DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III Codi 11264109
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CERVERA GARCIA, MARIONA
Adreça electrònica mariona.cervera@urv.cat
Professors/es
CERVERA GARCIA, MARIONA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
Realitza propostes didàctiques i sap justificar-les.
 A2 Coneix els principis, fonaments, refernts ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Coneix les manifestacions i les causes dels transtorns del desenvolupament.
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
 A3 Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
 A7 Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l'experimentació. Utilitza la metodologia científica per a disssenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del currículum de l'Educació Infantil, tot utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Comprendre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
 A11 Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció de l’assignatura.



1.1.- Presentació de l’assignatura:
temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil
2.- Coneixement de l’actual currículum d’Infantil del Departament d’Educació, aprofundiment en l’àrea de ciències experimentals. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. (coordinació amb Ciències Socials i Matemàtiques)
3.- Descoberta de l’entorn natural 3.1.- El món dels ésser viu. Observació de característiques i components d’alguns animals i plantes.
3.2.- Dinàmica del medi: introducció del concepte de cicle (vida animal, vegetal i fenòmens naturals), evolució estacional de la natura.
3.3.- Educació ambiental: descoberta i conservació dels ecosistemes.
4.- Aprenentatges dels aspectes didàctics necessaris per treballar la descoberta de l’entorn a ed. Infantil. 4.1.- La consciència del medi natural que ens envolta, la interrelació medi social i natural (coordinació amb ciències socials)
4.2.- El treball en el mateix medi. El pati o jardí de l’escola. L’hort escolar.
4.3.- El treball del medi natural dins la classe. L’espai o taula de natura.
4.4.- L’actualitat, els esdeveniments sobre el medi natural.
4.5.- Les possibilitats didàctiques dels diferents elements de la natura.
4.6.- Els eixos transversals del currículum i el medi natural: Ed. Ambiental.
4.7.- La valoració i elaboració de materials didàctics.
4.8.- La utilització del medi natural per treballar altres aprenentatges propis de l’alumne d’educació infantil.
4.9.- Els recursos sobre continguts relatius al medi natural. Els contes i la Natura i la Natura com a conte.
5.- Aplicació del mètode científic i l’experimentació en infants de 0 a 6 anys *. *Nota: Aquest bloc es relacionarà amb el contingut “Noció de quantitat. Nombres i Operacións”, de la mateixa assignatura de segon curs. 5.1.- Què és el mètode científic? El disseny experimental i les seves variables
5.2.- “inquiry base learning” (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències
5.3.- Els científics a l’aula: la figura dels científics com a eina educativa.
6.- Eines didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Infantil 6.1.- Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
6.2.- PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Infantil.
6.3.- El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A11
C4
20 0 20
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
B3
C4
10 15 25
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
C2
C3
C4
2 20 22
Pràctiques a través de TIC
A7
A11
B3
C3
8 8 16
Pràctiques de camp/sortides
A2
A11
B3
8 0 8
Seminaris
A1
A2
B3
B5
C3
10 15 25
Treballs
A1
A2
A11
B3
B5
C3
C4
4 24 28
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A1
A2
A11
B3
B5
C3
C4
1 0 1
Proves mixtes
A7
A11
B3
C3
C4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil.
Sessió Magistral La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de desenvolupar els continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris La finalitat de les sessions de laboratori és el disseny i elaboració de treballs pràctics adaptats a l'Educació Infantil.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs.
Pràctiques a través de TIC Activitats pràctiques per tal d'introduïr eines educatives en base TIC.
Pràctiques de camp/sortides Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa.
Seminaris Activitats de caràcter pràctic i de reflexió sobre l'educació-aprenentatge en educació Infantil
Treballs Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental.

Atenció personalitzada Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
C2
C3
C4
Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs 25%
Proves pràctiques
A1
A2
A11
B3
B5
C3
C4
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripió i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. 60%
Proves mixtes
A7
A11
B3
C3
C4
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes hauran de presentar-se a la primera convocatòria i, en segona convocatòria, hauran de reformar i millorar, segons les observcacions de les professores, les parts no assolides satisfactòriament. La deficiència es podrà aconseguir a través d'una prova d'aplicació.


Fonts d'informació

Bàsica Ana Gené et al., Pensar, què bé!, Pagès edicions, 2007
Associació de Mestres Rosa Sensat, In-fàn-ci-a, ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11264107
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II/11264108
 
Altres comentaris
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb les ciències socials i matemàtiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent