Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
| MAD3 |
Analitzar críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació infantil. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | A2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
| | MAD3 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Accepta i compleix les normes del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
MÒDUL 1: BASES CONCEPTUALS DE LA DIVERSITAT SOCIAL, ETNICA I CULTURAL I EDUCACIÓ |
1. Nocions bàsiques per distingir l'educació intercultural d'altres models d'intervenció. Atenció a la diversitat.
2. Diversitat ètnica i cultural Què es la immigració? Clarificació de conceptes: la interculturalitat i la multiculturalitat
3. Què és cultura? Contacte entre cultures. La cultura popular: una nova lectura de les festes i tradicions.
4. Continguts educatius, elements d'organització educativa i actituds i valors dels professionals de la educació. Prejudicis, rumors i estereotips
6. Coneixements generals sobre la dimensió política de la interculturalitat, la seva aplicació en alguns països europeus i a Catalunya. Models de política educativa a Europa i a Catalunya.
|
MÒDUL 2: DIVERSITAT I EXCLUSIÓ SOCIAL |
1. Concepte i procés de risc social. Factors de risc, indicadors i factors de protecció
2. Detecció i prevenció de situacions de risc psicosocials.
3. Bases per al disseny de Projectes Educatius: enfocament integrador
|
MÒDUL 3:FACTORS PSICOLÒGICS VINCULATS A LA DIVERSITAIT SOCIAL, ETNICA I CULTURAL |
1. Trets psicològics que acompanyen els processos de risc social a la infància
2. La relació entre les dificultats socio-emocionals i els processos de desenvolupament cognitiu.
|
MÒDUL 4: INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA EN LA ETAPA D'EDUCACIÓ INFANTIL |
1. Estratègies d'acció socioeducativa en famílies: Els programes d'educació parental.
2. La infància en situació de risc social: metodologies de caràcter individual, grupal i familiar en el context cultural.
3. Estratègies d'acció socioeducativa a la comunitat educativa
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
15 |
38 |
53 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
10 |
25 |
35 |
Treballs |
|
14 |
35 |
49 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de la matéria per part del docent amb suport digital. Es facilitarà/promourà la participació de l'alumne. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Recull dels continguts de la matèria |
Treballs |
- Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti.
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup amb cita previa
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. |
10% |
Treballs |
|
Treball d'aprofundiment que l'alumne ha de presentar al professor. |
40% |
Altres |
|
Activitats diverses al voltant de l'asignatura.(50%) |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
--> La segona convocatòria consistirà en una prova escrita
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
MONTON, M.J, La integración del alumno inmigrante en el centro escolar: orientaciones, propuestas y experiencias, 2003, Barcelona .Grao
OLLER, C., COLOMÉ, E., Alumnado de otras culturas. Acogida y escolarización, 2011, Barcelona .Grao
BESALÚ, X., CLIMENT, T. , Construint identitats: espais i processos de socialització dels joves d’origen magrebí, 2004, Barcelona. Mediterrània
CARBONELL, J., SIMO, N., TORT, A. , Magrebíes en las aulas: municipio, escuela e inmigración: un caso a debate, 2005, Barcelona. Eumo/Octaedro
ESSOMBA, M.A. (coord.) , Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad etnica y cultural, 1999, Barcelona .Graó
ESSOMBA, M.A. , Liderar escuelas interculturales e inclusivas, 2006, Barcelona .Graó
ESSOMBA, M.A., La gestión de la diversidad cultural en la escuela. , 2008, Barcelona .Graó
ESSOMBA, M.A., L’atenció a la diversitat a Catalunya. Debat en el sistema educatiu., 2009, Vic, Eumo editorial
|
|
Complementària |
SARRAMONA, J., Qui té raó? El permanent debat dia, 2007 , Barcelona: Cossetània Edicions
BALSELLS, M, Orientaciones para promover acciones socioeducativas con familias en situación de riesgo social , 2007 , Lleida: Milenium.
MUÑOZ, V, Educar para la resiliencia. Un cambio de mirada en las situaciones de riesgo , 2005 , Rev. Complutense de Educación, vol. 16 , nº 1, pg
GUASCH, M. & PONCE, C, ¿Que significa intervenir educativamente en desadaptación social?. , 2002 , Barcelona: ICE Universitat de Barcelona
Auxiliadora Sales (ed) Consol Aguilar, Rafaela García, Xavier Lluch, Francisco Marco, Joan A. Traver, Educació intercultural: la diversitat cultural a l’escola, 2003, Publicacions de la Universitat Jaume I.
Arnaiz, P., Educación inclusiva: una escuela para todos, 2003, Málaga: Aljibe
?. GUASCH, M. & PONCE, C, ¿Que significa intervenir educativamente en desadaptación social?., 2003, Barcelona: ICE Universitat de Barcelona
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|