DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I Codi 11264101
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
manel.margalef@urv.cat
juancarlos.fabra@urv.cat
mariateresa.rieres@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
RIERES ALCOLEA, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria s'estructura a l'entorn de tres blocs diferenciats, però alhora interelacionats: l'educació musical, visual i plàstica i corporal. Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics dels tres àmbits per la seva aplicació didàctica a l'escola.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema I
Ensenyament i aprenentatge de la música
0. El bloc de música
1. Llenguatge musical
2. Formació vocal
3. Formació instrumental
4. Repertori: Cançó/Audició/Dansa
5. Currículum de música a l’etapa d’Infantil
Tema II
Educació visual i plàstica
1. L'expressió plàstica en el Currículum d' Educació Infantil. Aspectes específics i interdisciplinaris.
2. El llenguatge plàstic en l'àrea d'intercomunicació i llenguatges d'Educació Infantil. Recursos i estratègies per a la seva aplicació a l'aula.
3. Dinàmica evolutiva del dibuix, l'expressió gràfica i la forma tridimensional en el nen.
4. Dimensions creatives i expressives en el llenguatge visual i plàstic del nen. Teories contemporànies sobre la creativitat i el seu desenvolupament.
Tema III
Educació corporal
1. El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
2. L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil: Conceptes bàsics. Origen, evolució i panorama actual.
3. Models d’intervenció en psicomotricitat.
4. L’educació psicomotriu al currículum. Principis que comparteixen. Tractament de la diversitat educativa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
A1
B4
15 27 42
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
C4
24 21 45
Treballs
B1
B3
12 30 42
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves mixtes
B3
C3
C4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B1
B3
- Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat)

- Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria
33%



33%
Proves mixtes
B3
C3
C4
Proves de preguntes tipus test, de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes. 33%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions dels tres blocs.Per superar la matèria hauran d'estar tots tres aprovats.

Donat el caràcter pràctic dels blocs que conformen la matèria, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80%.

Prèvia a la nota final de la matèria, cada bloc establirà una recuperació parcial. Per optar a la recuperació s'estableix un requisit, assistir al 80% de les sessions pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro
AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó
Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós
Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós
Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós
Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata
Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson
Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós
Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
Equip docent Llar d'infants "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV
Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.
Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat
Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas
Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó
Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals

Urlgrafia:

 

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm


Bloc música: Publicacions especialitzades

Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.

Música y educación. Madrid: Musicalis.

Doce notas. Madrid.

Boletín de Investicación en Educación Musical. CIEM. Argentina.

 

Blog Didacmus: Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la Música i la Dansa. Disponible a:

http://didacmus.blogspot.com/

 

Leeme. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html

 

xtec escola oberta, àrea de música

http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm

Complementària Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent