DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) L'INFANT I LA DANSA Codi 11264221
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Adreça electrònica margarita.celma@urv.cat
Professors/es
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 MEMD2 Integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d’educació infantil.
 MEMD3 Utilitzar les possibilitats d’improvisació que genera l’educació rítmica en l’educació infantil.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per l’ensenyament de l’educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l’etapa d’educació infantil.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació infantil.
 MEMD2 Sap integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d’educació infantil.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possibilitats d’improvisació que genera l’educació rítmica en l’educació infantil.
 MEMD5 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música en l'educació infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1 . La dansa infantil 1.1 La dansa i les relacions entre la música, el moviment i l’expressió.
1.2. Valor educatiu de la dansa. Implicacions en la dimensió artístico-musical, corporal, social, cultural i afectiva.
1.3. Contemplació, creació i execució de la dansa.
2. La pedagogia de la dansa. 2.1. Origen, evolució i tendències actuals de dansa educativa
2.2. Principis metodològics en l’ensenyament de la dansa
2.3. Disseny i organització de la dansa dins l’aula
3. Continguts de la dansa. El ritme, el moviment i l’expressió. 3.1. Fonaments rítmics: pulsació, temps,accent, compàs i frase musical.
3.2.L’expressió corporal. El cos com a instrument
3.3.Exercicis d’organització espacial-temporal
4. La composició coreogràfica 4.1.Tipus de danses.
4.2.Elaboació de recusros i materials didàctics aplicats a l’ensenyament de la dansa
4.3.Creació d’un projecte artistic interdisciplinar amb la música i la dansa com a elements aglutinadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
MEMD5
10 15 25
Atenció personalitzada
10 15 25
 
Proves mixtes
MEMD2
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició i actualització dels coneixemens relacionats amb l'assignatura.
Presentacions / exposicions Per tal d’assolir els objectius proposats, distingim tres tipus de participació: a)les clàsses pressencials teòriques; b)les classes pràctiques i c) el treball individual i grupal. Es valorarà la capacitat de posar a la pràctica els coneixements assolits a les classes teòriques, tant en els treballs individuals com en els grupals. Les activitats dáplicació pràctica consistiran en coreografies de nova creació, danses existents i resolució de plantejaments metodològies.
Atenció personalitzada El professor facilitarà i orientarà a l’alumne en tot moment en el procés d’aprenentatge i de confecció dels materials didàctis per a la seva apicació a l’aula

Atenció personalitzada
Descripció
El professor facilitarà i orientarà a l’alumne en tot moment en el procés d’aprenentatge i de confecció dels materials didàctis per a la seva apicació a l’aula

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura. 25
Presentacions / exposicions
MEMD5
Disseny i presentació d' projecte artístic d’acord amb un model didàctic proposat 30
Atenció personalitzada
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Proves mixtes
MEMD2
Es valorarà la competència adquirida en l’aplicació pràctica dels continguts conceptuals en l’execució d’una obra dansada. Elaboració d’una unitat didàctica 25
Altres  

Assistència

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Abbadie, M. y Madre, M. L.: Educación rítmica en la escuela, Barcelona, Pilar Llongueres, 1974.

Alier, R.: La música y el ritmo., Barcelona, Ed. Daimon, 1951.

Castio, C. E. A.: Educación psicomotriz y musical, Zaragoza, Luis Vives1982, 

Castañer Balcells, M.: Expresión corporal y danza, Barcelona, Editorial INDE, 2000.

Cateura, M.: Danza y educación, Barcelona, Ibis, 1991.

Cateura, M. y Tallo, M.:  Carrillón 1 y 2. Método de educación auditiva, musical y rítmica.,  Barcelona,

Compagnon, G. y Thomet, M.: Educación del sentido rítmico, Buenos Aires, Kapelusz, 1966.

Cooper, G.: Estructura rítmica de la música, Barcelona, Idea Books,

Hugas I Batlle, A.: La danza y el lenguaje del Cuerpo en la edad infantil, Madrid, Celeste, 1996.

Laban, R.: Danza educativa moderna, Barcelona, Paidós, 1993.

Laban, R.: Danza Educativa Moderna. Técnicas y Lenguajes Corporales., Paidós, 1975.

Lussy, M.: El ritmo musical: su origen, función y acentuación, Buenos Aires, Ricordi, 1882.

Llongueres, I.: Manual J. Dalcroze, Barcelona, Music distribución, 1990.

Martín Porras, J. M.: Tratado progresivo del ritmo, Madrid, Alpuerto, 1974.

Miguel Lara, M. J. et al.: La danza en la escuela, Sevilla, Diputación provincial, 1994.

Ossona, P.: La educación por la danza, Buenos Aires, Paidos, 1976.

Robinson, J.: El niño y la danza, Barcelona, Mirador, 1992.

Shinca, M.: Psicomotricidad, ritmo y expresión corporal, Madrid, Escuela Española, 1980.

Trías Llongueres, N.: Juegos rítmicos, Barcelona, Ed. Pilar Llongueras, 1986.

Willems, E.: El ritmo musical, Buenos Aires, (orig. 1954), Eudeba, 1993.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent