Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A4 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells. |
| A5 |
Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància. |
| A10 |
Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
| MAD3 |
Analitzar críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil. |
| MAD4 |
Ser capaz de acometer la planificación, el desarrollo y la evaluación de un programa de intervención de atención a la diversidad en la educación infantil. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
| | A3 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
| | A4 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A5 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A10 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
| | A11 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatiu i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | MAD3 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en l'educació infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
Bloc I - MARC CONCEPTUAL |
1. Concepte actual de discapacitat
2. Barreres que impedeixen la qualitat de vida als infants amb discapacitat |
Bloc II - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Currículum específic
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Elements materials. Recursos tecnològics.
3.4 Elements personals
|
1.1 Ceguesa i deficiència visual
2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat visual a l'educació infantil.
3.1.1 Estimulació/ entrenament visual
3.1.2 Estimulació multisensorial
3.1.3 Preparació per a la lectoescriptura Braille
3.1.4 Orientació i mobilitat
3.1.5 Habilitats de vida diària
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Material i instruments de lectura, escriptura i càlcul.
3.3.2 Materials tècnics, específics i adaptats.
3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients visual
|
Bloc III - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
|
1.1 Hipoacúsia i sordesa.
2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat auditiva a l'educació infantil.
3.1.1 Llenguatge de signes, labiolectura i paraula complementada
3.1.2 Estimulació auditiva
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Audífon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada...
3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients auditius. |
Bloc IV - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT MOTÒRICA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
3.5 Psicomotricitat i jocs adaptats
|
1.1 Discapacitat física. Paràlisi cerebral.
2.1 Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat motòrica a l'educació infantil.
3.1.1 Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
3.1.2 Ajudes tècniques a la comunicació.
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Ajudes tècniques específiques
3.4.1 Mestre de suport. Vetllador/a.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
12 |
12 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
6 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics |
Debats |
Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents visuals relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals. |
Pràctiques a través de TIC |
Cercar informació utilitzant les TIC per tal de desenvolupar pràctiques relacionades amb la matèria |
Treballs |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup. |
Presentacions / exposicions |
Presentació davant el grup classe del treball elaborat. |
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d'atenció als alumnes al despatx i a través del moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Assistència i participació |
20% |
Treballs |
|
Realització de diferents treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposar utilitzant les TIC els treballs dissenyats. |
5% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives. Hi haurà recuperació de les proves escrites ( màxim un 5). Treballs en grup (màxim 4 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic. Les pràctiques són presencials i obligatòries. En casos excepcional cal parlar amb el professor/a Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Bàsica |
|
| Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual. | Alvarez, M.F | ONCE | 2000 | Llibre |
| Visió i aprenentatge | Moreno i Oliver, F.X | UAB | 2002 | Llibre |
| Niños y niñas con ceguera | Bueno, M. | Aljibe | 2000 | Llibre |
| Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales | Comes, G. | CEAC | 2003 | Llibre |
| Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor. | Levitt, S. | Médica Panamericana | 2000 | Llibre |
| Parálisis cerebral infantil. Aspectos comunicativos y psicopedagógicos. Orientaciones al profesorado y a la família. | Puyuelo, M. i Ariba, J.A. | Aljibe | 2000 | Llibre |
| Sistemas alternativos de comunicación. | Torres, S. | Aljibe | 2001 | Llibre |
| Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral. | Sánchez, J. i Llorca, M. | Aljibe | 2004 | Llibre |
| La comunidad sorda | Torres, B. | ISEP Editorial | 1999 | Llibre
| Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva | FIAPAS | FIAPAS | 2004 | Llibre |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|