DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I Codi 11264104
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Adreça electrònica monica.sales@urv.cat
Professors/es
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta asignatura preten abordar l’evolució del lllenguatge a l’educació infantil per tal de crear, reproduir i aplicar situacions d’ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.-El currículum de llengües i lectoescriptura a l’Educació Infantil. 1.1.-Anàlisi del currículum del segon cicle de l’educació infantil: capacitats, objectius; el llenguatge en relació a les diferents àrees de coneixement; llengua oral i llengua escrita a l’àrea de comunicació i llenguatges; criteris d’avaluació.
2.-Bases psicolingüístiques de l'adquisició del llenguatge. 2.1.- Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge: el llenguatge com a comunicació i com a representació.
- Habilitats receptives i productives. Les quatre habilitats lingüístiques.
- Competència lingüística.

2.2.- Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge:
- Aportacions de Chomsky.
- Bruner: de la comunicació al llenguatge.
2.3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge: etapes prelingüística i lingüística.


3.-Expressió oral: Funcions del llenguatge infantil. 3.1.- Funcions del llenguatge infantil.
-Freqüència d’ús i importància de les funcions comunicatives.

3.2.-El llenguatge egocèntric o privat: Piaget i Vigotski.
4.-El context multilingüe a l'aula. Adquisició i aprenentage de llengües. 4.1.-. L'adquisició de segones llengües.

4.2.-. Estratègies d'ensenyament i aprenentatge en un programa d'immersió lingüística.

4.3.-. Programes d'acollida i actuació a l'aula amb l'alumnat nouvingut.
5.-Metodologia de l'ensenyament i aprenentatge de llengües. La tradició oral i el folklore. 5.1.-.L’ús de la llengua: els enfocs comunicatius.

5.2.- Discursos de recepció (informatiu, lúdic, poètic).
-Estratègies didàctiques: contes, cançons, imatges, recursos audiovisuals. L’aprofitament del folklore popular: aplicacions de l’etnopoètica a l’aula d’Educació Infantil.

5.3.- Discursos de producció (incitatiu, expressiu).
-Estratègies didàctiques d'incitació a la parla: jocs, rituals
comunicatius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A6
15 12 27
Debats
A6
6 12 18
Presentacions / exposicions
A6
10 30 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
10 30 40
Treballs
A6
5 10 15
Atenció personalitzada
A6
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Debats Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies.
Presentacions / exposicions Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades.
Treballs El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents.
25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. 25%
Treballs
A6
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Perera, J. i altres, L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües, ICE/Horsori, Barcelona, 2003
Ricci, F., Stoppini, L., L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia: una ricerca con bambini dai tre ai sei anni, Guerra, Perugia, 2010
Billiez, J. (ed.), De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme, CSL-Lidilem, Université Stendhal, Grenoble III, Grenoble, 1998
Armand, F., Maraillet, W., Beck, I. A., Eveil au langage et ouverture à la diversité linguistique: le projet ELODiL, , 2003
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, El desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'Educació Infantil, , 2009
Bouton, Ch., Desarrollo del lenguaje: aspectos normales y patológicos, UNESCO, Buenos Aires 1976
Bruner, J., La parla dels infants; com s'aprèn a fer servir el llenguatge, EUMO, Vic, 1985
Vila, I., Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006
Vila, I., Siguan, M., Metdologia per al llenguatge de l'estudi infantil, EUMO, Vic, 1986
Vila, I., Adquisición y desarrollo del lenguaje, Graó, Barcelona, 1990
Byram, M., Cultural studies in foreign langage education, Multilingual Matters, Clevedon, 1989
Clemente, R. A., Desarrollo del lenguaje, Octaedro, Barcelona, 1995
Ruiz Bikandi, U., Didáctica de la segunda lengua en Educación infantil i Primaria, Síntesis, Madrid, 2000
Sánchez -Cano, M, La conversa en petits grups a l'aula, Graó, Barcelona, 2.009
Sánchez- Cano, M., "El alumnado y el trabajo de la lengua oral" dins del Manual de Asesoramiento Psicopedagògico., Graó, Barcelona 2.007
Bullich, E.; Maure, M., Manual del rondallaire, La Magrana, Barcelona, 1996
Sánchez-Cano, M., Aprendiendo a hablar con ayuda, Milenio, Lleida, 2.001
Picq, P.; Sagart, L.; Dehaene, C., La història més bonica del llenguatge, Edicions de 1.984. Col.lecció De Bat a Bat, Barcelona 2.009
Bigas, M.; Correig, M. (ed), Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid, 2001
Badia Armengol, D.; Vilà i MIguel, N., Contes per fer i refer, Graó, Barcelona
Oriol, Carme, Introducció a l'etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana., Cossetània, Valls, 2.002
Vigotski, L.S., Pensament i llenguatge, EUMO, Vic, 1.988
Palou, Juli, La llengua oral a l'escola. Deu experiències didàctiques., Graó, Barcelona, 2.005
Vigotski, L.S., Adquisició i desenvolupament del llenguatge, Graó, Barcelona, 1.989

 

 

Complementària

http://blocs.mesvilaweb.cat/media/cGlsWzFd_153243_1_3029_1.pdf

(El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya)

www.xtec.es/recursos/catala/index.htm

www.unamadecontes.cat/

www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/

www.gretel-uab.pangea.org/endevinalles/

Didàctica de la llengua en educació infantil 2011 - 2012

7

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent