DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III Codi 11264109
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CERVERA GARCIA, MARIONA
Adreça electrònica mariona.cervera@urv.cat
Professors/es
CERVERA GARCIA, MARIONA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es treballaran tant els continguts com les metodologies d'ensenyament-aprenentatge en l'àmbit de les ciències experimentals en Educació Infantil

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A7 Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
Realitza propostes didàctiques i sap justificar-les.
 A2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l'etapa i les estratègies didàctiques per al seu desenvolupament.
Comprendre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
 A3 Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
 A7 Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l'experimentació. Utilitza la metodologia científica per a disssenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del currículum de l'Educació Infantil, tot utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Elabora i aplica propostes diàctiques en relació a la interacció entre la ciència, la tècnica, l'estructura social i les matemàtiques.
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Comprendre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
 A11 Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció de l’assignatura. 1.1.- Presentació de l’assignatura:
temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil
2.- Coneixement de l’actual currículum d’Infantil del Departament d’Educació, aprofundiment en l’àrea de ciències experimentals. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. (coordinació amb Ciències Socials i Matemàtiques)
3.- Descoberta de l’entorn natural 3.1.- El món dels ésser viu. Observació de característiques i components d’alguns animals i plantes.
3.2.- Dinàmica del medi: introducció del concepte de cicle (vida animal, vegetal i fenòmens naturals), evolució estacional de la natura.
3.3.- Educació ambiental: descoberta i conservació dels ecosistemes.
4.- Aprenentatges dels aspectes didàctics necessaris per treballar la descoberta de l’entorn a ed. Infantil. 4.1.- La consciència del medi natural que ens envolta, la interrelació medi social i natural (coordinació amb ciències socials)
4.2.- El treball en el mateix medi. El pati o jardí de l’escola. L’hort escolar.
4.3.- El treball del medi natural dins la classe. L’espai o taula de natura.
4.4.- L’actualitat, els esdeveniments sobre el medi natural.
4.5.- Les possibilitats didàctiques dels diferents elements de la natura.
4.6.- Els eixos transversals del currículum i el medi natural: Ed. Ambiental.
4.7.- La valoració i elaboració de materials didàctics.
4.8.- La utilització del medi natural per treballar altres aprenentatges propis de l’alumne d’educació infantil.
4.9.- Els recursos sobre continguts relatius al medi natural. Els contes i la Natura i la Natura com a conte.
5.- Aplicació del mètode científic i l’experimentació en infants de 0 a 6 anys *. *Nota: Aquest bloc es relacionarà amb el contingut “Noció de quantitat. Nombres i Operacións”, de la mateixa assignatura de segon curs. 5.1.- Què és el mètode científic? El disseny experimental i les seves variables
5.2.- “inquiry base learning” (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències
5.3.- Els científics a l’aula: la figura dels científics com a eina educativa.
6.- Eines didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Infantil 6.1.- Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
6.2.- PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Infantil.
6.3.- El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A11
C4
20 0 20
Pràctiques a laboratoris
A2
A11
B3
C4
10 15 25
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
C2
C3
C4
2 18 20
Pràctiques a través de TIC
A7
A11
B3
C3
8 8 16
Pràctiques de camp/sortides
A2
A11
B3
8 0 8
Seminaris
A1
A2
B3
B5
C3
10 15 25
Treballs
A1
A2
A11
B3
B5
C3
C4
4 24 28
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A1
A2
A11
B3
B5
C3
C4
1 0 1
Proves mixtes
A7
A11
B3
C3
C4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil.
Sessió Magistral La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de desenvolupar els continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris La finalitat de les sessions de laboratori és el disseny i elaboració de treballs pràctics adaptats a l'Educació Infantil.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs.
Pràctiques a través de TIC Activitats pràctiques per tal d'introduïr eines educatives en base TIC.
Pràctiques de camp/sortides Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa.
Seminaris Activitats de caràcter pràctic i de reflexió sobre l'educació-aprenentatge en educació Infantil
Treballs Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental.
Atenció personalitzada Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
C2
C3
C4
Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs. 25%
Proves pràctiques
A1
A2
A11
B3
B5
C3
C4
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. 60%
Proves mixtes
A7
A11
B3
C3
C4
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes hauran de presentar-se a la primera convocatòria i, en segona convocatòria, hauran de reformar i millorar, segons les observacions de les professores, les parts no assolides satisfactòriament. La deficiència es podrà aconseguir a través d'una prova d'aplicació.

En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Ana Gené et al., Pensar, què bé!, Pagès edicions, 2007
, In-fàn-ci-a, Associació de Mestres Rosa Sensat,
Mercè izquierdo, grup de treball Kimeia, Química a Infantil i Primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Exploring Water with Young Children (The Young Scientist Series), Redleaf Press , 2005
Rochel Gelman, Kimberley Breneman, Gay Macdonald, Moises Roman, Preschool Pathways to Science (PrePS): Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding, Paul H Brookes Pub Co, 2009
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Building Structures with Young Children (Young Scientist Series), Redleaf Press , 2004
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Discovering Nature with Young Children: Part of the Young Scientist Series, Redleaf Press , 2003
Karen Worth, Sharon Hay Grollman, Worms, Shadows, and Whirlpools: Science in the Early Childhood Classroom, Heinemann, 2003
Josep Castelló, Paloma García, Maria Cristina Sanz, Teresa Tilló, Coneixement del medi natural. Fonamentació teòrico-pràctica, Educació infantil, Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, 2005
Pedro Cañal de León, Investigando los seres vivos, Diada Editorial, 2008
Fiona Danks, Jo Schofield, La naturaleza, un lugar de recreo, Blume, 2007

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11254107
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II/11254108
 
Altres comentaris
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent