DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA II Codi 11264105
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
ARASA ACCENSI, ANDREA
Adreça electrònica andrea.arasa@urv.cat
Professors/es
ARASA ACCENSI, ANDREA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén capacitar els alumnes perquè sàpiguen planificar i conduir el procés d' ensenyament - aprenentatge de la lectura i de l' escriptura en l' etapa d' educació infantil. En conseqüència es treballen els processos d' aprenentatge da la lectura i de l' escriptura i es coneixen els diferents models d' ensenyament -aprenentatge d' aquestes habilitats. S' aprofundeix especialment en el model constructivista i en la seva aplicació a l' aula. Per estar directament relacionat amb aquesta línea metodològica s' incideix en l' aprenentatge de la llengua escrita dins el treball per projectes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Domina les normes d'ús de la llengua oral i escrita.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua corresponents a l'etapa.
Coneix els processos d'aprenentatge de lectura i escriptura.
Coneix els models d'ensenyament de la lectura i l'escriptura.
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua escrita corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Recollir en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Introducció. Mètodes d’ensenyament de la lectura i l’escriptura.


1.- Visió general dels mètodes
d’ensenyament de la lectura
i l’escriptura.








Bloc 2: La lectura i l'escriptura en el treball per projectes.

2.-La lectura i l’escriptura en el
Treball per projectes.




-Mètode sintètic. Fonètic: Montessori
-Mètode analític. Mètode global ideovisual:Decroly

-Mètode analític. Mètode global natural: Freinet

-L’aprenentatge de la llengua escrita des de la perspectiva constructivista.
La continuïtat món – escola. Aspectes didàctics bàsics. Ensenyament i aprenentatge del sistema alfabètic. Treball específic del nom.



-La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
-La lectura i l' escriptura durant la realització del projecte.
-L' activitat del docent i la discent durant la realització del projecte.

Bloc 3: L’aprenentatge i l’ensenyament de l’escriptura des de la perspectiva constructivista.


3.- L'escriptura.



-Concepte d' escriptura: Activitat de comunicació social .
-El procés de l' escriptura. El model comunicatiu de la producció de textos:
-La contextualització.
-Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.

4.-Aprendre a escriure. Fases de l’aprenentatge de l’escriptura.
Avaluació de l’escriptura.
5.- L'ensenyament de l'escriptura. 1.--L’ensenyament de l’escriptura:
a)-Funcionalitat. Textos d’usos pràctic, científic i literari.
b) Activitats d’escriptura com a producció de textos.
c)Activitats específiques del procés d’escriptura.
d)Relació llenguatge oral-llenguatge escrit.

Bloc 4: L'aprenentatge i l'ensenyament de la lectura des de la perspectiva constructivista.
6.-La lectura. -Concepte de lectura. Factors que intervenen en la comprensió lectora.
-El procés de la lectura.
-Models de lectura. El model interactiu.
-Habilitats i estratègies implicades en la lectura.
7.- Aprendre a llegir. -Fases de l’aprenentatge de la lectura.
-Avaluació de la lectura.
8.-L'ensenyament de la lectura. -L’ensenyament de la lectura. El treball de comprensió lectora:Interpretació de textos amb imatge. Lectura guiada.
Lectura col.lectiva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
B3
B6
C1
C4
25 50 75
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
10 5 15
Treballs
B3
B5
8 24 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
7 14 21
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs: dels continguts teòrics i pràctics, metodologia, treballs i activitats a realitzar, criteris d'avaluació.
Sessió Magistral -Explicació dels continguts teòrics del curs: conceptes de lectura i d'escriptura, com l'infant aprén a llegir i a escriure, perspectiva constructivista de l'ensenyament-aprenentatge de la llengua escrita etc.

Presentacions / exposicions Els diferents grups presentaran al detall els seus respectius projectes a tota la classe. També cada alumne explicarà un article referent a l'ensenyament de la lectoescriptura extret d'una revista educativa.
Treballs Realització en grup d'un projecte de treball, amb la participació d'infants (simulació d'un projecte realitzat en un aula d'educació infantil: seqüenciació de totes les fases de la metodologia del treball per projectes, temporització i seqüenciació de les activitats realitzades amb els infants i treball de síntesi). Aquest treball serà tutoritzat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària -Realització de pràctiques d'ensenyament de la comprensió lectora. -Realització de pràctiques de didàctica de l'escriptura i d'avaluació del nivell d'escriptura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà per tal d'orientar l'alumne en el desenvolupament del seu treball per projectes i en les activitats individuals que es realitzen. També s'orientarà l'alumne per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
S'avaluarà la presentació del treball per projectes i l'exposició del comentari sobre articles didàctics relacionats amb la lectura i l'escriptura. 10%
Treballs
B3
B5
Treballs: Projecte En la realització i la presentació del projecte de treball es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació.
Es presentarà la memòria del projecte i el treball de síntesi realitzat per un infant.
És obligatòria l'assistència a una sessió d'atenció personalitzada.

30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
Els exercicis i activitats de realització a l'aula tindran una avaluació continuada i la seva valoració serà proporcional a l'entitat de la tasca. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Departament d’Ensenyament, Orientaciones per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Generalitat de Catalunya,
Teberosky, A. Y Solé, I. , Psicopedagogia de la lectura i de l’escriptura, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya., 1.999
Bigas, M. ; Correig, M (edit), Didàctica de la lengua en la educación infantil, Madrid, Ed. Síntesis, Educación –Didáctica de la Lengua y la Literatura nº 3), 2.001
Teberosky, A, Psicopedagogia del llenguatge escrit, Barcelona IME, monogràfics, nº 8, 1.987
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), Barcelona, Graó, 2.007
Domínguez Chillón, Gloria , Proyectos de trabajo-Una escuela diferente, Madrid, Ed. La Muralla, 2000
Ferreiro, E.; Teberosky, A. , Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Madrid, Madrid,Siglo XXI, 1.979
Fons, M. , Llegir i escriure per viure, Barcelona: La Galera, 1.999
Hernández, F. ; Ventura, M. , La organización del currículum por proyectos de trabajo, Barcelona, Graó-ICE, 1.993
Maruny. L.; Ministral, M.; Miralles, M, Escribir y leer (vols. I, II y III) , MEC y Edelvives, 2.002
Teberosky, Ana, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure, Barcelona, Vicens Vives, 2.001
Teberosky, A , Aprendiendo a escribir, Barcelona, ICE- Horsori , 1.992
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, Madrid, La Muralla, 2.000
Ferreiro, E.; Teberosky, A, Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, Madrid, siglo XXI, 1.979
, Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura), Graó,
, Guix d'Infantil, Graó,
, In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat,

Complementària Cassany, D. , Descriure escriure. Com s’aprèn a escriure, Barcelona, Empúries, 1.987
Julià, T, Encetar l’escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, Associació de mestres Rosa Sensat, Dossiers nº 50. Barcelona, 1.995
Solé. I, Estratègies de lectura, Barcelona, Graó, 1.992
Camps, A. (coord) , L’ensenyament de la comprensió, Barcelona, Barcanova, 1.994
Colomer, T. i Camps, A, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62. Didàctiques., 1.991
, Cuadernos de Pedagogía, ,
, <<<<<perspectiva Escolar, Rosa Sensat,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent