DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) L'OBSERVACIÓ I L'AVALUACIÓ DEL JOC DE L'INFANT Codi 11264226
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
Adreça electrònica miriam.segura@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
0
Professors/es
SEGURA MEIX, MÍRIAM
GILABERT MEDINA, SANDRA
SANS CUCALA, JOAN JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat adquireixi estratègies per a l’observació de l’infant i del grup en la pràctica psicomotriu educativa. A partir de les sessions de pràctica real amb els infants, es reflexionarà sobre el paper que juga el/la mestra especialista en psicomotricitat com observador/a i el sentit d’aquesta com a base de la intervenció. D’altra banda, la importància que té la relació família-escola i la responsabilitat dels i de les mestres d’oferir informació sobre el grau d’assoliment dels objectius en general i dels del treball a la sala de psicomotricitat en particular, es proporcionaran orientacions de cara a poder elaborar informes on es recullin els resultats d’aquest treball específic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 MEP1 Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP3 Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
 MEP1 Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
 MEP3 Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. L'avaluació en educació psicomotriu 1.1. Avaluació de l'infant
1.2. Avaluació de la intervenció de l'adult.
2. L'observació com a mètode de recollida de dades
3. Els paràmetres d'observació en psicomotricitat
4. La planificació de l'observació 4.1. Fases del procés d'observació
4.2. Estratègies i eines d'observació
4.3. Instruments per a la recollida de dades
5. Elaboració d'informes d'avaluació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
MEP1
B1
B6
C2
6 20 26
Pràctiques de camp/sortides
MEP3
B2
B3
B6
9 9 18
Treballs
MEP1
MEP3
B5
1 22 23
Atenció personalitzada
1 5 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Realització de sessions pràctiques de psicomotricitat amb els infants d'EI d'una escola.
L'assistència en aquestes pràctiques és obligatòria.
Treballs Realització de treballs individuals.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
MEP3
B2
B3
B6
Realització d’una sessió de les programades. El grup d’estudiants responsable organitza i porta a terme, amb la guia de la professora o professor, una sessió de psicomotricitat amb infants d’entre 3 i 6 anys. S'avaluarà la planificació, la realització i la reflexió posterior de l'activitat.
35%
Treballs
MEP1
MEP3
B5
A partir de l'observació d'un infant elaborar les conclusions de l'observació (extensió màxima un full) i fer una proposta d'intervenció ajustada a les necessitats detectades.


Observació d'un company en la seva intervenció



Autoobservació i autocrítica


Preparació d'un model d'informe per les famílies
25%





15%




10%



15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents:

- Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota.

- L'assistència és obligatòria a les sessions de psicomotricitat amb els infants (mínim al 80% de les sessions).

- La participació activa en les activitats proposades i la coherència de les aportacions en els debats realitzats.

- La correcció lingüística a tant oral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades.

- Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

En cas de detectar plagis en les diferents tasquesd'avaluació l'assignatura queda suspesa sense dret a la segona convocatòria.

Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a refer l'activitat no superada en segona convocatòria. Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts de tota la matèria i un treball escrit individual.

Tota la documentació lliurada per part del'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.


Fonts d'informació

Bàsica Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Aljibe, 2001
Fonseca, da, V., Manual de observación psicomotriz, Inde, 1998
Postic, M.; De Ketele, J.M., Observar las situaciones educativas, Narcea, 2000
Bakeman, R.; Gottman, J.M. , Observación de la interacción: Introducción al análisis secuencial, Morata, 1989
Aucouturier, B., Los Fantasmas de Acción y la Práctica Psicomotriz, Graó, 2005

Arnaiz Sánchez, Pilar; Bolarín Martínez, María José; (2000) Una propuesta para la observación de los parámetros psicomotores; revista Entre Líneas nº 8, 6 – 9.

Domínguez Sevillano, Miguel Ángel; (2000) ¿Todo depende del color del cristal con que se mire? La observación en práctica psicomotriz; revista Entre Líneas nº 8, 24 – 26.

García Olalla, Lola; (2000) La observación psicomotriz: transformar la experiencia compartida en comprensión. Propuestas para un análisis interactivo; revista Entre Líneas nº 7, 10 – 14.

Franc Núria; (2004) Propuesta de categorías e indicadores para analizar la participación del psicomotricista en el juego del niño y la niña; revista Entre Líneas nº 16, 21 – 26.

Complementària

Revistes de psicomotricitat:

 ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad. Barcelona.

 REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES. www.psicomotricidadum.com)

 PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias. Madrid: Citap.

 CUADERNOS DE PSICOMOTRICIDAD. Bergara: UNED.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101
ENSENYAMENT I APRENETATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL II/11254102
DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ PSICOMOTRIU A L'EDUCACIÓ INFANTIL I/11254206
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent