Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | MEP2 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Identifica activitats psicomotrius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1) El desenvolupament psicomotor en el context de la Psicologia del desenvolupament |
- La globalitat en el desenvolupament.
- Moviment i desenvolupament psicològic: Implicacions psíquiques de l’activitat motriu de l’infant els primers anys de vida.
|
2) Desenvolupament Psicomotor i construcció de la identitat personal |
- Observació i seguiment del desenvolupament psicomotor.
- El to i el diàleg tònic: el seu paper en la construcció de la totalitat
- Desenvolupament de l'esquema i la imatge corporal
- Intervenció sobre el to i l'esquema corporal: jocs específics, respiracio, relaxació i massatge.
|
3) Intervenció psicomotriu i optimització del desenvolupament |
- La psicomotricitat com intervenció educativa en el desenvolupament
- Orientacions per a optimitzar el desenvolupament psicomotor a l'escola infantil.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
18 |
0 |
18 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
0 |
20 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
60 |
62 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisis de videos en petit grup i discussió en gran grup |
Pràctiques a laboratoris |
Vivència dels continguts de l’assignatura, en situacions pràctiques a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
Descripció |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. |
60 % |
Proves mixtes |
|
Els coneixements teòrics i pràctics adquirits per l'alumnat s'avaluen a través d'una prova objectiva de caracter mixte |
40 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació te caracter continu i formatiu. Per a aprovar l'assignatura cal aprovar cadascun dels apartats de l'avaluació (portafoli, amb les activitats individuals i grupals, i examen) i assistir al 80 % de les classes. |
Bàsica |
Camps, Cori, El esquema corporal. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento, Málaga: Aljibe, 2002
Camps, Cori, El diálogo tónico y la construcción de la identidad personal, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas corporales, 25, 5-30, 2007
Chokler, Myrtha, Los organizadores del desarrollo, X Jornadas Práctica Psicomotriz, Vitoria, 2011
Pikler, Emmi, Moverse en libertad, Madrid: Narcea, 1985
Sánchez, Josefina, El desarrollo psicomotor. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento, Málaga: Aljibe, 2002
Tardos, Anna, Autonomia i/o dependència, In-fàn-ci-a, 15, 4-9, 1992
Pikler, Emmi, La conquesta de l'autonomia, Barcelona: Rosa Sensat, 2004
|
|
Complementària |
Alexander, G., La eutonia, Grao, 1976
|
Alexander, G. (1976) La eutonía.
Buenos Aires: Paidós. Arnaiz, P.; Rabadán, M. y Vives, I. (2008) La psicomotricidad en la
escuela: una práctica preventiva y educativa. Barcelona: Graó. Aucouturier, B. (2004) Los fantasmas de acción y la práctica
psicomotriz. Barcelona: Graó. Pikler, E. (1985) Moverse en
libertad. Madrid: Narcea Revistes de
psicomotricitat: PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y
experiencias. Madrid: Citap. ENTRELÍNEAS. Revista especializada en
psicomotricidad. Barcelona. CUADERNOS DE
PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED. REVISTA
IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|