Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Entén significativament els diversos continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació amb el concepte de globalitat de la persona.
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat
| | MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | MEP2 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
1. Educació psicomotriu i escola inclusiva |
|
2. Les dificultats del nen en el contexte escolar. |
|
3. Alteracions de l'expressivitat psicomotriu. Estratègies d'intervenció. |
|
4. El procés de separació i adaptació a l'escola infantil a través de la psicomotricitat. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Debats |
|
3 |
0 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
0 |
4 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
31 |
33 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l'assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip. Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d'avaluació. Activació de coneixements previs a l'inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Confrontació raonada i crítica de diferents punts de vista sobre un cas o situació pràctica. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisi de casos, amb possible suport de vídeo, en petit grup, i exposició posterior. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup, que representen evidències significatives del procés d'aprenentatge de l'alumne. Suport per a l'avaluació contínua i l'autoregulació del procés d'aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumne |
Descripció |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumne |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
A través del portafoli s'avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l'alumnat |
70 % |
Proves mixtes |
|
Els coneixements teòrics i pràctics adquirits per l'alumnat s'avalua a través d'una prova de caracter mixte |
30 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació te caracter continu i formatiu. Per a aprovar l'assignatura cal aprovar cadascun dels apartats de l'avaluació (portafoli, amb les activitats individuals i grupals, i examen) i assistir al 80 % de les classes. |
Bàsica |
Aucouturier, Bernard, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Barcelona: Grao, 2004
Aucouturier, B. y Mendel, G., ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?, Barcelona: Grao, 2004
Aucouturier, Bernard, L'enfant terrible. ¿Qué hacer con el niño dificil en la escuela?, Barcelona: Grao, 2012
Llorca, Miguel y Sánchez, Josefina, Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, Málaga: Aljibe, 2003
|
|
Complementària |
|
Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires: Miño Dávila Sanchez, J. y Llorca, M. (2008) Recursos y estrategias en psicomotricidad. Malaga: Aljibe Sánchez, J. y Llorca, M. (2004) Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral. Málaga: Aljibe Van Niuewenhoven, C.; Aucouturier, B.y otros (2004) Miedo a nada.... Miedo a todo... El niño y sus miedos. Barcelona: Graó Revistasde psicomotricidad : PSICOMOTRICIDAD . Revista de estudios y experiencias. Madrid: Citap. ENTRELÍNEAS . Revista especializada en psicomotricidad. Barcelona. CUADERNOSDE PSICOMOTRICIDAD . Bergara: UNED. REVISTA IBEROAMERICANADE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES . www.psicomotricidadum.com |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU I EDUCACIÓ PSICOMOTRIU/11264213 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|