DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FORMACIÓ VOCAL I AUDITIVA Codi 11264205
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
Adreça electrònica juancarlos.fabra@urv.cat
Professors/es
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol oferir una descoberta de l’aparell fonador i de la importància de la seva correcta utilització en el món professional de l’especialista en educació musical.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 MEMD4 Establir els principis i funcions que ha de tenir l’educació musical en educació infantil.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació infantil.
 MEMD4 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació infantil, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música en educació infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Elements generals La veu humana
Els registres
La personalitat vocal
El cos com a instrument
La veu i la comunicació
Higiene vocal
La respiració Introducció al funcionament respiratori
Inspiració amb la panxa i el tòrax
La respiració abdominal
La mandíbula ( la boca oberta)
Relaxament de la mandíbula
Ritmes diferents de la respiració
Badalls
Treball amb els llavis
Sons tinguts i lligats
Sons curts: atacs
Sons i moviments corporals
La veu Les cordes vocals. La respiració
L’aparell fonador
Treball dels ressonadors
L’articulació
La frase musical: l’afinació i el ritme
Les emocions
Repertori Obres escrites per veus iguals i veus mixtes d’arreu del món i d’autor
l'Afinació La tonalitat: acords majors i menors
donar el to: lecrtura de partitures
utilització del diapasó

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
22 50 72
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran exercicis pràctics on cal una gran participació de l'alumne.
Atenció personalitzada Es realitzarà una orientació personalitzada per tal d'orientar a l'alumne devant possibles problemes vocals.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà una orientació personalitzada per tal d'orientar a l'alumne devant possibles problemes vocals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
es posarà una nota de curs valorant la participació de l'alumne i els resultats d'aprenentatge 40%
Proves orals
Altres  

Es realitzarà una prova oral on l'alumne haurà de poder cantar la seva veu ( soprano, contralt, tenor o baix) formant part d'un quartet, trio o duo vocal. També haurà de saber cantar cànons i melodies d'una certa dificultat amb musicalitat i bon gust

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica recull de cançons, cançoners del secretariat de corals infantils de Catalunya, Clivis,
varis, L'esquitx, cançoners, Dinsic,
Guy Cornut, La Voz, Fondo de Cultura, 2000

Complementària Jacques Bonhomme, La voix énergie instrument de nos émotions., Editions Dangles,
Jean Abitbol, L'odyssée de la voix, Robert Laffont editeur, Paris 2005
Helmut Lips, Introducció a la Tècnica Vocal, Edicions de l'Orfeó Lleidatà,
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent