Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
| MAD4 |
Ser capaz de acometer la planificación, el desarrollo y la evaluación de un programa de intervención de atención a la diversidad en la educación infantil. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat en educació infantil.
| | A2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatiu i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en l'educació infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
MÒDUL 1. Competència en comunicació lingüística: fonaments conceptuals i tractament en el currículum d’educació infantil i primària. |
Tema 1. Trets rellevants de l’enfocament curricular per capacitats i competències.
Tema 2. Descripció, finalitats i caracterització dels components de la competència en comunicació lingüística.
Tema 3. La competència comunicativa lingüística en el currículum d’infantil i primària.
|
MÒDUL 2. Aprenentatge i ensenyança de la competència comunicativa lingüística en l’Educació Infantil. |
Tema 1. Models explicatius del desenvolupament i l’aprenentatge de la llengua oral.
Tema 2. Models explicatius dels primers aprenentatges de la lectura.
Tema 3. Models explicatius dels primers aprenentatges de l’escriptura.
Tema 4. Practiques educatives escolars i propostes didàctiques actuals en l’Educació Infantil per a l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua oral i escrita.
|
MÒDUL3. Detecció, anàlisi i intervenció davant les principals dificultats associades a l’aprenentatge de la llengua oral i escrita en l’Educació Infantil. |
Tema 1. El sentit de la intervenció psicoeducativa davant les dificultats de l'aprenentatge de la llengua en l’àmbit de l’escola infantil.
Tema 2. Dificultats en l’aprenentatge de la comunicació oral i la seva intervenció.
Tema 3. Dificultats en l’aprenentatge inicial de la lectura i la seva intervenció.
Tema 4. Dificultats en l’aprenentatge inicial de l’escriptura i la seva intervenció.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
27 |
20 |
47 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
20 |
30 |
Seminaris |
|
1 |
2 |
3 |
Debats |
|
3 |
6 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
16 |
19 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
20 |
26 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Una sessió destinada a la preesentació de l'assignatura, el seu funcionament i el sistema d'avaluació.
Per a cadascun dels mòduls es preveuen activitats d'activació de coneixements previs dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material imprès i digital. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi i resolució de casos pràctics relacionats amb el contingut dels mòduls.
Aprofitament del Pràcticum realitzat en els centres educatius.
Es valorarà la relelvància conceptual i teòrica, pertinència i coherència en la resolució dels casos o situacions problema. |
Seminaris |
Lectures guiades i anàlisi de fonts documentals diverses.
Es valorarà la capacitat de relacionar teoria i pràctica. |
Debats |
Grups de discussió sobre àmbits de la matèria.
Es valorarà la qualitat de les aportacions i les fonts de documentació consultades. |
Presentacions / exposicions |
Els estudiants, individualment o en equips de treball, exposaran algunes de les activitats plantejades en cada mòdul.
Es valorarà la qualitat de les presentacions, tant pel que fa al contingut com la forma. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i en equip que representen evidències significatives del procés d'aprenentatge de l'estudiant.
El portfoli és el producte que concreta l'avaluació continua i l'autoregulació del procés d'aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Valoració de la disposició prèvia cap a l'assignatura (motivació, expectatives), la implicació i participació, i la regulació del treball individual i d'equip. |
5% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
La carpeta d'aprenentatge és el recull de totes les activitats realitzades en la matèria. Els criteris d'avaluació són els següents:
- Ajustament a les demandes realitzades.
- Actitud responsable i implicació en el trebal d'equip.
- Iniciativa en la cerca d¡informació.
- Pertinència i rellevància del treball elaborat.
- Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
- Utilització avançada de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Correcció lingüística en la presentació de treballs. |
55% |
Proves de desenvolupament |
|
Superació de proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe i refernciats en documents i materials de treball |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BIGAS, M.; CORREIG, M. , Didáctica de la lengua en la educación infantil. , Madrid: Síntesis, 2000
CASSANY, D. , La cuina de l’escriptura. , Barcelona: Empúries., 1993
CASSANY, D, Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. , Barcelona: Empúries., 2006
CASSANY, D, En_línia. Llegir i escriure a la xarxa., Barcelona: Graó, 2011
CASSANY, D.; LUNA, M.; SANZ, G. , Ensenyar llengua, Barcelona: Graó, 1993
CUETOS, F. , Psicologia de la lectura. , Madrid: Wolters Kluwer. , 2010
Departament d’Educació , Orientacions per a la millora de la comprensió lectora i l'expressió escrita. , Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2010
MATA, J. , 10 ideas clave. Animación a la lectura, Barcelona: Graó., 2008
PEREZ, P.; ZAYAS, F. , Competencia en comunicación lingüística, Madrid: Alianza, 2007
FONS,M., Llegir i escriure per viure., Barcelona:La Galera, 1999
QUERALT, E., Llegir més enllà de les lletres. Interioritats de didàctica de lectura ., Lleida: Pagès Editors., 2012
SÁNCHEZ, E, Comprensió i redacció de textos : dificultats i ajudes., Barcelona:Edebé, 2000
Departament d’Educació, Lús del llenguatge a l'escola. Propostes d'intervenció per a l'alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge., Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2004
SÁNCHEZ, E (coord.), La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer , Barcelona: Graó, 2010
SOLÉ, I. , Estrategias de lectura., Barcelona: Graó, 2001
TEBEROSKY , A , Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure., Barcelona: Vicens Vives, 2001
Departament d’Educació, Orientacions per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura., Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1995
|
Normativa Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació. (BOE núm. 106, de
04.05.2006.) REIAL DECRET 1630/2006, de 29 de desembre, pel qual
s'estableixen els ensenyaments mínims del segon cicle d'educació infantil. ( BOE núm. 4, de
04.01. 2007) Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle
de l'educació infantil i els requisits dels centres. (DOGC núm.
5216 de 16.9.2008). Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels
ensenyaments del segon cicle de l'educació infantil. (DOGC núm. 5216 de 16.9.2008). Decret 101/2010, de 3 d'agost, d' ordenació dels
ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil(DOGC núm.
5686 de 05.08.2010). |
Complementària |
SÁNCHEZ CANO, M, La conversa en petits grups a l'aula., Barcelona: Graó, 2009
CASAS, L.; GONZÁLEZ, J, Llegim? Pares i fills: una invitació al plaer de la lectura, Barcelona:Cercle de lectors., 2005
COLOMER, T. , Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela., Mèxic: Fondo de Cultura Econòmica., 2005
COLOMER, T., Introducción a la literatura infantil y juvenil actual, Madrid: Síntesis., 2010
Departament de Cultura, Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar., Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2003
DURAN, T. , Àlbums i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants. , Barcelona: Rosa Sensat, 2007
DURAN, T.; ROS, R., Primeres literatures, llegir abans de saber llegir. , Barcelona:La Galera, 1998
GIRBÉS , J.C. , Llegir per a crèixer. Guia pràctica per a fer fills lectors. , Alzira: Fundació Bromera per al Foment de la Lectura., 2006
GASOL, A.; ARÀNEGA, M, Descubrir el placer de la lectura. Lectura y motivación lectora., Barcelona:Edebé, 2000
PORTELL, J., M'agrada llegir. Com fer els teus fills lectors, Barcelona: Ara llibres, 2004
SÁNCHEZ CANO, M., Aprenent i ensenyant a parlar: ajuda a la comunicació i al llenguatge a l'escola., Lleida: Pagès Editors., 1999
TEIXIDOR, E , La lectura i la vida. Com incitar els nens i els adolescents a la lectura. Una guia per a pares i mestres, Barcelona:Columna, 2007
|
Monogràfics de
revistes
Llegir. Articles de didàctica de la Llengua i la literatura. Núm.41. Gener
2007.
Las competencias lectoras. Aula de Innovación Educativa núm. 162 .juny 2007.
Aprender a escribir, escribir para aprender. Aula de Innovación Educativa núm.
175 octubre 2008.
Aprendre a llegir i a escriure al cicle inicial, moment clau de l’escolaritat
obligatòria. Guix. Elements d'acció educativa.Núm.363. Març 2010.
Leer para aprender. Nuevas alfabetizaciones. Aula de Innovación Educativa
Núm.200. Març 2011 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|