Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
| | A2 |
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
| | A11 |
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
MÒDUL I
Ensenyament i aprenentatge de la música
|
PART A)
1. Bases psicopedagògiques de l’ensenyament de la música i la dansa:
a. Evolució de l’expressió musical (0-6 anys)
b. L’aula de música/el racó de música
c. Intervenció de la música en les capacitats bàsiques.
2. Llenguatge musical i formació instrumental: Flauta
PART B)
3. Formació vocal i la seva didàctica
4. Formació instrumental i la seva didàctica: Instrumentarium Orff i objectes sonors.
5. Repertori i la seva didàctica: Cançons/Obres/Danses
6. Currículum de música a l’etapa d’Infantil:
a. Disseny curricular
b. Programació i planificació de la sessió d’ensenyament
c. Activitats d’ensenyament/aprenentatge
|
MÔDUL II
Educació visual i plàstica |
1. Art, imatges i descoberta de l’entorn. Experiències d’ aprenentatge per a educació infantil
2. Dimensions creatives i expressives en el llenguatge visual i plàstic del nen/a. Teories contemporànies sobre la creativitat i el seu desenvolupament.
3. La recepció estètica en el nen/a a l’etapa de educació infantil. els llenguatges estètics com a plasmació d’ universos socials i culturals.
4. El llenguatge plàstic a l’ àrea de comunicació i llenguatges d’educació infantil. Recursos i estratègies per a la seva aplicació a l’aula.
5. El desenvolupament de projectes artístics integrats en educació visual i plàstica
|
MÒDUL III
Educació corporal |
1. Evolució de les capacitats psicomotrius en l’educació infantil.
- Aspectes generals: Creixement i desenvolupament. Lleis del desenvolupament psicomotor
- Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
- Conceptualització d’esquema corporal i el seu procés de desenvolupament
- Els components perceptivomotors: Orientació espacial i orientació temporal.
Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals.
2. Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu.
- L’activitat espontània dels infants
- Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
- L’actitud del mestre a les sessions.
- L’observació de l’expressivitat motriu.
- Anàlisi de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
- Elaboració d’una unitat de programació de psicomotricitat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
9 |
15 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Pràctiques a laboratoris |
|
45 |
40 |
85 |
Treballs |
|
24 |
65 |
89 |
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
- Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat)
- Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria
|
33%
33% |
Proves de desenvolupament |
|
proves escrites sobre la temàtica de la matèria |
33 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro
AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó
Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós
Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós
Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós
Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata
Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson
Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós
Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat
Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Garaigordobil, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
Equip docent Llar d'infants "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV
Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.
Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat
Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas
Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó
Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals
|
Urlgrafia: transversalia www.transversalia.net
boletin educart http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart
Servei pedagògic del Museu d’Art Modern
de Tarragona http://mamtpedagogic.altanet.org/ Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art
de Catalunya http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001 Servei pedagògic del Museo Centro de Arte
Reina Sofia http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php Servei pedagògic de la Fundació Miró http://www.bcn.fjmiro.cat/ Servei pedagògic del Museu d’Art Modern
de Nova Iork http://www.moma.org/education/ web de Caixafòrum http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html xtec escola oberta, àrea de visual i
plàstica http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm
Bloc música: Publicacions especialitzades
Eufonía. Barcelona: Ed. Graó. Música y educación. Madrid: Musicalis. Doce notas. Madrid. Boletín de Investicación en Educación
Musical. CIEM. Argentina. Blog Didacmus:
Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la
Música i la Dansa. Disponible a: http://didacmus.blogspot.com/ Leeme. Revista
de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html xtec
escola oberta, àrea de
música http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm |
Complementària |
Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería
Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|