DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL III Codi 11264103
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
manel.margalef@urv.cat
mariateresa.rieres@urv.cat
margarita.celma@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
RIERES ALCOLEA, MARIA TERESA
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria s'estructura a l'entorn de tres blocs diferenciats, però alhora interrelacionats: l'educació musical, visual i plàstica i corporal. Per donar continuïtat als aprenentatges realitzats en les matèries de 2n i 3r de grau, es pretén que l’alumnat realitzi un projecte interdisciplinari que posi de manifest la relació d’aquestes tres àrees.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
Analitza els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
- Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics.


- Vies per a la concreció didàctica de projectes artístics integrats en educació
Infantil.

- Desenvolupament de projectes artístics integrats en educació visual i plàstica, musical i corporal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A11
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
14 10 24
Presentacions / exposicions
A1
A2
C4
8 10 18
Atenció personalitzada
7 9 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball incloent els llenguatges artísitics compresos a la materia
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment del treball de l'alumnat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
avaluació de la formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 25%
Presentacions / exposicions
A1
A2
C4
avaluació de l'exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball emprant els llenguatges artísitcs 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la via ordinària d'avaluació (avaluació continuada) cal comptar amb el 80% de l'assistència. Cas de no comptar amb l'assistència suficient, caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts dels tres blocs de la matèria i un treball escrit individual.


Fonts d'informació

Bàsica Giménez, T.; Casademont, E.; Antón, M., Música, plàstica i psicomotricitat. Cicle inicial, Onda, 1983
Aymerich, Carmen y María, Para un lenguaje expressivo del niño, Hogar del libro, 1981
López, A.; Jerez, I.; Encabo, E., Claves para una enseñanza artístico-creativa: la dramatización, Octaedro, 2010
AA.VV., Los proyectos de trabajo en el aula, Graó, 2010
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants , A.M. Rosa Sensat, 2005

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent