DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA ESTRANGERA Codi 11264208
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
anna.margalef@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
MARGALEF VALLDEPEREZ, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén reflexionar sobre la didàctica de llengües estrangeres a l'Educació Infantil de l'escola inclusiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 MI1 Conèixer les principals corrents didàctiques de l’ensenyament de les llengües estrangeres i la seva aplicació a l’aula d’educació infantil.
 MI2 Comprendre els components i les diferents metodologies del procés ensenyament-aprenentatge d’un idioma com a llengua estrangera en educació infantil.
 MI3 Ser capaç de planificar, avaluar i desenvolupar activitats d’ensenyament-aprenentatge d’un idioma com a llengua estrangera en educació infantil
 MI4 Utilitzar les habilitats docents bàsiques en l’ensenyament-aprenentatge d’un idioma com a llengua estrangera en educació infantil.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 MI1 Reflexiona sobre les teories del llenguatge actuals.
 MI2 Comprèn els conceptes de l’ensenyament-aprenentatge d’un idioma com a llengua estrangera.
 MI3 Comprèn i avalua les diferents metodologies d’un idioma com la llengua estrangera.
Dissenyar unitats didàctiques i desenvolupar activitats d’ensenyament-aprenentatge d’un idioma com a llengua estrangera.
 MI4 Desenvolupa les destreses docents bàsiques en l’ensenyament-aprenentatge de un idioma com a llengua estrangera.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
1. Comunicació en situació d’aprenentatge precoç de la llengua estrangera.
- Rutines comunicatives.
- Recursos de la veu
- Llenguatge no-verbal.
2. Recursos didàctics. - Manuals d’ensenyament.
- Cançons, imatges.
- Jocs rítmics i vocals
- Contes.
- Poemes.
- Material multimèdia.
3. Metodologia. - Enfocaments a) multi-sensorial, b) oral, c) lúdic i manual, d) musical
- Activitats per escoltar, descobrir, dibuixar, fabricar, jugar, cantar.
4. Avaluació. - Expressió i comprensió oral
1. Comunicació en situació d’aprenentatge precoç de la llengua estrangera. - Rutines comunicatives.
- Recursos de la veu
- Llenguatge no-verbal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Presentacions / exposicions
MI2
MI3
C3
10 20 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
MI3
MI4
B2
19 38 57
Debats
MI3
B2
B3
6 6 12
Treballs
MI3
MI4
B8
C6
11 22 33
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves de desenvolupament
MI1
MI2
C3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, la metodologia i l'avaluació.
Presentacions / exposicions Exposició de les principals corrents didàctiques de l'ensenyament de les llengües estrangeres i la seva apliació a l'aula d'educació infantil i comprendre'n els components i les diferents metodologies.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisis i resolució de casos pràctics en l'àmbit de l'ensenyament-aprenentatge d'un idioma com a llengua estrangera en educació infantil.
Debats Debat de temes concrets referents a les presentacions/exposicions.
Treballs Presentació d'una unitat didàctica en el marc de l'ensenyament-aprenentatge d'un idioma com a llengua estrangera en educació infantil.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories per la planificació i elaboració de la unitat didàctica. És obligatori la cita prèvia per a l'atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
MI2
MI3
C3
Avaluació de les competències especificades. 10
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
MI3
MI4
B2
Avaluació de les competències especificades. 30
Treballs
MI3
MI4
B8
C6
Avaluació de les competències especificades. 30
Proves de desenvolupament
MI1
MI2
C3
Avaluació de les competències especificades. 30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Jacqueline Billiez, De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme : hommage à Louise Dabène, , 1998
Federica Ricci Garotti; Lucia Stoppini, L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia : una ricerca con bambini dai tre ai sei anni , , 2010
Christian Puren, Histoire des méthodologies de l’enseignement des langues, , 1988
E. Bérard, L’approche communicative.Théorie et pratiques, , 1991
, De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme : hommage à Louise Dabène , , Jacqueline Billiez

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent