DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ DE L'ESPAI ESCOLAR, MATERIALS I HABILITATS DOCENTS Codi 11264006
Ensenyament
Grau en Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica mariaconcepcion.salgado@urv.cat
mariacinta.alegria@urv.cat
Professors/es
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
ALEGRIA MONROIG, MARIA CINTA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br /></div><div><br /></div><div>En aquesta matèria s'aprofundirà en tots els components organitzatius del procés d'ensenyament i aprenentatge, així com en les bases del desenvolupament professional dels/de les mestres que treballen en l'etapa 0-6 anys. <br /></div><div><br /></div><div>En aquesta assignatura la docència es farà de forma híbrida, es prioritza la presencialitat, però també es faran classes en format virtual.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
Dona resposta a les necessitats dels estudiants i transmet seguretat, tranquilitat i afecte.
 A9 Comprèn la dinàmica diària en l'educació infantil és diferent en funció de cada estudiant, grup i situació i sap ser flexible en l'exercici de la funció docent.
Valora la importància de l'estabilitat i la regularitat en l'entorn escolar, els horaris i els estats d'ànim dels professorat com factors que contribueixen al progrés harmònic i integral dels estudiants.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. ESPAIS, MATERIALS i TEMPS 1.1. Espais d'ensenyament-aprenentatge
1.2. Els recursos materials de centre i d'aula
1.3. Organització del temps docent i discent
1.4. Organització general de l'educació infantil
2. LES HABILITATS DOCENTS 2.1. Perfil professional i capacitats de la mestra d’educació infantil.
2.2. Competències emocionals
2.3. Coordinacions de professorat, professionals i serveis externs de centre

3.- LA PROGRAMACIÓ 3.1. Organització del Curriculum escolar 0-6 anys
3.2. La programació didàctica
3.3. Les Unitats didàctiques:
3.3.1. Concepte
3.3.2. Components
3.3.3. Elaboració

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A9
40 80 120
Seminaris
B1
B3
B4
B5
B6
C4
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B6
C2
C3
20 40 60
Debats
B3
B5
B6
C3
C4
8 10 18
Atenció personalitzada
B1
B3
B4
C4
4 0 4
 
Proves mixtes
A3
A9
C4
4 28 32
Proves de desenvolupament
A3
A9
C2
C3
C4
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació.
Sessió Magistral Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Seminaris Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
Debats Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories individuals previa petició d'hora.

Atenció personalitzada
Descripció

És el temps que el professorat té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. 

Si algun alumne/a presenta alguna necessitat pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Cal RESERVAR cita prèvia amb el professor/a corresponent, (personalment, a través del moodle o d'un correu electrònic), amb antel.lació.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A9
Sessió Magistral d'exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material i/o TIC. Es facilita la participació i la iniciativa de l'alumnat amb aportacions constructives. Participació, assistència i aprofitament de les classes: 4% de la nota FINAL
Seminaris
B1
B3
B4
B5
B6
C4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
TOTAL d'activitats realitzades en aquest apartat: 10% de la nota FINAL.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B6
C2
C3
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
TOTAL d'activitats realitzades en aquest apartat: 10% de la nota FINAL.
Debats
B3
B5
B6
C3
C4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
TOTAL d'activitats realitzades en aquest apartat: 10% de la nota FINAL.
Proves mixtes
A3
A9
C4
Diferents tipus d'activitats d'avaluació: preguntes objectives, de desenvolupament, tipus test, etc. TOTAL de proves mixtes: 40% de la nota FINAL.
Proves de desenvolupament
A3
A9
C2
C3
C4
Elaboració de programacions didàctiques. TOTAL del bloc de programació: 20% de la nota FINAL.
Altres   Es valorarà les competències personals, socials i professionals de l'alumnat amb respecte vers els altres, capacitat de treball en equip i la resolució de conflictes de manera positiva. TOTAL de la nota d'ACTITUD: 6% de la nota FINAL.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ DE LA MATÈRIA a  CAMPUS SESCELADES, CAMPUS TERRES DE L'EBRE i SEU DE COMA-RUGA

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

TOTAL 100% DE L'AVALUACIÓ: Dividit en blocs + examen + actitud

Cada bloc té les activitats corresponents exposades al moodle.

  • BLOC ESPAIS, MATERIALS i TEMPS: 20 %.

- Activitat de MATERIALS (40%)

- Activitat sobre ESPAIS a educació infantil (60%)

  • BLOC HABILITATS DOCENTS: 10 %

- Activitat sobre el DOCENT (100 %)

  • BLOC PROGRAMACIÓ: 20 %

- Activitats de PROGRAMACIÓ didàctica (100 %)

  • PROVES: 40 %
  • Participació i Actitud: 10%


Per superar l'assignatura cal APROVAR les activitats detallades en el Pla de Treball.

Es considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les activitats amb pes directe a la nota. L'alumnat que no superi alguna d'aquestes activitats tindrà l'opció d'una recuperació proposada pel docent. Totes les activitats de recuperació tindran una puntuació màxima de 5 punts.

L'assistència a classe és recomanada. Existeix un Pla Alternatiu o treball complementari per a l'alumnat que ho necessiti per a superar la matèria.

Les activitats presentades s'hauran d'ajustar als criteris de "Presentació dels treballs" penjat al moodle, vigilant les errades ortogràfiques.

Hi haurà dies que les classes presencials poden ser substituïdes per altres activitats.



Fonts d'informació

Bàsica Antón Rosera, M., Planificar l'etapa 0-6. Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana, 2009, Graó
Bassedas, Eulàlia, Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, 1999, Graó
Cano, E., Com millorar les competències dels docents. Guia per a l'autoavaluació i el desenvolupament de les competències del professorat., 2005, Graó
Gather, Mónica, La organización del trabajo escolar. Una oportunidad para repensar la escuela. , 2010, Graó
Goldschmied, E., Educar a l'infant a l'escola bressol, 1998, Associació de mestres de Rosa Sensat
Gairín Salla, J., Formación de profesores basada en competencias, 2011, Bordón: Revista de Pedagogía, 2011, vol.63, p.93-1

Complementària Antunez, S., Claves para la organización de centros escolares :Hacia una gestión participativa y autónoma. , 2006, Horsori
Escamilla, A., Las competencias básicas :Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. , 2008, Graó
gairin, J., Organización de centros educativos: aspectos básicos., 1996, Praxis
Garcia López, J., Les competències bàsiques, un nou concepte educatiu?, 2009, Serveis pedagògics
González, Mª T,, Organización y gestión de Centros Escolares: Dimensiones y procesos. , 2003, Pearson-Prentice Hall
Sanchez, Marta, La escuela infantil: Observatorio privilegiado de las desigualdades., 2007, Graó
Zabala, Antoni, La pràctica educativa, 1994, Graó
Escuelas infantiles de Reggio Emilia., La inteligencia se construye usándola., 2018, Morata

Publicacions i revistes:

Revista INFÀNCIA Associació Rosa Sensat

Revista GUIX d'Infantil Editorial GRAÓ

Cuadernos de Pedagogia

El diari de l'educació
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent