Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
| MAD3 |
Analitzar críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil. |
| MAD4 |
Ser capaz de acometer la planificación, el desarrollo y la evaluación de un programa de intervención de atención a la diversidad en la educación infantil. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | A2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatiu i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
| | MAD3 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en l'educació infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Accepta i compleix les normes del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1. Bases conceptuals de la diversitat social, ètnica i cultural i educació. |
1. Nocions bàsiques per distingir l'educació intercultural d'altres models d'intervenció. Atenció a la diversitat.
2. Diversitat ètnica i cultural Què es la immigració? Clarificació de conceptes: la interculturalitat i la multiculturalitat
3. Què és cultura? Contacte entre cultures. La cultura popular: una nova lectura de les festes i tradicions.
4. Continguts educatius, elements d'organització educativa i actituds i valors dels professionals de la educació. Prejudicis, rumors i estereotips
5. Àmbits d'intervenció psicoeducativa en situacions multiculturals en tres àmbits educatius: escola, lleure i adults.
6. Coneixements generals sobre la dimensió política de la interculturalitat, la seva aplicació en alguns països europeus i a Catalunya. Models de política educativa a Europa i a Catalunya.
|
Mòdul 2. Diversitat i exclusió social. |
1. Concepte i procés de risc social. Factors de risc, indicadors i factors de protecció
2. Detecció i prevenció de situacions de risc psicosocials.
3. Bases per al disseny de Projectes Educatius: enfocament integrador
|
Mòdul 3. Factors psicològics vinculats a la diversitat social, ètnica i cultural. |
1. Trets psicològics que acompanyen els processos de risc social a la infància
2. La relació entre les dificultats socio-emocionals i els processos de desenvolupament cognitiu.
|
Mòdul 4. Intervenció psicoeducativa en l'etapa d'educació infantil. |
1. Estratègies d'acció socioeducativa en famílies: Els programes d'educació parental.
2. La infància en situació de risc social: metodologies de caràcter individual, grupal i familiar en el context cultural.
3. Estratègies d'acció socioeducativa a la comunitat educativa
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
15 |
38 |
53 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
10 |
25 |
35 |
Treballs |
|
14 |
35 |
49 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Exposició dels continguts de la matèria per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat. |
Treballs |
- Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti.
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup , amb cita previa |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. |
10% |
Treballs |
|
Treballs d'aprofundiment que l'alumne ha de presentar al professor.
|
40% |
Altres |
|
Activitats diverses al voltant de l'assignatura. (45%) L'assistència, participació en les activitats, realització d'activitats tindràn pes a la nota (5%) |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà amb una prova escrita |
Bàsica |
ESSOMBA, M.A., La gestión de la diversidad cultural en la escuela, 2009, Vic: Eumo editorial
ESSOMBA, M.A., Liderar escuelas interculturales e inclusivas., 2006, Barcelona: Graó
ESSOMBA, M.A., L'atenció a la diversitat a Catalunya. Debat en el sistema educatiu, 2009, Vic: Eumo editorial
MONTÓN, M.J., La integració de l'alumnat immigrant al centre escolar. Orientacions, propostes i experiències., 2003, Barcelona: Graó
OLLER, C.; COLOMÉ, E., Alumnado de otras culturas. Acogida y escolarización, 2010, Barcelona: Graó
BESALÚ, X.; CLIMENT, T., Construint identitats: espais i processos de socialització dels joves d'origen magrebí., 2004, Barcelona: Mediterrània
CARBONELL, J.; SIMO, N.; TORT, A., Magrebíes en las aulas: municipio, escuela e inmigración: un caso a debate., 2005, Barcelona: Eumo/Octaedro
ESSOMBA,M.A., Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural, 1999, Barcelona: Graó
|
|
Complementària |
EZPELETA, L. (coord.), Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo, 2005, Barcelona: Masson
SARRAMONA, J., Qui té raó? El permanent debat dia, 2007 , Barcelona: Cossetània Edicions
GUASCH, M. & PONCE, C, ¿Que significa intervenir educativamente en desadaptación social?. , 2002 , Barcelona: Editorial Horsori
BALSELLS, M., Orientaciones para promover acciones socioeducativas con famílias en situación de riesgo social., 2007, LLeida: Milenium.
MUÑOZ, V., Educar para la resiliencia. Un cambio de mirada en las situaciones de riesgo, 2005, Rev. complutense de educación. vol. 16, nº1
SALES, A. (editora), Educació intercultural: la diversitat cultural a l'escola, 2003, Publicacions de la Universitat Jaume I
ARNAIZ, P., Educación inclusiva: una escuela para todos, 2003, Málaga: Aljibe
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|