Trastorns regulatoris
2.2. Trastorn multisistèmic del desenvolupament
2.3. Trastorns de la comunicació i el llenguatge
2.4.Trastorns de la interacció |
3. La lectura primerenca |
3.1. Aspectes metodològics de la lectura primerenca.
3.2. Programes d'atenció primerenca a l'educació infantil |
4. Recursos organitzatius, curriculars i metodològics per atendre les necessitats específiques de l'alumnat a l'etapa d'infantil |
4.1. Recursos organitzatius de centre i d'aula
4.2. Recursos curriculars. Plans individualitzats
4.3. Recursos metodològics
4.4. Professionals i serveis per atendre a la diversitat |
5. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula |
5.1. Les noves tecnologies aplicades a l'atenció a la diversitat e l'alumnat
5.2. Llibres i material adaptat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
10 |
12 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
3 |
30 |
33 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
24 |
26 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts conceptuals |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles, etc.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció psicoeducativa. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals amb suport power point d'algun tema sobre el que s'hagi fet un exercici d'aprofundiment. |
Pràctiques a través de TIC |
Recerca de recursos d'atenció a la diversitat a Internet |
Treballs |
Treball d'aprofundiment d'un tema de l'assignatura |
Debats |
Discussió i argumentació de punts problemàtics per fer realitat una escola inclusiva |
Descripció |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles, etc.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció psicoeducativa. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions orals amb suport power point d'algun tema sobre el que s'hagi fet un exercici d'aprofundiment. |
10% |
Treballs |
|
Treball d'aprofundiment d'un tema de l'assignatura |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen dels continguts de l'assignatura |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives |
Bàsica |
AINSCOW,M., Desarrollo de las escuelas inclusivas., 2004, Narcea
COMES,G, Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, 2005, Aljibe
PUJOLÀS, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula, 2003, EUMO
STAINBACK,S, STAINBACK,W., Aulas inclusivas, 2004, Narcea
HUGUET, T., Aprendre junts a l'aula, , Graó
|
ADRECES
INTERNET http://needirectorio.cprcieza.net - El NEEDirectorio recursos sobre
N.E.E. http://www.rpd.es - Real Patronato sobre Discapacidad http://sid.usual.es - SID. Servicio de información sobre
Discapacidad http:// paidos.rediris.es/needirectorio/ - Pàgina de N.E.E. a Internet http://www.discapnet.es/ - Web de la discapacitat a Espanya http://www.xtec.es - Generalitat de Catalunya. Departament
d’Ensenyament. Programes educatius http://www.hood.edu/seri/serihome.htm - SERI. Special Education Resources on
the Internet |
Complementària |
|
BIBLIOGRAFIA AINSCOW,M. i altres (2001): Hacia escuelas eficaces
para todos. Narcea ediciones. Madrid. ALMADIZ,MM i altres : Com ens ho fem?. Propostes per
educar en la diversidad. Ed. Graó. Barcelona. ARNAIZ,P;GUERRERO,C.(1999): Discapacidad psíquica:
formación y empleo. Aljibe. Málaga. ASHMAN,A.F.; CONWAY,R.N.F.(1990): Estrategias
cognitivas en educación especial. Santillana/Aula XXI. Madrid. BASSEDAS,E i altres (2000): L’assessorament
psicopedagògic a Catalunya. Graó. Barcelona. CARDONA, M.C(2005). Diversidad y educación inclusiva. Pearson.
Prentice may. Madrid. CLARIANA, M. (2003): Informe psicopedagògic.
Materials 124. Departament de Psicologia de l’Educació. U.Autònoma de
Barcelona. Servei de Publicacions. COMES,G. (2001) L’ensenyament inicial de la lectura
amb síndrome de Down a Catalunya. Ed. El Mèdol. Tarragona. COMES,G; PONCE,C.(2003): “Petitons” Una experiencia
d’intervenció socioeducativa primerenca. Regidoria de Serveis Socials. Ajuntament de
Reus. COMES, MARTÍ, PARERA i VIVES (2004): Ensenyar a escriure a alumnes amb síndrome
de Down. Ed. El Mèdol. Tarragona. DEL CARMEN, i altres: La escuela inclusiva. Prácticas
i reflexiones. Ed. Graó. Barcelona. ESSOMBA,M.A.: Liderar escuelas interculturales e
inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la
inmigración. Ed. Graó. Barcelona. FREIXA,M.(1993): Familia y deficiencia mental.
Amarú ediciones. Salamanca. GALLIFA,J. (1990): Feurstein. Perspectiva teòrica,
Programa d’enriquiment instrumental i sistema per a l’avaluació pel potencial
d’aprenentatge. Raima. Moià. GIMENO, J i altres: Atención a la diversidad. Ed.
Graó. Barcelona. GRAU,C (1998). Educación de la deficiencia mental. Promolibro.
Valencia. HURTADO,F.(1993): Estimulación temprana y Síndrome de
Down. Promolibro. Valencia. LÓPEZ MELERO, M.
(2004): Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en
el aula con proyectos de investigación. Aljibe. Málaga. LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J.: Atención a la
diversidad. Ed. Graó. Barcelona PUIGDELLÍVOL, I. : La educación especial en la escuela
integrada. Ed. Graó. Barcelona. RIART,J (Coord)(2007) : Manual de tutoría y
orientación en la diversidad. Ediciones Pirámide. Madrid. SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial I.
Pirámide. Madrid. SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial II. Pirámide. Madrid. TOMLINSON,C.(2005): Estrategias para trabajar con la
diversidad en el aula. Paidos. Buenos Aires. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|