Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
Realitza propostes didàctiques i sap justificar-les.
| | A2 |
Coneix els principis, fonaments, refernts ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Coneix les manifestacions i les causes dels transtorns del desenvolupament.
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
| | A3 |
Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
| | A7 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l'experimentació. Utilitza la metodologia científica per a disssenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del currículum de l'Educació Infantil, tot utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Comprendre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
| | A11 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció de l’assignatura.
|
1.1.- Presentació de l’assignatura:
temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil
|
2.- Coneixement de l’actual currículum d’Infantil del Departament d’Educació, aprofundiment en l’àrea de ciències experimentals. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. (coordinació amb Ciències Socials i Matemàtiques) |
|
3.- Descoberta de l’entorn natural |
3.1.- El món dels ésser viu. Observació de característiques i components d’alguns animals i plantes.
3.2.- Dinàmica del medi: introducció del concepte de cicle (vida animal, vegetal i fenòmens naturals), evolució estacional de la natura.
3.3.- Educació ambiental: descoberta i conservació dels ecosistemes. |
4.- Aprenentatges dels aspectes didàctics necessaris per treballar la descoberta de l’entorn a ed. Infantil. |
4.1.- La consciència del medi natural que ens envolta, la interrelació medi social i natural (coordinació amb ciències socials)
4.2.- El treball en el mateix medi. El pati o jardí de l’escola. L’hort escolar.
4.3.- El treball del medi natural dins la classe. L’espai o taula de natura.
4.4.- L’actualitat, els esdeveniments sobre el medi natural.
4.5.- Les possibilitats didàctiques dels diferents elements de la natura.
4.6.- Els eixos transversals del currículum i el medi natural: Ed. Ambiental.
4.7.- La valoració i elaboració de materials didàctics.
4.8.- La utilització del medi natural per treballar altres aprenentatges propis de l’alumne d’educació infantil.
4.9.- Els recursos sobre continguts relatius al medi natural. Els contes i la Natura i la Natura com a conte. |
5.- Aplicació del mètode científic i l’experimentació en infants de 0 a 6 anys *. *Nota: Aquest bloc es relacionarà amb el contingut “Noció de quantitat. Nombres i Operacións”, de la mateixa assignatura de segon curs. |
5.1.- Què és el mètode científic? El disseny experimental i les seves variables
5.2.- “inquiry base learning” (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències
5.3.- Els científics a l’aula: la figura dels científics com a eina educativa. |
6.- Eines didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Infantil |
6.1.- Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
6.2.- PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Infantil.
6.3.- El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles,...) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
15 |
25 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
20 |
22 |
Pràctiques a través de TIC |
|
8 |
8 |
16 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
0 |
8 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
4 |
24 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil. |
Sessió Magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de desenvolupar els continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
La finalitat de les sessions de laboratori és el disseny i elaboració de treballs pràctics adaptats a l'Educació Infantil. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs. |
Pràctiques a través de TIC |
Activitats pràctiques per tal d'introduïr eines educatives en base TIC. |
Pràctiques de camp/sortides |
Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa. |
Seminaris |
Activitats de caràcter pràctic i de reflexió sobre l'educació-aprenentatge en educació Infantil |
Treballs |
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental.
|
Atenció personalitzada |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic |
Descripció |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs |
25% |
Proves pràctiques |
|
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripió i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. |
60% |
Proves mixtes |
|
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes hauran de presentar-se a la primera convocatòria i, en segona convocatòria, hauran de reformar i millorar, segons les observcacions de les professores, les parts no assolides satisfactòriament. La deficiència es podrà aconseguir a través d'una prova d'aplicació. |
Bàsica |
Ana Gené et al., Pensar, què bé!, Pagès edicions, 2007
Associació de Mestres Rosa Sensat, In-fàn-ci-a, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11264107 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II/11264108 |
|
|
Altres comentaris |
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb les ciències socials i matemàtiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|