DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II Codi 11264108
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GIL DURAN, MARIA NÚRIA
Adreça electrònica nuria.gil@urv.cat
Professors/es
GIL DURAN, MARIA NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que l'alumne entengui i validi la potencialitat de les ciències socials a Educació Infantil, per una acció professionalitzadora. Es buscarà que la part pràctica doni suport a la base teòrica, en format de vasos comunicants.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
 A3 Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
 A7 Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
 A11 Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.- La conceptualització de les diverses disciplines socials.
2.- El currículum d'Educació Infantil. L'àrea de descoberta de l'entorn.
3.- Treball de rutines, racons i projectes.
4.- El tractament d'eixos bàsics de geografia a Educació Infantil. Les bases de l'espai.
5.- El tractament d'eixos bàsics d'història a Educació Infantil. Les bases del temps.
6.- L'aplicació d'altres ciències socials a Educació Infantil.
7.- El rol de l'entorn a Educació Infantil.
8.- La investigació educativa en Didàctica de les ciències socials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
C3
9 25 34
Seminaris
A2
B3
C5
10 18 28
Pràctiques a laboratoris
A3
B4
B5
14 14 28
Treballs
B4
C2
C4
4 12 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A11
B3
B4
10 12 22
Pràctiques de camp/sortides
A2
5 5 10
Pràctiques a través de TIC
A7
1 3 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
C3
C5
2 2 4
Proves pràctiques
A3
A11
B3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Explicació pautada de les disciplines socials del currículum d'Educació Infantil i la seva aplicació
Seminaris Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques tot reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. Exercicis pertinents als cicles educatius.
Treballs Disseny de projectes d'aula i comentaris eficients de lectures.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades.
Pràctiques de camp/sortides Visita a un museu per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques.
Pràctiques a través de TIC Ús pràctic del Moodle.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i de la seva aplicació.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme en horari d'atenció a l'alumne i també en les hores de laboratori.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B4
C2
C4
Comentaris de lectures, preparació d'exercicis sobre cooperació i treball sobre el currículum d'Educació Infantil (preparació d'una unitat didàctica que haurà d'incloure algun element relacionat amb les ciències experimentals, sobre el qual es tornarà a treballar a l'assignatura de quart curs). 20%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
C3
C5
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a classe. 40%
Proves pràctiques
A3
A11
B3
Exercicis del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica.

És imprescindible lliurar els treballs establerts per a poder aprovar l'assignatura.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

És molt important l'assistència a classe, així com la participació i l'actitud reflexiva, respectuosa, tolerant, col·laborativa i plural. La participació oral es realitzarà en un registre formal i acadèmic. Els estudiants hauran de mostrar un bon nivell d'habilitats comunicatives.


Fonts d'informació

Bàsica Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
Aranda, A. M., Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil , Mira, 2011
Bassedas, E., Huguet, T., Solé, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó, 2010
Elschenbroich, D., Todo lo que hay que saber a los siete años : cómo pueden descubrir el mundo los niños, Destino, 2004
Feliu, M. y Jiménez, L. (coords.), Ciencias sociales y educación infantil (3-6), Graó, 2015
Gallego, J.L. i Fernández, E. (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
Miralles, P. y Izquierdo, T., Propuestas de Innovación en educación Infantil, Universidad de Murcia, 2014
Sanchidrián, C., Ruiz, J. (coords.); Colmenar, C. ... [et al.], Historia y perspectiva actual de la educación infantil, Graó, 2010

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III/11264109


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11264107
 
Altres comentaris
Hi ha una relació directa amb la didàctica de les ciències experimentals i de les matemàtiques, en la mesura que aborden també el coneixement de l'entorn i que algunes activitats hi estan coordinades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent