DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ASPECTES EDUCATIUS I PROGRAMES D'INTERVENCIÓ PER L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT SENSORIAL I MOTÒRICA Codi 11264217
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GÓMEZ AIXENDRI, ROSA
Adreça electrònica rosa.gomez@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ AIXENDRI, ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant S'analitzaran les necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitats sensorials i motòriques a l'etapa d'infantil i s'aportaran programes, recursos i materials per a la intervenció educativa

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 A5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 MAD1 Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat
 MAD2 Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
 MAD3 Analitzar críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
 MAD4 Ser capaz de acometer la planificación, el desarrollo y la evaluación de un programa de intervención de atención a la diversidad en la educación infantil.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 A2 Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
 A3 Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
 A4 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
 A5 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
 A10 Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
 A11 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
 MAD1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 MAD2 Coneix la diversitat en i dels entorns educatiu i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
 MAD3 Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
 MAD4 Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en l'educació infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Bloc I - MARC CONCEPTUAL 1. Concepte actual de discapacitat
2. Barreres que impedeixen la qualitat de vida als infants amb discapacitat
Bloc II - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Currículum específic
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Elements materials. Recursos tecnològics.
3.4 Elements personals
1.1 Ceguesa i deficiència visual

2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat visual a l'educació infantil.

3.1.1 Estimulació/ entrenament visual
3.1.2 Estimulació multisensorial
3.1.3 Preparació per a la lectoescriptura Braille
3.1.4 Orientació i mobilitat
3.1.5 Habilitats de vida diària

3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics

3.3.1 Material i instruments de lectura, escriptura i càlcul.
3.3.2 Materials tècnics, específics i adaptats.

3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients visual
Bloc III - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
1.1 Hipoacúsia i sordesa.

2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat auditiva a l'educació infantil.

3.1.1 Llenguatge de signes, labiolectura i paraula complementada
3.1.2 Estimulació auditiva

3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics

3.3.1 Audífon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada...

3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients auditius.
Bloc IV - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT MOTÒRICA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
3.5 Psicomotricitat i jocs adaptats
1.1 Discapacitat física. Paràlisi cerebral.

2.1 Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat motòrica a l'educació infantil.

3.1.1 Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
3.1.2 Ajudes tècniques a la comunicació.

3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics

3.3.1 Ajudes tècniques específiques

3.4.1 Mestre de suport. Vetllador/a.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
MAD1
MAD2
MAD3
MAD4
20 40 60
Debats
B2
B3
B6
6 6 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B5
4 4 8
Pràctiques a través de TIC
B4
B5
B6
C2
C3
6 6 12
Treballs
A4
MAD4
B4
B5
B6
C3
C4
12 12 24
Presentacions / exposicions
B6
C4
4 6 10
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves de desenvolupament
MAD1
MAD2
MAD3
MAD4
B2
B3
B4
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics
Debats Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents visuals relacionats amb la temàtica de la matèria.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals.
Pràctiques a través de TIC Cercar informació utilitzant les TIC per tal de desenvolupar pràctiques relacionades amb la matèria
Treballs Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup.
Presentacions / exposicions Presentació davant el grup classe del treball elaborat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d'atenció als alumnes al despatx i a través del moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B5
Assistència i participació 20%
Treballs
A4
MAD4
B4
B5
B6
C3
C4
Realització de diferents treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. 35%
Presentacions / exposicions
B6
C4
Exposar utilitzant les TIC els treballs dissenyats. 5%
Proves de desenvolupament
MAD1
MAD2
MAD3
MAD4
B2
B3
B4
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives.

Hi haurà recuperació de les proves escrites ( màxim un 5).

Treballs en grup (màxim 4 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic.

Les pràctiques són presencials i obligatòries. En casos excepcional cal parlar amb el professor/a

Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.


Fonts d'informació

Bàsica Alvarez, M.F., Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual., 2000, ONCE
Bueno, M., Niños y niñas con ceguera., 2000, Aljibe. Málaga
Comes, G, Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC
Levitt, S., Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor , 2000, Médica Panamericana
Torres, S., Sistemas alternativos de comunicación., 2001, Aljibe. Málaga
Sánchez, J. i Llorca, M., Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral, 2004, Aljibe. Málaga
FIAPAS, Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva FIAPAS , 2004, FIAPAS

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent