Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | A11 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | MEP2 |
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
1. La relació tònico-emocional. |
1- Experimentació i presa de consciència de la relació tònico-emocional. |
2. Coneixement i consciència de la totalitat corporal i del el seu desenvolupament.
|
2- Consciència i integració de la pròpia totalitat corporal per contenir i reconèixer la totalitat que l'infant va construint. |
3. El joc i el moviment com a mitjà pel coneixement d'un mateix i dels altres. |
3- Vivència i aprofundiment en el coneixement d'un mateix i dels altres a través del joc i del moviment. |
4. Actituds i competències de la figura del psicomotricista. |
4- Consciència de la pròpia manera d'estar i d'actuar: les actituds i les competències. |
5. Vivència i coneixement de les diferents formes de llenguatge pel treball de la representació. |
5- Representació i reflexió personal i col·lectiva de les vivències corporals, emocionals i relacionals, mitjançant diferents llenguatges. |
6. Treball corporal i intervenció didàctica. |
6- Reflexió entorn a l'aplicació didàctica de situacions que es donin en el treball corporal. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
22 |
0 |
22 |
Treballs |
|
2 |
48 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Atenció personalitzada |
Seguiment dels alumnes en relació al procés que segueixen en la realització dels diaris personals sobre la pràctica corporal. |
Descripció |
Atendre a l'alumnat per orientar els treballs i resoldre dubtes.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
És imprescindible l'assistència per seguir la dinàmica de l'assignatura. Es fan propostes i es plantegen problemes que cal resoldre mitjançant situacions de grup, de petit grup, de trio, de parella i individuals, seguides de moments de representació i de reflexió personal i col•lectiva. |
30% |
Treballs |
|
Diari reflexiu de les sessions de treball corporal.
Per poder realitzar aquest treball és imprescindible haver assistit a la sessió pràctica i haver participat de manera activa en les propostes de la sessió, resolent les situacions-problema plantejades pel professorat. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació Continuada. REQUISIT: Imprescindible l'assistència, el caràcter pràctic de l'assignatura requereix que les sessions de pràctica corporal siguin presencials i obligatòries. - L'assistència és obligatòria i per seguir l'avaluació continuada cal assistir al 80% de les classes (només és pot faltar a dues sessions). De tota manera la falta d'assistència té efectes negatius envers la nota de les dues tasques amb pes a la nota: el treball pràctic i la tasca dels diaris (-0,75 per cada falta respecte a la nota final d'ambdues tasques amb pes a la nota). El professor/a no acceptarà justificant per falta d'assistència, exceptuant els caos que estan sota l'empar de la normativa de la universitat Rovira i Virgili. Aquests casos considerats de força major són: assistència a exàmens oficials, participació en competicions en el cas d'esportistes d'alt rendiment i malaltia justificada. Aquests motius al·legats, han d'estar corresponentment justificats. - - En cas de no comptar amb l'assistència obligatòria, donat el caràcter pràctic de l'assignatura, aquesta queda com a suspesa. -Per superar l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. - Quan en alguna de les activitats d'avaluació, l'alumne/a no tingui una nota mínima de 5, es podrà optar a segona convocatòria. La nota de la tasca presentada en segona convocatòria no podrà superar el 5. - Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i d'ortografia, tindran efectes negatius sobre la nota de les diferents activitats amb pes a la nota. Així doncs cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació- Els treballs s'hauran de lliurar en els terminis establerts que estaran especificats al moodle, no s'admetran els que es lliurin fora de termini. Les normes i l'extensió dels treballs es concretaran al moodle. - En cas de detectar plagis en les diferents tasques d'avaluació (entenent plagi com a intent d'engany al professor), l'assignatura queda automàticament sense dret a la segona convocatòria. - D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. - Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup on s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup entre els laboratoris. |
Bàsica |
Franc, N., La organización tónica en el desarrollo de la persona, 2001, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad
Mila, J., De profesión psicomotricista, 2008, Miño y Davila: Buenos Aires
Valsagna, A. , La formación corporal del psicomotricista, 2003, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnic
Valsagna, A., La Formación corporal del psicomotricista un cómo y un porqué, de un saber que se in-corpora , 2009, Revista iberoamericana de psicomotricidad y técnic
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DESENVOLUPAMENT I EDUCACIÓ PSICOMOTRIU/11254213 | DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ PSICOMOTRIU A L'EDUCACIÓ INFANTIL I/11254206 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|