DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I Codi 11264104
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
MONJE MARGELÍ, MARIA PILAR
Adreça electrònica 0
monica.sales@urv.cat
marta.tena@urv.cat
Professors/es
MONJE MARGELÍ, MARIA PILAR
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
TENA SUBIRATS, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta asignatura preten abordar l’evolució del lllenguatge a l’educació infantil per tal de crear, reproduir i aplicar situacions d’ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.-El currículum de llengües i lectoescriptura a l’Educació Infantil. 1.1.-Anàlisi del currículum del segon cicle de l’educació infantil: capacitats, objectius; el llenguatge en relació a les diferents àrees de coneixement; llengua oral i llengua escrita a l’àrea de comunicació i llenguatges; criteris d’avaluació.
2.-Bases psicolingüístiques de l'adquisició del llenguatge. 2.1.- Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge: el llenguatge com a comunicació i com a representació.
- Habilitats receptives i productives. Les quatre habilitats lingüístiques.
- Competència lingüística.

2.2.- Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge:
- Aportacions de Chomsky.
- Bruner: de la comunicació al llenguatge.
2.3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge: etapes prelingüística i lingüística.


3.-Expressió oral: Funcions del llenguatge infantil. 3.1.- Funcions del llenguatge infantil.
-Freqüència d’ús i importància de les funcions comunicatives.

3.2.-El llenguatge egocèntric o privat: Piaget i Vigotski.
4.-El context multilingüe a l'aula. Adquisició i aprenentage de llengües. 4.1.-. L'adquisició de segones llengües.

4.2.-. Estratègies d'ensenyament i aprenentatge en un programa d'immersió lingüística.

4.3.-. Programes d'acollida i actuació a l'aula amb l'alumnat nouvingut.
5.-Metodologia de l'ensenyament i aprenentatge de llengües. La tradició oral i el folklore. 5.1.-.L’ús de la llengua: els enfocs comunicatius.

5.2.- Discursos de recepció (informatiu, lúdic, poètic).
-Estratègies didàctiques: contes, cançons, imatges, recursos audiovisuals. L’aprofitament del folklore popular: aplicacions de l’etnopoètica a l’aula d’Educació Infantil.

5.3.- Discursos de producció (incitatiu, expressiu).
-Estratègies didàctiques d'incitació a la parla: jocs, rituals
comunicatius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A6
15 12 27
Debats
A6
6 12 18
Presentacions / exposicions
A6
10 30 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
10 30 40
Treballs
A6
5 10 15
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Debats Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies.
Presentacions / exposicions Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades.
Treballs El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents.
25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. 25%
Treballs
A6
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. 25%
Proves de desenvolupament
A6
S'avaluaràn els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament. 25%
Altres  

Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Perera, J. i altres, L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües, ICE/Horsori, Barcelona, 2003
Ricci, F., Stoppini, L., L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia: una ricerca con bambini dai tre ai sei anni, Guerra, Perugia, 2010
Billiez, J. (ed.), De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme, CSL-Lidilem, Université Stendhal, Grenoble III, Grenoble, 1998
Armand, F., Maraillet, W., Beck, I. A., Eveil au langage et ouverture à la diversité linguistique: le projet ELODiL, , 2003
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, El desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'Educació Infantil, , 2009
Bouton, Ch., Desarrollo del lenguaje: aspectos normales y patológicos, UNESCO, Buenos Aires 1976
Bruner, J., La parla dels infants; com s'aprèn a fer servir el llenguatge, EUMO, Vic, 1985
Vila, I., Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006
Vila, I., Siguan, M., Metdologia per al llenguatge de l'estudi infantil, EUMO, Vic, 1986
Vila, I., Adquisición y desarrollo del lenguaje, Graó, Barcelona, 1990
Byram, M., Cultural studies in foreign langage education, Multilingual Matters, Clevedon, 1989
, Articles (Didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
Clemente, R. A., Desarrollo del lenguaje, Octaedro, Barcelona, 1995

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent