DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFÀNCIA, SALUT I ALIMENTACIÓ Codi 11274007
Ensenyament
Grau en Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
SUSÍN BALLESTEROS, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.susin@urv.cat
Professors/es
SUSÍN BALLESTEROS, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="MsoNormal">Conèixer les bases biològiques per entendre l'aprenentatge i la conducta en relació a la maduració del sistema nerviós en l'etapa de 0-6 anys. Conèixer el desenvolupament físic, dels hàbits alimentaris i fisiològics en l’Educació Infantil. Aprendre a promoure l’educació per la salut en el camp de l'alimentació, i dels riscos i malalties que poden afectar la salut del nen/a d'educació infantil.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A8 Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
 A10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els principis bàsics del desenvolupament fisològic en el periode 0-6.
Coneix la relació entre el desenvolupament del sistema nerviós amb l'aprenentatge i la conducta.
 A8 Coneix els principis bàsics del desenvolupament fisològic en el periode 0-6.
Coneix la relació entre el desenvolupament del sistema nerviós amb l'aprenentatge i la conducta.
Coneix el desenvolupament dels hàbits de salut, fisilògics i els seus problemes.
Sap educar per la salut i desenvolupa accions promotores de la salut.
 A10 Coneix el desenvolupament dels hàbits de salut, fisilògics i els seus problemes.
 A12 Identifica i col·labora amb professionals especialitzats per la millora de l'estat de salut del nen.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: El creixement i el desenvolupament des del període prenatal - El desenvolupament físic en les diferents etapes evolutives.
- Factors genètics i ambientals.
TEMA 2: Bases biològiques de la conducta i de l'aprenentatge - Estructura i funcions del SN
- Plasticitat i capacitat d'adaptació del SN
- Diferències entre sexes
TEMA 3: Alimentació i nutrició - Impacte de l'alimentació en la salut infantil
- Aliments i nutrients. Dieta equilibrada
- Desenvolupament dels hàbits alimentaris
- Problemes de la conducta alimentaria
- Condicions alimentaries específiques: celiaquia...
- Els professionals de l'educació com a promotors de la salut alimentaria
TEMA 4: Desenvolupament dels hàbits fisiològics - El son: Fisiologia i problemes
- Els esfínters: Fisiologia i problemes
TEMA 5: Problemes mèdics més freqüents en els nens - Coneixement sobre els problemes mèdics més freqüents
- Actuacions de l'escola davant de les situacions mèdiques. Marc legislatiu
TEMA 6: Aspectes de prevenció - Prevenció d'accidents
- Prevenció del maltractament i l'abús en la infància
- Les vacunes
TEMA 7: Promoció de la salut - Els mestres com agents promotors de la salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A8
A10
A12
B3
C5
58 145 203
Seminaris
A2
A8
A12
B3
B5
B6
C3
30 45 75
Presentacions / exposicions
A8
A10
A12
B3
B5
B6
C3
C4
2 15 17
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A2
A8
A10
A12
B3
B5
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar programa de l'assignatura: objectius, continguts, pla de treball i avaluacio
Sessió Magistral Descripció de continguts bàsics en relació a la guia docent
Seminaris Discussió de materials presentats
Presentacions / exposicions El.laboració d'un treball en grup i presentació del mateix de forma oral
Atenció personalitzada Atenció al despatx durant l’horari establert per cada professor o per correu electrònic sempre que sigui necessari

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual i/o en grup. Si algun alumne/a presenta algun dubte o alguna necessitat educativa, etc; pot parlar amb el professorat de l'assignatura per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A8
A12
B3
B5
B6
C3
Treballs 30


Presentacions / exposicions
A8
A10
A12
B3
B5
B6
C3
C4
Els estudiants presenten treballs en grup 20
Proves mixtes
A2
A8
A10
A12
B3
B5
50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura caldrà tenir un 5 o més de nota final. La nota final està formada per tres parts, totes tres han de trobar-se aprovades per a poder obtenir la nota final.

Part 1: Presentacions/Exposicions

Part 2: Seminaris

Part 3: 2 Exàmens (en el cas dels exàmens han d'estar aprovats tots 2, considerant que l'aprovat és a partir d'una nota de 5)

Hi haurà un examen de recuperació per a la part d’Exàmens, concretament per a cada examen (Examen 1: temes 1 i 2 i Examen 2: temes 3, 4, 5, 6 i 7).

La nota de l'examen i les notes dels seminaris o les exposicions no es guardaran d'un curs per l'altre.  

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Tots els treballs que puntuen per a nota són obligatoris. En cas de lliurar-los fora de termini, la nota màxima serà 5 i en cas de no lliurats, 0.

D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes pel bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part dels estudiants.


Fonts d'informació

Bàsica Tomás Ortiz, Neurociencia y educación, Madrid : Alianza,, 2009
Cameron Noël, Human growth and development, San Diego, California. Academic Press, 2002
Mazur James E, Learning and behavior, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson/ Prentice Hall, 2006
Lucía Galán Bertrand, El gran libro de Lucía mi pediatra, Madrid: Planeta, 2020
Alvaro Galan, El cerebro del niño contado a los padres., Barcelona: Plataforma, ´2015

Carlson B. (2001). Embriología humana y biología del desarrollo. Madrid: Harcourt.

Cobos P (1999). El desarrollo psicmotor y sus alteraciones. Madrid: Pirámide.

CESNID (2001). L'alimentació de la mare i els nens petits. Barcelona: CESNID

CESNID (2001). L'alimentació infantil. Barcelona: CESNID

Nelson (1999). Compendio de Pediatria (3a edición). New York: McGraw-Hill.

Zuluaga J A (2001) Neurodesarrollo y estimulación. Madrid: Panamericana

Complementària

CEAC. (1997). Prevención y tratamiento de enfermedades infantiles. Barcelona: Editorial CEAC.

Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo. Barcelona: Ariel Neurociencia

Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1997). Consell de Puericultura. Barcelona: Autor

Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1992). Guia per a la prevenció dels accidents infantils. Barcelona: Autor

Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament, de Sanitat i Seguretat Social (1989). Orientacions i programes. Educació infantil per a la salut a l'escola. Barcelona: Autor

Luján A, Santos M. (2005). El niño en el entorno escolar: como prevenir y afrontar problemas y trastornos. Madrid: Síntesis

Mazur, James E. (2006). Learning and behavior. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson/ Prentice Hall.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent