Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
| A10 |
Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies. |
| A12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els principis bàsics del desenvolupament fisològic en el periode 0-6.
Coneix la relació entre el desenvolupament del sistema nerviós amb l'aprenentatge i la conducta.
| | A8 |
Coneix els principis bàsics del desenvolupament fisològic en el període 0-6.
Coneix la relació entre el desenvolupament del sistema nerviós amb l'aprenentatge i la conducta.
Coneix el desenvolupament dels hàbits de salut, fisilògics i els seus problemes.
Sap educar per la salut i desenvolupa accions promotores de la salut.
| | A10 |
Coneix el desenvolupament dels hàbits de salut, fisilògics i els seus problemes.
| | A12 |
Identifica i col·labora amb professionals especialitzats per la millora de l'estat de salut del nen
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1- El creixement i el desenvolupament des del periode prenatal |
-El desenvolupament físic en les diferents etapes evolutives
-Factors genètics i ambientals |
2- Bases biològiques de la conducta i de l'aprenentatge |
-Estructura i funcions del SN
-Plasticitat i capacitat d'adaptació del Sistema Nerviòs
-Diferències entre sexes |
3- Alimentació i nutrició |
- Impacte de l'alimentació en la Salut Infantil
- Aliments i nutrients. Dieta equilibrada
- Desenvolupament dels hàbits alimentaris
- Problemes de la conducta alimentària en el nen de 0-6 anys
- Condicions alimentàries específiques: celiaquia...
- Els profesionals de l'educació com a promotors de la salut alimentaria |
4. Desenvolupament del hàbits fisiològics |
- La son. Fisiologia i problemes
- Els esfínters: Fisiologia i problemes |
5- Problemes mèdics més freqüents en el nen de 0 a 6 anys |
- Coneixement dels problemes mèdics més freqüents
- Actuacions de l'escola devant de les situacions mèdiques. Marc legislatiu. |
6- Aspectes de prevenció |
-Prevenció d'accidents
-Prevenció del maltractament i l'abus en la infancia
- Les vacunes |
7- Promoció de la Salut |
-Els mestres com a agents promotors de la Salut
- Educació per la salut i la familia |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
58 |
145 |
203 |
Seminaris |
|
30 |
45 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
15 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar programa de l'assignatura: objectius, continguts, pla de treball i avaluacio |
Sessió Magistral |
Descripció de continguts bàsics en relació a la guia docent |
Seminaris |
Discussió de materials presentats |
Presentacions / exposicions |
El.laboració d'un treball en grup i presentació del mateix de forma oral |
Descripció |
Atenció individual i/ o en grup |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Examen mixte |
70 |
Seminaris |
|
Participació i examen |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
Qualitat i innovació |
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Tomás Ortiz, Neurociencia y educación , Madrid : Alianza,, 2009
|
Carlson B. (2001). Embriología humana y biología del desarrollo. Madrid: Harcourt.
Cobos P (1999). El desarrollo psicmotor y sus alteraciones. Madrid: Pirámide.
CEAC. (1997). Prevención y tratamiento de enfermedades infantiles. Barcelona: Editorial CEAC.
CESNID (2001). L'alimentació de la mare i els nens petits. Barcelona: CESNID
CESNID (2001). L'alimentació infantil. Barcelona: CESNID
Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo. Barcelona: Ariel Neurociencia
Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1997). Consell de Puericultura. Barcelona: Autor
Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1992). Guia per a la prevenció dels accidents infantils. Barcelona: Autor
Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament, de Sanitat i Seguretat Social (1989). Orientacions i programes. Educació infantil per a la salut a l'escola. Barcelona: Autor
Luján A, Santos M. (2005). El niño en el entorno escolar: como prevenir y afrontar problemas y trastornos. Madrid: Síntesis
Nelson (1999). Compendio de Pediatria (3a edición). New York: McGraw-Hill.
Zuluaga J A (2001) Neurodesarrollo y estimulación. Madrid: Panamericana |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|