DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I Codi 11264101
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica sandra.gilabert@urv.cat
inmaculada.blanco@urv.cat
Professors/es
GILABERT MEDINA, SANDRA
BLANCO FONTANET, INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria està orientada a un dels tres blocs que li donen nom: Expressió Corporal. En aquest bloc es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics en l’àmbit de la psicomotricitat, també, s’evidencia la incidència del desenvolupament psicomotor en la personalitat de l’infant i el sentit de l’educació psicomotriu a l’escola. L’assignatura s’estructura a l’entorn de tres aspectes diferenciats però alhora molt interrelacionats: la teoria lligada a la pràctica corporal i a la seva aplicació didàctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil
1.1 El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
1.2. Conceptes bàsics, definicions.
1.3. Origen, evolució i panorama actual.
1.4. Finalitats de l’educació psicomotriu.
1.5 Models d’intervenció en educació psicomotriu.
1.6. Realització i anàlisi d’activitats corporals dels temes.

Tema 2
L’Educació psicomotriu al currículum d’educació infantil
2.1. Anàlisi dels elements curriculars i la seva relació amb la psicomotricitat.
2.2. Principis compartits de l’educació infantil i l’educació psicomotriu.
2.3. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa.
2.4. Reflexió i debat del paper de la psicomotricitat al currículum d'Educació Infantil.


Tema 3
Els continguts psicomotors
3.1. Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
3.2. Conceptualització d’esquema corporal.
3.3. Els components perceptivomotors: Imatge corporal, orientació espacial i orientació temporal.
3.4. Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals de cadascun dels temes.

Tema 4
Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu.
4.1. L’activitat espontània dels infants
4.2. Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
4.3. L’observació de l’expressivitat motriu.
4.4. Anàlisi de vídeo de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
4.5. Creació d'una sessió de psicomotricitat i elaboració d’una pauta d’observació senzilla.
4.6. L’actitud del mestre a les sessions.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 3 4
Sessió Magistral
B1
B3
C3
C4
27 27 54
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
C4
24 31 55
Treballs
A1
A2
A11
B1
B3
B4
C3
C4
8 20 28
Atenció personalitzada
B1
B3
3 0 3
 
Proves mixtes
B3
C3
C4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Pràctiques a laboratoris Propostes d'activitats de pràctica corporal que realitza l'alumnat relacionades amb els temes teòrics corresponents. Aquestes es fan a la sala de psicomotricitat.

Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
C4
- Participació activa tant en la realització de tasques de seguiment dins les sessions magistrals com en la pràctica corporal. 10%
Treballs
A1
A2
A11
B1
B3
B4
C3
C4
- Realització d'un diari de cada sessió pràctica individualment.


- Realització d'una sessió de psicomotricitat i presentació de la mateixa en grup reduit.
30%




15%

Proves mixtes
B3
C3
C4
Proves de preguntes tipus test, de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes. 40%
Altres  

Actitud i implicació dins les sessions magistrals i pràctiques.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continuada i constarà d'una nota global d'acord els percentatges de les diferents activitats amb pes a la nota descrites en el pla de treball i entregades dins les dates marcades pel professorat. Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una nota mínima de 5.

- Donat el caràcter pràctic de l'assignatura, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80% (equivalent a la no assistència de dues sessions). La falta a una o dues sessions pràctiques tindrà efectes negatius en la nota ja que incideix en una de les activitats amb pes a la nota (fins a dos punts). D'altra banda, és molt recomanable l'assistència a les sessions teòriques perquè a més de presentar els continguts, serà l'espai on realitzaran i compartiran les activitats de seguiment que també es tindran en compte en l'avaluació. No s'acceptaran justificants.

- En cas de no comptar amb l'assistència suficient, es perdrà automàticament el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a segona convocatòria seguint els requisits establerts pels alumnes que no segueixen l'avaluació continuada i que es detallen al final d'aquest document.

- L'alumnat que segueixi l'avaluació continuada podrà optar a recuperar en segona convocatòria cadascuna de les tasques no superades. Totes les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5 punts.

- Per superar l'examen cal tenir un mínim de 5 punts en les dues parts que el conformen: part tipus test i part de preguntes obertes (explicat en el pla de treball)

- L'avaluació continuada implicarà també portar al dia les activitats de seguiment establertes pel professorat.

Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada:

- Hauran de presentar individualment les tasques amb pes a la nota i les tasques de seguiment que consideri el professorat dins els terminis establerts. D'altra banda caldrà superar l'examen dels continguts tant pràctics com teòrics de tota la matèria . Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una ponderació mínima de 5.

- Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts.

Altres consideracions a tenir en compte:

- Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup.

- Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. El fet que una activitat tingui més de cinc faltes d'ortografia implicarà efectes negatius en la nota. Si es supera amb escreix les 5 faltes, el professorat pot suspendre la tasca.

- D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

- D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient.


Fonts d'informació

Bàsica Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Berruezo, P.P., Pasado, presente y futuro de la psicomotricidad, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Justo Martínez, E., Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad., 2000, Publicaciones Universidad de Almeria
Rota, J., La intervención psicomotriz: de la práctica al concepto, 2015, Octaedro
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Viscarro, I., La Psicomotricitat en el marc de l'educació infantil, 2000, Comunicació Educativa

Complementària Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años), 2007, Graó
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil , 1990, Seco Olea
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Rizo, M. , Crecer juntos , 2012, Octaedro

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent